Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Passat Variant 2.0 TDI PD (125 kW) DSG - manažerský standard

Ondřej Láník
Příchod nového Fordu Mondeo přerozdělil síly mezi německými manažerskými vozy střední třídy, ale letos v této kategorii ještě zůstane u vlády Volkswagen. Co přesně drží Passat na vrcholu?

Nové Mondeo se už pěkných pár měsíců ukazuje nejen na fotografiích, ale také v prodejnách, jenže hlavní obchodní sezóna běží až teď, takže pokud se Fordu nepodaří nějaký flotilový husarský kousek, bude si moci i v roce 2007 připsat body za třídní vítězství na českém trhu právě Volkswagen.

Verze sedan i kombi Variant se představily v roce 2005 a ani po dvou letech na trhu to nevypadá na to, že by zájem zákazníků polevoval. Design, který byl před dvěma roky decentně inovativní, dnes už spadá do kategorie „konzervativní“, zejména vedle novinek jakými je Ford Mondeo, Mazda6 nebo chystaný Opel Vectra. Marketing Volkswagenu však poptávku generuje pomocí různých výbavových zvýhodnění, takže trh, který je na značku Passat naučen, jásá. Příští rok se portfolio rozšíří o čtyřdveřové „kupé“, které pravděpodobně bude nést také slavné jméno, kterým se tradiční model Volkswagenu bude utkávat s mladistvými a dynamickými karoseriemi konkurentů.

Čerpadlo-tryska na konci éry

Právě v těchto měsících začíná Volkswagen psát novou kapitolu motorů TDI, protože nejrozšířenější čtyřválcové motory s objemem 1968 cm3 už také dostaly systém vstřikování common-rail, který se v posledních letech stal v odvětví standardem. I přes kritiku, kterou Volkswagen sklízel za setrvávání u složitého a technicky náročného systému čerpadlo-tryska (pumpe-düse, PD), nutno uznat, že jej před lety vynesl na výsluní přinejmenším díky spotřebě paliva a dynamice, kterou v té době konkurenční turbodiesely této cenové kategorie nenabízely. Hlavní nevýhodou, kterou se jen obtížně dařilo konstruktérům Volkswagenů, SEATů, Škodovek i Audi odstraňovat, byly nadměrné vibrace a hluk, který provoz motorů TDI PD provázel. Byli jsme proto zvědaví, jak je na tom největší Volkswagen s tímto motorem, krátce před nahrazením modernější generací.

vw passat strednitrida testy vw passat strednitrida testy
 

TDI a DSG – komfortní kombinace?

Poznatek první: Známý motor 2.0 TDI PD (125 kW) je v Passatu příkladně utlumen. Po vibracích v podlaze ani památky a typický zvuk je slyšet jen v nízkých rychlostech odkudsi z povzdálí. Ani dunění velmi zatíženého agregátu, známé z jiných aplikací podobných jednotek, není v Passatu tak výrazné, snad i díky delšímu zpřevodování šestého rychlostního stupně. Při 130 km/h se totiž motor „povaluje“ kolem 2500 ot./min, takže není problém jezdit v tomto režimu za 6,6 l/100 km. Ve městě je třeba počítat s 8 l/100 km, minimální odběr, který jsme dosáhli při konstantní rychlosti jízdy 100 km/h na trase dlouhé 50 km činil 5,2 l/100 km. Průměrná spotřeba kolem 7 l/100 km tedy není rozhodně utopickou metou.

