Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Auris Hybrid Touring Sports Style – Ve městě za 4,9 l na 100 km

Svět motorů Svět motorů 18. 7. 2014 • 07:45
12
87
Zobrazit náhledy (12)
Ve velkém testu jsme proti sobě postavili redakční hybrid proti dieselovému Aurisu 2.0 D-4D. Hybrid jezdil za méně paliva. Odcházející dlouhodobý cee´d a přicházející auris jsme rozjeli do porovnání v lednu 2014 na letišti. Hybrid jezdil úsporněji než dieselová kia. Další srovnání: utkala se s Fordem Focus FFV a dvěma octaviemi: plynovou NGT a úspornou variantou GreenLine. Kabina nabízí dostatek místa všem cestujícím a kufr pojme po kryt v základním uspořádání stejných 530 litrů. Když auto naložíme víc než pod plato, hodí se nám vytahovací síťka, oddělující zavazadla od posádky. Toyota Auris Toyota Auris Toyota Auris
Bílá toyota patří bez diskuse k nejoblíbenějším autům, jaká si kdy ve Světě motorů troufla na dlouhý test. Čím to je?

Otočí se za ní skoro každý. Aby ne, když při rozjezdu není slyšet. Ale dlouhodobě testovaná Toyota Auris Hybrid má i další silné prvky, díky nimž může sloužit jako příjemný rodinný kombík.

Jak už jsme psali v předchozím dílu testu, o pohon se stará zážehový čtyřválec a elektromotor. Elektrickou energii získává při zpomalování a ta se ukládá do baterií. Z nich pak umí jet vůz čistě na elektriku i několik kilometrů.

Nejnižší průměr, jehož jsme zatím v testu dosáhli, činí 4,9 litru na 100 km. To jsme celý týden využívali toyotu jen v Praze. Potvrdila se tak naše domněnka, že vůbec nejúspornější bude vůz v čistě městském provozu.

Jak to? Při častých rozjezdech a zpomalování ušetří hodně energie. „Nejen tím, že ji při brzdění nezmaří proměnou na teplo kotoučů, ale také se vyhne režimům, kde zážehový motor nepracuje efektivně. Třeba při pomalé jízdě s velmi nízkou zátěží, kdy by motor musel vzduch cedit tenkou škvírkou zavřené škrticí klapky, či při rozjezdech, kde se energie ztrácí prokluzem spojky,“ vysvětluje Martin Vaculík. Za těchto podmínek se o pohyb stará jen elektromotor s účinností nad 90 %, zatímco zážehový agregát v tu chvíli mívá zhruba 15 %.

Nejvyšší průměr v palubním deníku činí zatím 6,9 litru, a to při cestě na autosalon do Ženevy a zpět v podání dua Leoš Káňa a Jiří Káš, kdy po německé dálnici jeli trvale 170 km/h.

Průměr za celý test se po 27 000 km dostal na 5,4 l/100 km.

Další poznatky, které jsme o spotřebě získali? Palubní počítač nelže, naopak ukazuje o trošku víc, než auto opravdu baští. Průměr 5,4 l se nám líbí, zvlášť když má vůz pro spotřebu nevýhodnou konfiguraci: těžší kombi a 17“ kola.

toyota testy svetmotoru toyota testy svetmotoru

Vyplatí se?

Toyota prodává v Česku hybridní kombi Auris za 524 900 Kč (Active), testová verze Style je o 55 000 Kč dražší. Běžné auto s benzinovým motorem stojí 374 900 Kč. S hybridem ale zároveň dostanete automatickou převodovku a bohatou výbavu. Navíc vás později nebude auto stát nic moc navíc. Kdo jednou ročně zavítá do servisu a nechá si za 1300 Kč otestovat baterii, tomu na ni Toyota drží záruku až deset let. Tedy i když desátý rok zjistí,

že kapacita baterie poklesla, zdarma vám ji vymění. Spojka se neopotřebí, protože zde žádná není, převodovka je vlastně jednostupňová, takže nemá žádný řadicí mechanismus ani synchrony. Dokonce i brzdy vydrží neskutečně moc, jelikož všechna běžná zpomalení obstarává z velké části elektromotor.

Kolik se tam vejde?

Hybrid má proti benzinovému aurisu zmenšenou palivovou nádrž: z padesáti na pětačtyřicet litrů. Dlouhé týdny nám vrtalo hlavou, proč běžně tankujeme 37 litrů a do auta nedostaneme ani čtyřicet, ač nám svítí dojezd 0 km. Až v květnu se povedlo narvat do nádrže 41,3 litru benzinu, poté co jsme jeli na nulu desítky kilometrů. Tady je vysvětlení: jestliže dojezd spadne na nulu, zbývá v nádrži ještě šest litrů paliva (byť klasická žlutá kontrolka svítí už dávno před tím). Tak je to uvedeno i v návodu k obsluze. Čili nula je teprve začátkem obvykle velké rezervy. Zkrátka Toyota má ráda věci jinak.

