Toyota Auris HSD: Kompaktní full-hybrid stojí 550 tisíc Kč
Nová verze modelu Auris přináší koncepci pohonu, kterou Toyota zatím nabízela jen v Priusu. Systém Hybrid Synergy Drive (zkratka HSD) kombinuje zážehový motor 1,8 VVT-i o výkonu 73 kW se synchronním elektromotorem, který dává 60 kW. Celkový výkon soustavy, přenášený na přední kola bezestupňovou převodovkou E-CVT, je 100 kW.
Tak jako Prius i Auris HSD je tzv. full hybrid, je tedy schopen jízdy čistě na elektrický proud. Tato funkce je aktivuje automaticky, pokud je vypnutí spalovacího motoru možné a ekonomicky přínosné, nebo lze zvolit elektrický režim EV. V takovém případě může Auris HSD s nabitým akumulátorem ujet bez nastartování spalovacího motoru až 2 km a dosáhnout rychlosti 50 km/h.
Jízdní výkony Aurisu HSD jsou srovnatelné s obdobně výkonným hatchbackem s dvoulitrovým motorem. Na straně Aurisu ale stojí v daném segmentu špičková hodnota kombinované spotřeby – 3,8 l/100 km. Díky spalování benzinu a pomoci elektromotoru má Auris při této spotřebě ve srovnání se vznětovými motory výrazně nižší emise NOx i CO2 (89 g/km).
Spotřebu 3,8 l/100 km vykazuje hybridní Auris také v městském a mimoměstském cyklu. V případě instalace 17palcových kol vzroste na 4,0 litru.
Auris HSD se vyrábí ve Velké Británii a je určen pouze pro evropské trhy. Jedná se o první model nižší střední třídy, který nabízí hybridní alternativu ke konvenčním zážehovým a vznětovým motorům ve stejné karoserii.
Pro české zákazníky nabízí Toyota tři stupně výbavy. V základním provedení Luna stojí Auris HSD 549.900,- Kč. To je jen o 70 tisíc více než podobně vybavený Auris s motorem 1,8 Valvematic/108 kW s manuální převodovkou a o 15 tisíc Kč více než s turbodieselem 2,0 D-4D/93 kW (nicméně na slabší motory v Aurisu se vztahuje akční nabídka a v jejich případě je už příplatek za hybrid výrazně větší). Naopak základní provedení modelu Prius stojí o 130 tisíc více – 679.900,- Kč.
Výbava Luna obsahuje 15palcová litá kola, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná zrcátka v barvě vozu a s integrovanými směrovkami, přední mlhovky, elektrické stahování předních a zadních oken, vyhřívání předních sedadel, automatickou klimatizaci, palubní počítač, rádio, startování tlačítkem, sedm airbagu (včetně kolenního pro řidiče) a stabilizační systém.
Provedení Sol stojí 599.900,- Kč a má navíc 17palcová kola, zadní parkovací kameru, Bluetooth, tempomat, inteligentní klíč, dešťový a světelný senzor. Vrcholná verze Lux dále přidává xenonové světlomety a čalounění Alcantarou. Je o 30 tisíc Kč dražší než Sol.
Toyota Auris HSD, Prius a Prius Plug-in Hybrid - srovnání technických údajů | |||
Model | Auris HSD | Prius III | Prius Plug-in |
Spalovací motor 2ZR-FXE (Atkinsonův cyklus) | |||
Zdvihový objem [cm3] | 1798 | 1798 | 1798 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 73/5200 | 73/5200 | 73/5200 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 142/4400 | 142/4000 | 142/4000 |
Elektromotor 3JM (synchronní, permanentní magnet) | |||
Nejvyšší napětí [V] | 650 | 650 | 650 |
Největší výkon [kW] | 60 | 60 | 60 |
Největší toč. mom. [Nm] | 207 | 207 | 207 |
Převodovka | CVT | CVT | CVT |
Celkový výkon [kW] | 100 | 100 | 100 |
Max. rychlost [km/h] | 180 | 180 | - |
Rychlost EV [km/h] | 50 | 50 | 100 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,4 | 10,4 | - |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 3,8 | 3,9 | - |
Emise CO2 [g/km] | 89 | 89 | 59 |
Baterie | NiMH | NiMH | Li-Ion |
Napětí akumulátoru [V] | - | 201,6 | 345,6 |
Kapacita [kWh] | - | 1,3 | 6,5 |