Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Testujeme speciální terénní vozidla CF Moto Gladiator UTV1000 EPS a Corvus TerrainDX4 1000 Diesel

Jiří Baborský Jiří Baborský 10. 11. 2019 • 16:24
89
1
Zobrazit náhledy (89)
CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS CF Moto Gladiator UTV1000 EPS Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel Corvus TerrainDX4 1000 Diesel

Univerzální terénní vozidla UTV se v České republice zatím teprve dostávají do povědomí. Odvedou hromadu práce za rozumné peníze a nás zaujalo, že koupíte benzinové i naftové.

Terénní čtyřkolky se staly českým fenoménem. Lidé propadli jejich zábavnímu faktoru a čím dál častěji podléhají i kouzlu praktičnosti při pracovním nasazení. Ještě mnohem dál jdou ryze účeloví příbuzní, takzvaná UTV (Universal Terrain Vehicle). Větší, pohodlnější, s volantem, ochrannou klecí, korbou a terénními schopnostmi mnohdy ještě lepšími. V podstatě je můžeme označit za náhradu legendární multikáry, ovšem za zlomek ceny. Uplatnění nacházejí u komunálních služeb, na farmách, v horských provozech nebo u správců lesů a parků. Na korbu nasadíte libovolné jednoúčelové nářadí, v zimě vyměníte kola za pásy, připevníte radlici a tahat můžete stopovač, sněžná děla nebo sáňky.

Když jsme se rozhodli rozvíjející se segment blíže poznat, zlákaly nás dvě zajímavé novinky. Obě jsme našli v nabídce firmy Journeyman, která je známá především jako dovozce čtyřkolek CF Moto Gladiator. Tato přední čínská značka už se dere do Evropy i s motorkami a také právě s UTV – nově s výkonným benzinovým litrem. A jako protiváhu k němu Journeyman nabízí španělský Corvus, který zase razí méně obvyklou naftovou cestu. Tak jsme je obě vytáhli do terénu a podívali se jim na zoubek.

Corvus TerrainDX4 1000 Diesel

Španěl je větší čahoun než Číňan, vypadá i užší, ale jde o optický klam. Má také větší světlost podvozku 309 mm, delší korbu s nosností 450 kg, ale odveze jen dva pasažéry. Pod přední kapotu, pod sedadla a do bočních schránek nacpete spoustu nářadí a drobností, náklad z korby sklopíte jednoduše pákou s hydraulickou výpomocí.

Nás ale zajímá hlavně jeho výjimečný pohon. Španělé vsadili na japonský motor – litrový tříválcový diesel Yanmar spřažený s kanadským variátorem CVTech. O výkon 18 kW tu ani tak nejde, zásadní je točivý moment 52 Nm dostupný v 2400 min-1. Na rovince tak máte pocit, že corvus moc nejede, ale pak dojde na drsný terén a nic jej nezastaví. Motor si jen tak klape a stroj se sune kopec nekopec. Už to vypadá, že na vrchol strmé hroudy nevyjedeme, ale je to jen zdání. Zkrátka žádný sprinter, ale ryzí vytrvalec dopovaný ještě redukcí a uzávěrou zadního diferenciálu. Mnohem lépe než benzinové protějšky, a hlavně bez trápení variátoru zvládá diesel pomalé plazení, bonusem je pak i spotřeba. U těchto strojů se počítá obtížně, ale odhadem benzin si v terénu vezme klidně od 10 do 15 l/100 km, s dieselem budete jezdit sotva za půlku. Při dlouhodobém nasazení ve skutečně obtížných podmínkách se tak může sázka na pomalejší, ale neutahatelný desel vyplatit a i cena 479.990 Kč (o 124.000 Kč vyšší než benzinový gladiator) se pak může částečně kompenzovat.

Plusy

  • Nosnost korby
  • Větší světlost podvozku
  • Síla motoru v nízkých otáčkách
  • Zanedbatelná spotřeba

Minusy

  • Motoru chybí výkon
  • Pouze dvě sedadla
  • Vyšší cena
Corvus TerrainDX4 Diesel
Motor čtyřdobý vznětový tříválec OHV
Zdvihový objem (cm3) 993
Výkon (kW/min-1) 18/3600
Točivý moment (Nm/min-1) 52,1/2400
Převodovka CVT, redukce
Pohon zadní/4x4
Diferenciál zadní s uzávěrou
Objem nádrže (l) 40
Délka/šířka/výška (mm) 3414/1656/1973
Rozvor (mm) 2238
Světlá výška (mm) 309
Rozměry korby d/š (mm) 1202/1340
Suchá hmotnost (kg) 764
Nosnost korby (kg) 450
Užitečná hmotnost (kg) 720
Základní cena (Kč) 479 990
Záruka 2 roky

CF Moto Gladiator UTV1000 EPS

Gladiator nasadil do svého top modelu těžký kalibr. Benzinový dvouválcový litr s výkonem 62 kW a točivým momentem 82 Nm. Asi vám nemusíme zdlouhavě vysvětlovat, co takový rozdíl znamená v praxi. Benziňák letí jak protržený, dá se s ním skákat, driftovat, no prostě se cestou z práce i parádně vyblbout, byť to není účel. Proti dieselu počítejte s menší světlostí, jednou jsme si na muldě sedli na břicho. Ale vše vyřešil naviják. Jak už jsme zmínili, spotřeba umí vyskočit, ale i tady má nádrž 40 litrů a cena 355.990 Kč vypadá vedle dieselu hodně lákavě a jako bonus dostanete o rok delší, tříletou záruku.

Litrové CF Moto má výhodu tří sedadel, vzadu se liší samosvorným diferenciálem Eaton a na rozdíl od corvusu umí uzamykat i předek. Jinak platí to samé – spousta odkládacích prostor, robustnost všech ovladačů, zkrátka stroj pro drsné zacházení. Na korbu ale naložíte o 85 kg méně než na diesel. T

Testovaný exemplář ukazuje prakticky veškeré dostupné příslušenství včetně vytápěné kabiny od české firmy DFK (94.500 Kč), která je dodavatelem všech možných výrobců po celém světě.

Plusy

  • Výkonný motor
  • Atraktivní design
  • Široká nabídka příslušenství
  • Tři místa
  • Cena

Minusy

  • Vyšší spotřeba
  • Uveze méně než diesel
  • Menší světlá výška než corvus
CF Moto Gladiator UTV1000
Motor čtyřdobý zážehový dvouválec SOHC
Zdvihový objem (cm3) 963
Výkon (kW/min-1) 62,5/7800
Točivý moment (Nm/min-1) 82/6500
Převodovka CVT, redukce
Pohon zadní/4x4
Diferenciál přední s uzávěrou, zadní samosvorný
Objem nádrže (l) 40
Délka/šířka/výška (mm) 2945/1615/1850
Rozvor (mm) 2050
Světlá výška (mm) 280
Rozměry korby d/š (mm) 901/1412
Suchá hmotnost (kg) 690
Nosnost korby (kg) 365
Užitečná hmotnost (kg) 685
Základní cena (Kč) 355 990
Záruka 3 roky

Jak je to s řidičákem

Kolem řidičských oprávnění pro terénní čtyřkolky, buginy SSV a užitková autíčka UTV panuje hodně fám. Realita je prostá: potřebujete řidičák skupiny B na osobní auto. Oprávnění kategorie A pro motocykly nestačí. „Jeden zákazník nedávno dostal neoprávněně pokutu, že řídil čtyřkolku s řidičákem na auto a neměl oprávnění na motorku. Sám policista zjevně neznal zákon,“ vysvětluje složité poměry Eduard Šlampa z firmy Journeyman. „Stroj byl homologován v kategorii L7E, tedy motocykl-čtyřkolka. Tento nešťastně zvolený termín do všeho vnáší zmatky a mate řidiče i policisty. Já radím vozit u sebe pro jistotu kopii zákona,“ dodává. Je tu ještě jeden chaos – většina čtyřkolek a prakticky všechna SSV a UTV jsou homologována jako traktor T1B (s volantem) nebo T3B (s řídítky). V tomto případě se zase uživatelé děsí, že potřebují oprávnění na traktor. „Vůbec ne! Jde o malý traktor, na který opět stačí řidičák skupiny B na osobní auto,“ opakuje Šlampa a vysvětluje, proč existují dvě legislativní kategorie. „Hlavní důvod je ten, že homologovat stroj jako traktor je mnohem jednodušší. Platí mírnější předpisy hlavně na hluk a emise.

Každá kategorie má ale výhody i nevýhody, záleží na preferencích zákazníka a na přístupu každého dovozce. My například nabízíme čtyřkolky Gladiator jako jediní na trhu coby motocykl-čtyřkolka L7E i traktor T3B. Autíčka pak výhradně jako traktory T1B, protože splnit přísné požadavky Euro 5 s danou technikou za rozumné peníze prakticky nelze.“

L7E (motocykl-čtyřkolka)

  • Bílé registrační značky
  • Maximálně 90 km/h
  • Žádná omezení provozu
  • Musí mít zadní diferenciál
  • Povinná přilba
  • Kvůli redukci emisí snížený výkon motoru

T1B, T3B (traktor)

  • Žluté registrační značky
  • Nádobka na brzdovou kapalinu musí být viditelná
  • Nemusí mít zadní diferenciál
  • Maximálně 60 km/h
  • Určitá časová omezení vjezdu na silnice prvních tříd
  • Nižší sazba pojistného
  • Méně restrikcí znamená vyšší výkon
  • Není povinná přilba
  • Povinný bezpečnostní pás (u čtyřkolky pro spolujezdce)

K posledním dvěma bodům dodává Eduard Šlampa praktický pohled. „Ať je čtyřkolka homologovaná jakkoli, bez přilby na ni v silničním provozu usedne jen sebevrah. Na druhou stranu povinný pás u traktorové homologace je byrokratický nesmysl. Když se mašina převrátí, potřebují pasažéři vyskočit. Zůstat přivázaný k sedadlu je to nejhorší, co lze udělat.“

Bez homologace

Takové stroje nesmí na veřejně přístupné komunikace. Jde o dětské a závodní čtyřkolky.

Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Dzakobo
Trochu vylepšit číňana
| 10. 11. 2019
Hlavně zvýšit nosnost a případně pro snížení spotřeby změnit Ottův cyklus na Atkinsonův (mírné snížení výkonu nevadí, i tak by to proti dieselu byla raketa) a španělský stroj by neměl moc co nabídnout. Naftový motor podává velmi špatné výkony, točivý moment by měl být k 70 Nm, 52 Nm je fakt málo (vycházím z toho, že 2.0SDI má 140 Nm). Když nafťák, tak objem alespoň 1.5 - aby to mohlo mít kolem 100 Nm, ale i tak bude příjemnější benzín.

S Číňanama se dá dělat dobrej byznys, na Alibabě např. 300ccm (cca 30 koní) motorka za 20000,- a kvalita úplně tak špatná už nebude, je to všechno kopírka japonských strojů (někdy i licence).

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku