Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota 2000GT upravená Carrollem Shelbym je nejdražší japonský vůz. Prodala se za 56 milionů!

Filip Melich
Diskuze (0)

Co získáte, když vezmete jedno z nejhezčích aut historie, svěříte jej do rukou Carrolla Shelbyho a vyšlete ho na závodní tratě? Krom úspěšné, byť krátké závodní kariéry, se Toyota 2000GT stala nejdražším japonským vozem historie.

Automobily značky Toyota si titul nejdražšího japonského vozu historie připsaly již několikrát. Naposledy v lednu 2019, kdy se první vyrobená Toyota Supra současné generace v aukci prodala za 2,1 milionu dolarů (46 milionů korun). Výtěžek tehdy šel na charitu. Dalším příkladem může být žlutá Toyota 2000GT, která se v roce 2013 vydražila za 1,16 milionu dolarů (35 milionů korun). Nový rekord si nyní připisuje opět model 2000GT, byť o něco speciálnější.

Video se připravuje ...

V aukci se totiž prodala závodní Toyota 2000GT upravená Carrollem Shelbym. Jak se do Shelbyho rukou dostala? Automobilka se rozhodla prodeje svého nového sportovního vozu na americkém trhu podpořit závodním nasazením. A Shelby byl v 60. letech distributorem vozů Toyota ve státě Texas. V rámci již existující spolupráce proto Toyota oslovila Shelbyho s žádostí o nasazení modelu 2000GT v závodech produkčních vozů, konkrétně v sezóně 1968 závodů SCCA (Sports Car Club of America).

Shelby dostal rozpočet 500.000 dolarů, což je po započtení inflace dnes rovno zhruba čtyřem milionům dolarů (88 milionům korun), a tři vozy k úpravě, z nichž jeden měl sloužit jako náhradní. Jeden z vozů měl sériové číslo MF10-10001 a jednalo se tak o první vyrobený model 2000GT. Za volanty dvou závodních speciálů se měli usadit řidiči Scooter Patrick a Dave Jordan.

Přestože byla Toyota 2000GT schopným sportovním vozem, pro okruhové nasazení vyžadovala řadu úprav. Snadná byla úprava a snížení podvozku, stejně jako výměna kol za magneziová o průměru patnáct palců se závodními pneumatikami. Jezdci si jízdní projev toyot pochvalovali, ale problémy působil Yamahou navržený motor. Práce na něm byla náročná, odmítal spolehlivě produkovat výkon a několik jednotek dokonce zcela selhalo. Nakonec se však podařilo potíže se spolehlivostí vyřešit a postavit obě Toyoty 2000GT na start s motory produkujícími 149 kW (203 koní). Pro srovnání, v sériovém provedení měl dvoulitrový řadový šestiválec výkon 110 kW (150 koní).

Sezóna 1968 byla náročná a souboje na trati, především s dominantními vozy Porsche 911 týmu Vasek Pola Racing Team, tvrdé. Přestože obě Porsche na konci sezóny obsadila první a druhé místo celkově, Toyoty se nenechaly při své premiéře zahanbit a obsadily hned následující třetí (Scooter Patrick) a čtvrté (Dave Jordan) místo. Přes velmi slibnou úvodní sezónu se však Shelbyho závodní vozy nedočkaly dalšího nasazení. Toyota se rozhodla činnost závodního týmu ukončit, protože v USA prodala pouze 62 kusů modelu 2000GT, a navíc se chtěla více soustředit na prodej úsporných aut.

Jeden ze tří Carrollem Shelbym připravených speciálů 2000GT si Toyota odvezla zpět do Japonska a přestavěla jej na repliku vozu, se kterým v roce 1966 získala třináct světových rekordů FIA za rychlost a vytrvalost. V USA tak zůstaly pouhé dva exempláře. Ten, který se právě vydražil v aukci, byl u předchozího majitele od roku 1980, nese sériové číslo MF10-10001 a v rukách Davea Jordana získal v sezóně 1968 čtvrté místo celkově.

Jde tedy o vůbec první vyrobenou Toyotu 2000GT, která navíc prošla rukama Carrolla Shelbyho a má za sebou úspěšnou – byť krátkou – závodní kariéru. Když k tomu připočteme vzácnost, přitažlivost a historický význam modelu 2000GT, prodejní cena nemohla být nízká. Toyota na fotkách se proto prodala za 2,535 milionů dolarů, tedy za 55,9 milionů korun, a je aktuálně nejdražším japonským vozem historie.

Filip Melich
Diskuze (0)

Doporučujeme