Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Testujeme speciální terénní vozidla CF Moto Gladiator UTV1000 EPS a Corvus TerrainDX4 1000 Diesel

Jiří Baborský
Diskuze (1)

Univerzální terénní vozidla UTV se v České republice zatím teprve dostávají do povědomí. Odvedou hromadu práce za rozumné peníze a nás zaujalo, že koupíte benzinové i naftové.

Terénní čtyřkolky se staly českým fenoménem. Lidé propadli jejich zábavnímu faktoru a čím dál častěji podléhají i kouzlu praktičnosti při pracovním nasazení. Ještě mnohem dál jdou ryze účeloví příbuzní, takzvaná UTV (Universal Terrain Vehicle). Větší, pohodlnější, s volantem, ochrannou klecí, korbou a terénními schopnostmi mnohdy ještě lepšími. V podstatě je můžeme označit za náhradu legendární multikáry, ovšem za zlomek ceny. Uplatnění nacházejí u komunálních služeb, na farmách, v horských provozech nebo u správců lesů a parků. Na korbu nasadíte libovolné jednoúčelové nářadí, v zimě vyměníte kola za pásy, připevníte radlici a tahat můžete stopovač, sněžná děla nebo sáňky.

Když jsme se rozhodli rozvíjející se segment blíže poznat, zlákaly nás dvě zajímavé novinky. Obě jsme našli v nabídce firmy Journeyman, která je známá především jako dovozce čtyřkolek CF Moto Gladiator. Tato přední čínská značka už se dere do Evropy i s motorkami a také právě s UTV – nově s výkonným benzinovým litrem. A jako protiváhu k němu Journeyman nabízí španělský Corvus, který zase razí méně obvyklou naftovou cestu. Tak jsme je obě vytáhli do terénu a podívali se jim na zoubek.

Corvus TerrainDX4 1000 Diesel

Španěl je větší čahoun než Číňan, vypadá i užší, ale jde o optický klam. Má také větší světlost podvozku 309 mm, delší korbu s nosností 450 kg, ale odveze jen dva pasažéry. Pod přední kapotu, pod sedadla a do bočních schránek nacpete spoustu nářadí a drobností, náklad z korby sklopíte jednoduše pákou s hydraulickou výpomocí.

Nás ale zajímá hlavně jeho výjimečný pohon. Španělé vsadili na japonský motor – litrový tříválcový diesel Yanmar spřažený s kanadským variátorem CVTech. O výkon 18 kW tu ani tak nejde, zásadní je točivý moment 52 Nm dostupný v 2400 min-1. Na rovince tak máte pocit, že corvus moc nejede, ale pak dojde na drsný terén a nic jej nezastaví. Motor si jen tak klape a stroj se sune kopec nekopec. Už to vypadá, že na vrchol strmé hroudy nevyjedeme, ale je to jen zdání. Zkrátka žádný sprinter, ale ryzí vytrvalec dopovaný ještě redukcí a uzávěrou zadního diferenciálu. Mnohem lépe než benzinové protějšky, a hlavně bez trápení variátoru zvládá diesel pomalé plazení, bonusem je pak i spotřeba. U těchto strojů se počítá obtížně, ale odhadem benzin si v terénu vezme klidně od 10 do 15 l/100 km, s dieselem budete jezdit sotva za půlku. Při dlouhodobém nasazení ve skutečně obtížných podmínkách se tak může sázka na pomalejší, ale neutahatelný desel vyplatit a i cena 479.990 Kč (o 124.000 Kč vyšší než benzinový gladiator) se pak může částečně kompenzovat.

Plusy

  • Nosnost korby
  • Větší světlost podvozku
  • Síla motoru v nízkých otáčkách
  • Zanedbatelná spotřeba

Minusy

  • Motoru chybí výkon
  • Pouze dvě sedadla
  • Vyšší cena
Corvus TerrainDX4 Diesel
Motor čtyřdobý vznětový tříválec OHV
Zdvihový objem (cm3) 993
Výkon (kW/min-1) 18/3600
Točivý moment (Nm/min-1) 52,1/2400
Převodovka CVT, redukce
Pohon zadní/4x4
Diferenciál zadní s uzávěrou
Objem nádrže (l) 40
Délka/šířka/výška (mm) 3414/1656/1973
Rozvor (mm) 2238
Světlá výška (mm) 309
Rozměry korby d/š (mm) 1202/1340
Suchá hmotnost (kg) 764
Nosnost korby (kg) 450
Užitečná hmotnost (kg) 720
Základní cena (Kč) 479 990
Záruka 2 roky

CF Moto Gladiator UTV1000 EPS

Gladiator nasadil do svého top modelu těžký kalibr. Benzinový dvouválcový litr s výkonem 62 kW a točivým momentem 82 Nm. Asi vám nemusíme zdlouhavě vysvětlovat, co takový rozdíl znamená v praxi. Benziňák letí jak protržený, dá se s ním skákat, driftovat, no prostě se cestou z práce i parádně vyblbout, byť to není účel. Proti dieselu počítejte s menší světlostí, jednou jsme si na muldě sedli na břicho. Ale vše vyřešil naviják. Jak už jsme zmínili, spotřeba umí vyskočit, ale i tady má nádrž 40 litrů a cena 355.990 Kč vypadá vedle dieselu hodně lákavě a jako bonus dostanete o rok delší, tříletou záruku.

Litrové CF Moto má výhodu tří sedadel, vzadu se liší samosvorným diferenciálem Eaton a na rozdíl od corvusu umí uzamykat i předek. Jinak platí to samé – spousta odkládacích prostor, robustnost všech ovladačů, zkrátka stroj pro drsné zacházení. Na korbu ale naložíte o 85 kg méně než na diesel. T

Testovaný exemplář ukazuje prakticky veškeré dostupné příslušenství včetně vytápěné kabiny od české firmy DFK (94.500 Kč), která je dodavatelem všech možných výrobců po celém světě.

Plusy

  • Výkonný motor
  • Atraktivní design
  • Široká nabídka příslušenství
  • Tři místa
  • Cena

Minusy

  • Vyšší spotřeba
  • Uveze méně než diesel
  • Menší světlá výška než corvus
CF Moto Gladiator UTV1000
Motor čtyřdobý zážehový dvouválec SOHC
Zdvihový objem (cm3) 963
Výkon (kW/min-1) 62,5/7800
Točivý moment (Nm/min-1) 82/6500
Převodovka CVT, redukce
Pohon zadní/4x4
Diferenciál přední s uzávěrou, zadní samosvorný
Objem nádrže (l) 40
Délka/šířka/výška (mm) 2945/1615/1850
Rozvor (mm) 2050
Světlá výška (mm) 280
Rozměry korby d/š (mm) 901/1412
Suchá hmotnost (kg) 690
Nosnost korby (kg) 365
Užitečná hmotnost (kg) 685
Základní cena (Kč) 355 990
Záruka 3 roky

Jak je to s řidičákem

Kolem řidičských oprávnění pro terénní čtyřkolky, buginy SSV a užitková autíčka UTV panuje hodně fám. Realita je prostá: potřebujete řidičák skupiny B na osobní auto. Oprávnění kategorie A pro motocykly nestačí. „Jeden zákazník nedávno dostal neoprávněně pokutu, že řídil čtyřkolku s řidičákem na auto a neměl oprávnění na motorku. Sám policista zjevně neznal zákon,“ vysvětluje složité poměry Eduard Šlampa z firmy Journeyman. „Stroj byl homologován v kategorii L7E, tedy motocykl-čtyřkolka. Tento nešťastně zvolený termín do všeho vnáší zmatky a mate řidiče i policisty. Já radím vozit u sebe pro jistotu kopii zákona,“ dodává. Je tu ještě jeden chaos – většina čtyřkolek a prakticky všechna SSV a UTV jsou homologována jako traktor T1B (s volantem) nebo T3B (s řídítky). V tomto případě se zase uživatelé děsí, že potřebují oprávnění na traktor. „Vůbec ne! Jde o malý traktor, na který opět stačí řidičák skupiny B na osobní auto,“ opakuje Šlampa a vysvětluje, proč existují dvě legislativní kategorie. „Hlavní důvod je ten, že homologovat stroj jako traktor je mnohem jednodušší. Platí mírnější předpisy hlavně na hluk a emise.

Každá kategorie má ale výhody i nevýhody, záleží na preferencích zákazníka a na přístupu každého dovozce. My například nabízíme čtyřkolky Gladiator jako jediní na trhu coby motocykl-čtyřkolka L7E i traktor T3B. Autíčka pak výhradně jako traktory T1B, protože splnit přísné požadavky Euro 5 s danou technikou za rozumné peníze prakticky nelze.“

L7E (motocykl-čtyřkolka)

  • Bílé registrační značky
  • Maximálně 90 km/h
  • Žádná omezení provozu
  • Musí mít zadní diferenciál
  • Povinná přilba
  • Kvůli redukci emisí snížený výkon motoru

T1B, T3B (traktor)

  • Žluté registrační značky
  • Nádobka na brzdovou kapalinu musí být viditelná
  • Nemusí mít zadní diferenciál
  • Maximálně 60 km/h
  • Určitá časová omezení vjezdu na silnice prvních tříd
  • Nižší sazba pojistného
  • Méně restrikcí znamená vyšší výkon
  • Není povinná přilba
  • Povinný bezpečnostní pás (u čtyřkolky pro spolujezdce)

K posledním dvěma bodům dodává Eduard Šlampa praktický pohled. „Ať je čtyřkolka homologovaná jakkoli, bez přilby na ni v silničním provozu usedne jen sebevrah. Na druhou stranu povinný pás u traktorové homologace je byrokratický nesmysl. Když se mašina převrátí, potřebují pasažéři vyskočit. Zůstat přivázaný k sedadlu je to nejhorší, co lze udělat.“

Bez homologace

Takové stroje nesmí na veřejně přístupné komunikace. Jde o dětské a závodní čtyřkolky.

Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.

Jiří Baborský
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - Dzakobo
10. 11. 2019 20:24
Trochu vylepšit číňana
Hlavně zvýšit nosnost a případně pro snížení spotřeby změnit Ottův cyklus na Atkinsonův (mírné snížení výkonu nevadí, i tak by to proti dieselu byla raketa) a španělský stroj by neměl moc co nabídnout. Naftový motor podává velmi špatné výkony, točivý moment by měl být k 70 Nm, 52 Nm je fakt málo (vycházím z toho, že 2.0SDI má 140 Nm). Když nafťák, tak objem alespoň 1.5 - aby to mohlo mít kolem 100 Nm, ale i tak bude příjemnější benzín.

S Číňanama se dá dělat dobrej byznys, na Alibabě např. 300ccm (cca 30 koní) motorka za 20000,- a kvalita úplně tak špatná už nebude, je to všechno kopírka japonských strojů (někdy i licence).