Testovali jsme gumy pro supersporty: Když rádi poškádlíte žaludek
Majitelé sportovních aut občas vyrazíi na okruh. Goodyear jim k tomu nabízí gumy, které se ještě hodí na silnici. Jak fungují, jsme vyzkoušeli ve Španělsku, až z dezénu létaly žmolky.
Ze závodních tratí na běžné silnice. Tak lakonicky popisuje Goodyear cestu své sportovní pneumatiky Eagle F1 SuperSport. Dokonce ji označuje jako UUHP – znalí jistě vědí, že výkonné pneumatiky na silné sportovní vozy se nazývají UHP (Ultra High Performance). V tomto případě si technici dovolili přidat ještě jedno superlativní U navíc.
Pro představení zvolil Goodyear uzavřený okruh ve španělském Ascari. Ten je docela raritou. Ani jeho plně vybavené zázemí včetně stálé zdravotní služby a boxů totiž neslouží k pořádání oficiálních soutěží. Dokonce ani nemá příslušné homologace, na což upozorňují třeba malé únikové zóny s kačírkem.
Jde ovšem o krásný kus země spoutaný horami s kvalitním asfaltem, který vyhledávají fanoušci rychlých aut.
Trať měří pět a půl kilometru a má i skvělé technické pasáže. Pro svou zábavu ji postavil nedaleko Malagy a historického města Ronda nizozemský milionář Klaas Zwart v letech 2002 až 2003. Dokonce zde nabízí i roční klubové členství. Musíte být ale superboháčem, abyste na to měli. Pouhá návštěva naštěstí není tak nedostupná, pořádají se sem dokonce zážitkové výlety z Čech.
Ve světle všech informací je zřejmé, že ekipa drahých supersportů je tady jako doma. Na ničem horším se výkonné gumy testovat nedají. Když s tímhle vědomím usedáme za volant, trochu se nám sevře žaludek. Zejména když jsme předtím podepsali závazek uhradit případnou škodu v plné výši…
Eagle F1 Asymmetric 5: Rozehřívačka na vodě
Volkswagen Golf R o výkonu 310 koní už je pořádné silniční kladivo, které potřebuje kvalitní pneumatiky. Jenže se s ním pořád jezdí víc denně po běžné silnici než na okruhu, takže musí výrobce myslet i na dobré chování za mokra. Letošní novinkou je čtvrtá generace pneumatik Goodyear Eagle Asymmetric 5. Výrobce tradičně vynechal číslo 4, které je v asijských kulturách považováno za nešťastné. Pneumatiky jsme vyzkoušeli při ostřejším slalomu z větší části na vodě. Tam pneumatiky trochu popustí v podélném směru do nedotáčivosti předku auta, ale dostatečně rychle se zase chytí vozovky. I při následném nouzovém brzdění před bariérou z měkkých kvádrů se gumy držely statně. Výrobce upozorňuje na hranatý průřez dezénu, přibližující se nákladním gumám zcela bez kulatých rohů mezi běhounem a bočnicí. Výhoda tak je v široké styčné ploše s vozovkou. I kdyby nic, gumy na autě skvěle vypadají.
Na co se hodí
Nabízí se přes šedesát rozměrů od 17 do 22 palců na výkonnější verze Volkswagenu Golf, Mercedesu třídy C, BMW řady 3 nebo Porsche 911.
Plusy
- Vyvážená komfortní i výkonná pneumatika, která dobře vyhoví v každodenním provozu
Minusy
- Pro opravdu sportovní jízdu na okruhu ještě má kompromisní vlastnosti
Eagle F1 SuperSport: Skvělá v zatáčkách
„Držte pevně volant a zrychlujte opravdu plynule a s citem,“ opakuje nám instruktor z místa spolujezdce Ferrari 488 GTB. Auto s maximálkou přes 330 km/h neřídí člověk každý den. Zátah 670 koní je skutečně brutální, při brzdění doplna keramickými brzdami se snaží instruktor chytit, čeho se dá. Celkem mu dnešní testy s novináři vůbec nezávidíme. Respekt z nadvýkonu nám sice nedovoluje naplno využít schopností auta, ale obutí Eagle F1 SuperSport drží na trati jako křesťanská víra. Proti nižším modelům už se jeho vlastnosti zaměřují více na sucho. Má mimořádně tuhé bočnice, co se dokážou v zatáčkách zakousnout. Znamená to ale také, že pneumatiky nejsou už příliš komfortní a na mokru by ztrácely grip. Proto dostaly do středu tři bloky z měkčí směsi.
Funguje to tak, že tuhé boky fungují za sucha v zatáčkách, ale na mokru se hrany sklouznou. Měkčí střed proto podrží auto při nouzovém brzdění a zaručí bezpečnost. Vzápětí si to ověřujeme na vodě ještě za volantem hravého sporťáčku Alpine A110. Navzdory pouhé osmnáctistovce pod kapotou a výkonu 185 kW je to raketová mikrostřela s rychlostí až 250 km/h. Zadní pohon nám dovoluje na vodě efektní smyky na výjezdech ze zatáčky, pořád ale máme pocit plné kontroly. A do další šikany brzdíme naplno. Skoro je nám až líto, že gumy nedrží o něco méně, protože bychom si hravost více užili. To samé bychom předtím za volantem přemotorovaného ferrari rozhodně nezkoušeli…
Na co se hodí
Pětadvacet rozměrů od 18 do 21 palců pro VW Golf GTI, BMW M3, Mercedes-AMG C63, Porsche 911 Turbo.
Plusy
- Sportovní pneumatika pro rychlá auta se skvělou zpětnou vazbou
Minusy
- Nižší komfort
Eagle F1 SuperSport R: Na okruhu víc než doma
Opravdu sportovní řadu Eagle F1 SuperSport s přídomkem „R“, nebo dokonce nejvyšší „RS“ už si majitelé nepořizují na každodenní jezdění. Komfort je pryč, cítite každou spáru v silnici. Spíše si dovedeme představit citlivý přejezd na okruh po běžné komunikaci, ale nemělo by u toho moc pršet. Pořadatelé nám v tomto případě trať nezkrápěli, protože bychom jim nepochybně auta rozvěsili po svodidlech. Tady už ani výrobce netvrdí, že by nějak speciálně myslel na jízdu za mokra, ačkoliv to podélné drážky umožňují. Supervýkonné gumy Eagle F1 SuperSport R zkoušíme na kolech Porsche GT3 RS - má výkon přes 500 koní a za každý z nich si nechají prodejci zaplatit zhruba deset tisíc korun. Řvoucí bestie nás z každé zatáčky vytáhne skoro nadpozemskou silou. Výkonu není tolik jako ve ferrari, ale pořád moc. Přesto se tady nebojíme vůz po pár kolech pořádně chytit pod krkem, dokonce nás k tomu instruktoři sami nabádají. Ovladatelnost auta je vždy přímo nebeská. V každé šikaně se gumy zakousnou a nepustí, limitem je jen žaludek jezdce. Důvodem, proč pneumatiky nepovolí ani při maximálních silách v zatáčkách, jsou třeba výztuhy ve vnitřních drážkách běhounu, které je vzájemně spojují. To už na běžné silniční gumě neuvidíte. Pro extremisty se dokonce nabízí ještě verze SuperSport RS v jediných dvou rozměrech 265/35 ZR20 a 325/30 ZR21, které pasují na přední a zadní kola ultimativního Porsche GT2 RS se 700 koňmi a stovkou pod tři sekundy. To už vážně není auto na běžné jezdění.
Na co se hodí
Rozměry od 18 do 21 palců pro VW Golf Clubsport, BMW M4 CS, Porsche 911 GT3.
Plusy
- Volba fajnšmekrů, za sucha už drží lépe jen opravdové slicky
Minusy
- Komfort nula a na vodě bychom velmi zpomalili
- Nabízí se jen 10 rozměrů