Poznatek druhý: Motor s 350 Nm a převodovkou DSG je, na rozdíl od Octávií RS, nenápadně ukryt v útrobách Variantu. Zvenku se přítomnost silnějšího provedení se 125 kW odhaluje obtížně. Jen třetí písmeno ve zkratce TDI je nápovědou. Velmi rychlá převodovka s vysokou mírou inteligence rychle řadí, krásně brzdí motorem a nechává se ovládat páčkami umístěnými v optimální poloze pod horními dvěma rameny volantu. Její přítomnost je zvenku zcela zatajena.

vw passat strednitrida testy vw passat strednitrida testy
 

Poznatek třetí: Problém s rozjezdy se silným turbodieselem trvá i přes vysoký stupeň automatizace převodového ústrojí. Jednoznačně komfortní rozjezd vyžaduje od řidiče velkou míru spolupráce, protože, když s plynem zacházíte nerozvážně a nejistě, velké skokové změny momentu motoru s plynule rostoucími otáčkami, motají řídicí jednotce DSG „hlavu“. Občas se stane, že ve chvíli kdy se užuž chce zapojit dvojka, řidič lehce pustí plyn a auto trochu poskočí, jakoby se rozjížděl začátečník. Rychlé uvažování i konání je však pro sportovní jízdu jako dělané. Převodovka podřazuje i v standardním modu D, i ve chvílích, kdy to běžný automat z úsporných důvodů nedělá. Když posunete páku voliče do polohy S, řadicí komfort se dále sníží ve prospěch ještě rychlejších změn rychlostí. Jestliže vám práce se spojkou u silných turbodieselů nejde, ale řadit přitom chcete, je DSG velmi dobrou volbou. Příplatek je pořad ještě vysoký asi i proto, že tato převodovka stále ještě nemá na trhu konkurenci. Příjemná je funkce AutoHold, využívající hardware elektromechanické parkovací brzdy (ovládá se tlačítkem vlevo od volantu), která zabraňuje plížení auta na křižovatce.

Pro vyznavače komfortních automatů bude klasický šestistupňový Tiptronic japonské provenience lepší volbou. Bohužel, v širokém spektru motorizací není kupodivu ani jeden motor TDI s tradičním automatem.

Passat Variant v roce 3

Zatímco progresivita v designu nepatří k silným stránkám Passatu, ve většině ostatních disciplín sbírá tento populární model body.

vw passat strednitrida testy vw passat strednitrida testy Šestnáctipalcová kola považujeme za optimum pro běžnou jízdu z hlediska komfortu i jízdních vlastností. Ty jsou pochopitelně ovlivněny velkým převisem a předpokládaným zatížení zádě, a tak tato loď nezatáčí hned po otočení volantem, ale se znatelnou prodlevou. Stabilita v přímém směru je stavěna na německé dálnice, ale ani nerovný povrch těch českých není pro vůz překážkou. Také izolace posádky od okolního světa je příkladná, takže při jízdě na dlouhé vzdálenosti si na nepohodlí nemůže nikdo z členů posádky stěžovat.

Mimořádně bohatá výbava a provedení interiéru luxusní akční výbavy Executive je tím, co odlišuje Passat za milion korun od běžných modelů. Absolutní částka není právě malá, ale rozsah výbavy je ve srovnání s běžnými (jen o málo levnějšími stupni) velkorysý, takže kdo chce dát za kombi tolik peněz, bude volit téměř jistě mezi akčními modely (Executive, Business). Ze srovnání s ceníkem nového Mondea Titanium X (2.0 TDCI 103 kW za 957 tisíc Kč) je na první pohled vidět, proti kterému modelu byla tato výbava Passatu Variant stavěna. Po dorovnání výbavy obou modelů bude sestava velmi podobná, Passat bude mít díky silnějšímu motoru lepší dynamiku zrychlení, vyšší maximální rychlost, ale také vyšší spotřebu.

vw passat strednitrida testy vw passat strednitrida testy
 

Uvnitř luxusního Volkswagenu najdeme velmi dobrá sportovní sedadla (standardní čalounění alcantara/kůže), která ale mají elektricky ovládanou jen malou část nastavení. Čeká tady i volant se známým tvarem a špičkovým provedením. Hliníkový leštěný dekor na plastových dílech v interiéru možná působí luxusně, ale v provozu se za slunečného počasí nebezpečně zrcadlí a výrazně oslňuje řidiče, podobně jako okolí voliče převodovky DSG s leštěným povrchem.

K velkému kombi patří velký zavazadlový prostor. Zcela rovná podlaha a pravidelný tvar této jeskyně jistě stojí v žebříčku zákaznických priorit hodně vysoko. Kombinace tmavých odstínů, robustního koberce a hliníkových nebo ocelových doplňků v prostoru za zadními sedadly vytváří image luxusního modelu pro majetné chalupáře. Životní styl skutečných řidičů tohoto auta je asi trochu jiný, ale přesto snadno předvídatelný…

vw passat strednitrida testy vw passat strednitrida testy
 

Závěr

Nevýhodami Passatu proti konkurentům je v tuto chvíli příliš konzervativní design exteriéru i interiéru (to však může trh vnímat jako žádoucí vlastnost), a protože Variant pokládáme za komfortněji orientovanou alternativu Mondeu, může překážet i nedostupnost komfortní automatické převodovky s hydrodynamickým měničem pro motory TDI, resp. vznětový šestiválec, který třeba Opel pro Vectru nabízí.

Pokud s novým svěžím Passatem Coupé nepříjde také facelift aktuálního provedení, budou k silným stránkám tohoto vozu patřit zejména prostorný interiér a prakticky uspořádaný zavazadlový prostor, mimořádný důraz na ergonomii ovládání, volbu materiálů a zpracování detailů v interiéru, jízdní komfort na palubě, úsporné motory TDI a sportovně nastavená samočinná převodovka DSG. Zvukový projev a použitelnost motoru 2.0 TDI (125 kW) v běžném provozu dnes patří spíše k výhodám.

Kvality Passatu nejsou v nadprůměrných výkonech v několika málo disciplínách, ale tkví především v optimálně vyváženém mixu vlastností.

Související články:

První cena vozu 706.700,-Kč (1,6 (75 kW), Trendline)
První cena vozu s testovanou motorizací 895.500,-Kč (2.0 TDI (125 kW), Trendline)
Základní cena testovaného vozu 1.013.100,-Kč (2.0 TDI DSG (125 kW), Executive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.056.300,-Kč (2.0 TDI DSG (125 kW), Executive)

Plusy

  • prostor pro cestující i zavazadla
  • výborné jízdní vlastnosti
  • pružný motor s nízkou spotřebou paliva
  • nízký aerodynamický hluk a hluk od kol
  • komfort na palubě

Minusy

  • absence automatické převodovky s hydrodynamickým měničem pro motory TDI
  • viditelnost LED směrovek vzadu z bočního pohledu
  • konzervativní design
Ondřej Láník
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI PD (125 kW) DSG
Cena základní sestavy 1 013 100 Kč
Výbava základní sestavy čelní airbagy řidiče a spolujezdce, možnost deaktivace u spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy vpředu a vzadu, 5 tříbodových bezpečnostních pásu, vpředu s výškovým nastavením, předepínači a výstrahou při nezapnutí, elektronický stabilizační program ESP s komfortním brzdovým asistentem, ABS, EDS a ASR, automatické spuštění výstražných světel při plném nouzovém brzdění, "Isofix", příprava pro připevnění 2 dětských sedaček na vnějších sedadlech vzadu, výstražný trojúhelník ve víku zavazadlového prostoru, kontrolka signalizující nezavřené dveře a víko zavazadlového prostoru, automatická bezprůvanová klimatizace "Climatronic", 2-zónové nastavení teploty (odděleně pro řidiče a spolujezdce), senzor kvality vnějšího vzduchu s automatickým přepnutím na vnitrní cirkulaci, rádio "RCD 300" s CD a MP3 přehrávačem, 4 x 20 W, 4 reproduktory vpředu a 4 reproduktory vzadu, elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu, vnější zpětná zrcátka el. nastavitelná a vyhřívaná, zrcátko u řidiče asférické, vnitrní zpětné zrcátko s automatickou clonou, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, dálkově ovládané odjištění víka zavazadlového prostoru a víčka nádrže, kotoučové brzdy vpředu a vzadu, elektromechanická parkovací brzda, funkce "Auto Hold" pro elektromechanickou parkovací brzdu, komfortní startování "Press & Drive", posilovač řízení s proměnlivým účinkem, elektronický imobilizér, funkce "Coming/Leaving home", dešťový senzor, automatický spínač světlometů - trvalé svícení, 12 V zásuvka vzadu a v zavazadlovém prostoru, přídavné elektrické topení, ukazatel vnější teploty s varováním při nebezpečí tvorby náledí, palubní počítač s multifunkčním ukazatelem "Plus", vyhřívané trysky ostřikovačů předního skla, stěrač zadního skla s intervalovým spínačem, filtr pevných částic výfukových plynů DPF, bezúdržbový, tempomat, 4 kola z lehkých slitin "Adelaide" 7 J x 16, pojistka proti krádeži, pneumatiky 215/55 R16, bi-xenonové světlomety, dynamicky reagující na směr jízdy, s automatickou regulací sklonu, s ostřikovači a kontrolkou stavu vody, směrová světla ve vnějších zpětných zrcátkách s LED diodami, zadní světla s diodami, podélný střešní nosič stříbrně eloxovaný, chromované orámování masky chladiče, chromovaná žebra masky chladiče, chromované lišty okolo bočních oken, vnější zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě vozu, ochranné lišty vpředu v barvě vozu, na bocích a vzadu chromované, tónovaná skla v zeleném odstínu, přístrojová deska a středová konzola s dekorací "kartáčovaným" hliníkem, modré regulovatelné podsvětlení ukazatelů na přístrojové desce, červené noční osvětlení tlačítek, sportovní sedadla vpředu, vyhřívaná, sedadlo řidiče el. nastavitelné v 6 směrech s operkou bederní pátere, sedadlo spolujezdce výškově nastavitelné s opěrkou bederní pátere, potahy sedadel v kombinaci "Alcantara" (středový pruh) a kůže, 3ramenný volant v kůži výškově a podélně nastavitelný, hlavice řadicí páky v kůži, středová loketní operka vpředu s odkládacím prostorem a výdechy ventilace dozadu, zadní sedadlo: sedák i opěradlo dělené asymericky, opěradlo sklopné, středová loketní operka, středová loketní opěrka vzadu s odkládacím prostorem a 2 výsuvnými držáky nápojů, make-up zrcátka ve slunečních clonách, vnitrní osvětlení vpředu a vzadu se zpožďovačem a regulací jasu, dvě čtecí lampičky vpředu, dvě čtecí lampičky vzadu, osvětlení prostoru nohou vpředu, dva držáky na nápoje vpředu, nekuřácké provedení, přihrádka spolujezdce s osvětlením a možností chlazení, zamykatelná, dvě malé odkládací přihrádky v přístrojové desce, odkládací přihrádka ve stropní konzole, odkládací přihrádky ve všech dveřích, přihrádka na deštník ve dvéřích řidiče, odkládací kapsy na zadní straně předních sedadel, kryt zavazadlového prostoru, odkládací přihrádky vlevo a vpravo v zavazadlovém prostoru, 4 úchytná oka v zavazadlovém prostoru, závěsné háčky v zavazadlovém prostoru, hrana nákladového prostoru z nerezavící oceli, polohovatelná podlaha zavazadlového prostoru (3 polohy), průvlak pro přepravu dlouhých předmětů v opěradle zadního sedadla, Textilní koberečky vpředu a vzadu Kč
Cena testované sestavy 1 056 300 Kč
Výbava testované sestavy Parkovací systém "Parkpilot", zvuková signalizace odstupu směrem dopředu i dozadu (+17.000,-Kč), multifunkční 3ramenný volant v kůži k ovládání automatické převodovky Tiptronic / DSG, displeje, rádia a telefonu (+14.200,-Kč), lak s perleťovým efektem (+17.100,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 217
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 5.7 / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 513 / 1641
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1534 / 636
Rozměr pneu: 215/45 R16
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI PD (125 kW) DSG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4774
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1517
d) rozvor (mm): 2709
e) rozchod vpředu (mm): 1552
f) rozchod vzadu (mm): 1551
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 750 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 1020
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano