Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

To nejlepší ze škodováckého muzea: Škoda 130 RS A5 typ 738 byla hlavně pojízdná laboratoř

Ondřej Lilling
Diskuze (0)
Legendární stotřicítka dala základ jedinečnému exempláři, který automobilka použila pro ověření nové techniky i aerodynamiky. Pohled na monstrózní křídlo bere dech i dnes.

V Česku asi nenajdete nikoho, kdo by neznal legendární stotřicítku. To už však neplatí o prototypu s označením 130 RS A5 738, který automobilka postavila především pro ověření techniky a aerodynamiky. Má úchvatnou karoserii vyrobenou z hliníku a laminátu, důraz na nízkou hmotnost je patrný i z použití plexiskla s výjimkou čelního skla. Výsledkem je hmotnost pouhých 710 kilogramů.

Díky přemístění chladiče vody do zadních blatníků mohla kapota dostat aerodynamičtější tvar, v přídi tak zůstala jen palivová nádrž. Aerodynamika modelu byla hodně důležitá, což ostatně potvrzuje i ohromné křídlo na zádi, jehož funkčnost automobilka ověřila i díky testování na letišti. V závislosti na použitých převodech se škodovka dokázala rozjet až na rychlost 250 km/h.

V průběhu času se v exempláři vystřídalo hned několik pohonných jednotek. Zpočátku šlo o zážehový čtyřválec OHC o objemu 1,8 litru, který produkoval výkon 113 kW při 6250 otáčkách, později byl naladěn až na 125 kW. Nějakou dobu auto poháněl také dvoulitrový čtyřválec se šestnácti ventily a vstřikováním Bendix o výkonu 132 kW, v závěru pak také agregát o objemu 1550 cm3 s výkonem 140 kW.

Modifikovaný podvozek se spoléhal na tlumiče Koni a kotoučové brzdy Girling, které byly osazeny na přední i zadní nápravě. Dělená elektronová kola obouvala nízkoprofilové pneumatiky Goodyear. Interiér zcela odpovídal použití, takže v něm zůstalo jen to nejnutnější. Tedy bezpečnostní rám, závodní sedačka a to je v zásadě vše.

Speciál měl posloužit i pro nástupce modelu 130 RS v podobě typu 739, ale změna regulí FIA nakonec způsobila, že automobilka další vývoj ukončila.

Ondřej Lilling
Diskuze (0)