Závady v našem testu

7000 km Zvlněné brzdové kotouče

Po cestě ze Soběslavi přes Týn nad Vltavou po vyhlášené motorkářské silnici číslo 105 jsme testovali jízdní vlastnosti aurisu a byli velice překvapeni, jak výborně v zatáčkách funguje. Nicméně ostré tempo lehce odnesly brzdy. Do té doby jsme brzdili předně rekuperací, a teď se zřejmě zkroutily kotouče. Od té doby brzdy při intenzivnějším zpomalování vibrují. Překvapivě si na to nikdo nestěžuje, neboť většinu běžných zpomalení obstará elektromotor. Takže jsme je v servisu neřešili. Navíc pohledem na kotouče je vidět, že brzdové destičky nezabírají v celé ploše. To je obvyklé u opotřebených brzd, ale raritní při tak nízkém kilometrovém nájezdu. Životnost a odolnost brzd přitom mají být výhodou hybridu, který brzdí většinou rekuperací.

12 000 km Spadlé xenonové světlomety

Samočinná regulace xenonových světel náhle zamířila příliš k zemi. Před dlouhou cestou do Ženevy jsme je nechali seřídit. Od té doby jsou v pořádku.

Plusy

  • Snadné ovládání
  • Spotřeba ve městě
  • Cestovní komfort
  • Samočinná převodovka v ceně
  • Bohatá výbava

Minusy

  • Spotřeba na dálnici
  • Lehce vtíravý hluk při rychlé jízdě

Motor hybridní systém s maximálním výkonem 100 kW
Spalovací motor řadový zážehový čtyřválec uložený vpředu napříč
Zdvihový objem 1798 cm3
Rozvod DOHC, 4 ventily na válec
Výkon 73 kW při 5200 ot./min
Točivý moment 142 N.m při 4000 ot./min
Elektromotor maximální napětí 650 V, výkon 60 kW
Točivý moment 207 N.m
Pohon předních kol
Převodovkasamočinná planetová bezestupňová
Nejvyšší rychlost 175 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,2 s
Emise CO292 g/km
Spotřeba město/mimo město 3,9/3,9 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 4,0 l/100 km
Rozvor náprav 2600 mm
Délka x šířka x výška4650 x 1760 x 1475 mm
Provozní/užitečná hmotnost 1445/495 kg
Objem palivové nádrže 45 l
Pneu 225/45 R 17
Objem kufru 530/1658 l
Celková záruka 3 roky nebo 100 000 km, na hybridní ústrojí 5 let nebo 100 000 km a 12 let na neprorezavění karoserie
Cena testovaného vozu 594 900 Kč (paket Touch & Go 15 000 Kč)
Základní cena 579 900 Kč

Poznámky z palubního deníku

Vynikající jízdní vlastnosti

Díky perfektnímu rozložení hmotnosti se auto v zatáčkách úžasně opírá do zadního vnějšího kola, ani v náznaku není nedotáčivé.

Přesvědčivá práce tlumičů

Při pomalé jízdě je sice tuhé, ale rychlejší tempo je perfektně rozhýbe. Hebkost, s jakou se pak nese přes výmoly, i přesnost ovládání jsou obdivuhodné.

Dostatečný výkon elektromotoru

Pokud máte baterky nabité na maximum (tedy všechny nebo chybějící dvě čárky), lze se ve městě rozjet z nuly na padesát jen na elektromotor, i když jste na semaforech první. Ani při čistě elektrické jízdě nebrzdíme provoz.

Na dálnici není auto bezzubé, jak hybridy bývaly

Výrobce píše nejvyšší rychlost 175 km/h, praktické maximum však je 184 km/h podle GPS a necelých 190 km/h tachometrových. Při nich vás velmi prudce zarazí elektronika.

Extrémně rychle nabíhající vyhřívání sedaček

Hybrid má zkrátka dostatek proudu!

Pípání při couvání

Není to parkovací senzor, ani vnější upozornění jako u stavebních strojů pro rozehnání chodců, ale jen upozornění řidiče, že couvá.

Kontrolka EV jízdy na elektřinu

Při přidávání plynu zhasíná dřív, než se skutečně připojí zážehový motor. Na centrálním displeji je to správně.

Audio je přebasované

Zejména hlubší mužský hlas z rádia úplně rezonuje, musíme stahovat basy hluboko pod prostřední úroveň.

Když se připojí mobil, přestane hrát rádio

Na obrazovku skočí výběr zdroje hudby (mezi nimi ten z telefonu) a musíte znovu zvolit FM, tedy rádio. Pak teprve reprodukce pokračuje. Typický majitel se stále zapnutým bluetooth handsfree to tak bude mít po každém nastoupení do vozu.

Autor: David Šprincl, Svět motorů

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Hybridní víra
| 23. 7. 2014
Zalezi co si predstavujes pod pojmem honi po dalnici. Pokud to beru ciste v CR, kde clovek uz kvuli stavu dalnice, jeji preplnenosti nebo jednoduse zakonu dodrzuje onu stotricitku tak tam hybrid nijak vyrazne zaostavat nebude (viz nespocet linku zde jiz vlozenych), naopak pak po prijezdu do prahy (zvlast v ranni/odpoledni spicce) dostane onen diesel na frak.
Jakonahle clovek stravi na dalnici vetsinu km a vetsinu z te vetsiny v rychlostech nad tech 130km/hod davam ti za pravdu ze diesel bude hrat z ekonomickeho hlediska prim.
Já vám nevím...
| 22. 7. 2014
Nekecej. Ohledne dalnice jsi napsal toto: "Myslim si, ze diesel tomu nadeli litr na sto jak nic." V jednom testu to bylo dvě deci, v druhém šest. Otázkou je, co by se stalo vzít opravdu ty nejúspornější možné srovnatelné diesely, tam by ty rozdíly mohly být trochu větší, v průměru to ale přes litr nebude.
Moje skusenosti
| 22. 7. 2014
Tak třeba mě kecá zhruba o 6% (většinou tak 0,2-0,5 litru, rozhodně to není konstantní). Takže si připočtu zhruba tři deci k údaji z PP a s tím operuji. Je to Honda Accord 2,0/114kW. Dobře vidím, jak nelze městskou spotřebu hodnotit jen na základě jedné trasy a už vůbec ne, když se to ještě schová do nějaké delší trasy.

Mám jednu trasu naprosto bez semaforů, je to ale furt jen odbočování, retardéry, rozjezdy v kopci... a nedám to pod 12 litrů (jedu sám)!, a to hovořím o malém městě s cca 80 tisíci obyvateli. V tomtéž městě na trati se semafory není problém pod devět (plně naložený - vyzvedávám lidi postupně po městě) a pokud vemu větší 300tisícové město, centrem to moc pod 10 nejde, s výpadovkami se však přiblížím i k těm 7,5 litrům. Takže rozsah mých městských spotřeb je od 7,5 do nějakých 12 litrů. Tak šílený rozptyl se prostě nedá nikdy srovnávat. Mám brát jako městskou spotřebu 7,5 nebo 12? To prostě nejde. Prostě není "město" a "město". A totéž město nabídne v různé denní doby na různých místech různé podmínky.

Když budu chtít, přiohnu si město tak, že ho i s tím Accordem zajedu pod 6, není problém (stačí si naplánovat nějakou delší trasu se zelenou vlnou od začátku do konce ve slabším provozu a projet to čtyřkou při 50km/h) a stejně tak dokážu najít trasu v tomtéž městě, kde pojedu za dvojnásobek při stejném stylu jízdy. Pokud beru město jako stání na semaforech (projet je tak na druhý třetí pokus), odbočování, rondly, pouštění chodců na přechodech,..., tak na tom dvoulitru je běžná městská spotřeba asi mezi 10 až 10,5 litry. Ale jak říkám, stačí si to město "trochu přiohnout", vzít to tady trochu delší, ale plynulejší silnicí, mít občas trochu štěstí na zelenou vlnu a hned ti udělám spotřebu o dva až tři litry nižší.
Já vám nevím...
| 22. 7. 2014
Ja rikal ze je diesel uspornejsi na dalnici. A je.
A ze ma velmi podobnou spotrebu jako diesel. A ma (+0.2l/100km).
Moje skusenosti
| 22. 7. 2014
O tvrzeni "od semaforu k semaforu" viz vyse.

Jinak krátkodobě (do 30km trasy) kecá u kazdeho auta, ale dlohodobě sedí, pri tankovani 2/3 nadrze to vychazi velmi presne - odchylka nebude vic nez +/- 0.1-0.2 l/100 coz stejne nema smysl pocitat, u ostatnich aut to bude zrovna tak a lidi ti taky spis daji hodnoty z pocitaze, nez ze by pocitali natocene litry / pocet ujetych km.
Tech mych 830km uz je dobry vzorek.

Mimochodem co mas za 2.0? To je hezky vysledek. Atmo a turbo u 2.0 benzinu asi nebude velkej rozdil ve spotrebe, dokonce bych cekal trochu ve prospech turba ale popravde nevim.
Me totiz vzdycky lakalo GTicko jako druhy auto domu, ale prave spotreby jsem se bal - kdyby to bylo okolo 8, myslim, ze za tu zabavu na par let bych tam ty litry i nalil, nepotrebuju nutne skudlit... ale kdyby to pak bylo za 9-10 to bych byl smutnej... :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku