TEST Toyota Aygo 1.0 VVT-i vs. VW up! 1.0 – Dospělé miniatury?
Úvod, pořizovací náklady
Třída nejmenších vozů u nás nezažívá v posledních letech zrovna žně, vždyť za prvních sedm měsíců letošního roku tvoří jen necelá tři procenta trhu. Nejprodávanější je Škoda Citigo (1767 kousků), testovaný faceliftovaný up! si pak vybralo jen 327 zákazníků, aygo potom 135… Z kolínských trojčat je však toyota suverénně nejúspěšnější.
Český zákazník zkrátka přesunul svou pozornost k větším modelům, malý je mu už i segment B. A protože se u nás zatím druhá auta do rodiny pořád moc nenosí, nejmenší „áčka“ v Česku skomírají. Jestli ale prcky trochu nepodceňujeme a aygo s upem nás nakonec nepřesvědčí o svých dospěláckých kvalitách!
Mini peníze?
Na jeden z nejpodstatnějších důvodů menšího rozšíření segmentu A narazíme hned na začátku. Miniaturní cenovky rozhodně nečekejte, u testované dvojky obzvlášť. S podbízením „pod dvě stě“ se neobtěžuje ani jeden, blíž k této metě je Volkswagen up!, který se prodává od 219.900 Kč. V tomto případě se však jedná o třídveřovou verzi, praktičtější specifikace přijde minimálně na 240.900 Kč. Výkonnější a testovaná verze atmosférického tříválce je pak ještě o čtrnáct tisíc dražší.
Aygo se u nás prodává s jediným motorem – litrovým tříválcem o výkonu 51 kW. Třídveřová toyota vyjde nejméně na 236.900 Kč, za pětidvéřovou variantu musíte připlatit v zásadě symbolických pět tisíc.
Pořizovací náklady | Toyota Aygo 1.0 VVT-i 51 kW | VW up! 1.0 55 kW |
ZÁKLADNÍ CENA | ||
Motor a stupeň výbavy | 241.900 Kč (x) | 254.900 Kč (move up!) |
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY | ||
Hlavové airbagy [Kč] | S | - |
Elektrické ovládání předních oken [Kč] | S | S |
Dálkový centrál [Kč] | S | S |
Rádio s MP3 [Kč] | S | S |
Litá kola [Kč] | - | 15.800 |
Klimatizace [Kč] | 15.000 | S |
SERVIS | ||
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč] | 5847/3159 | 5593/2604 |
Přední/zadní nárazník [Kč] | 7201/9307 | 5369/5272 |
Přední blatník [Kč] | 3263 | 4088 |
Čelní sklo [Kč] | 5714 | 3811 |
Brzdové destičky přední + výměna [Kč] | 2062 + 380 | 1488 + 784 |
Hodinová sazba v servisu [Kč] | 625 | 871 |
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč] | 25.607 | 22.726 |
ZÁRUKY | ||
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky) | 3/3/12 | 2/3/12 |
Prodloužená záruka [Kč] | 5500 (5 let/160.000 km) | 3100 (4 roky/80.000 km) |
Svorně tedy žádná láce, že by body v cenové kapitole přinesla alespoň výbava? U volkswagenu ještě dejme tomu, pětidvéřová verze se totiž nabízí až od druhé specifikace, vyložená chudobka tedy up! není (viz tabulka). Aygo se základní výbavou x je na tom přece jenom hůř. Toyota vyžaduje příplatek i za klimatizaci (připravte si patnáct tisíc), kontruje však sériovými hlavovými airbagy. Máte zálusk na další příplatky? U nejlevnějšího „ikska“ nepochodíte, objednat si můžete maximálně tak metalízu nebo nějaký ten interiérový paket. Za navigací, litými koly nebo třeba i otáčkoměrem musíte zamířit výš, ke specifikaci x-play. To už ale za aygo s pěti dveřmi zaplatíte 261.900 Kč. Hodně překvapí také absence tempomatu, Toyota dodává jen omezovač rychlosti.
Na dražší náhradní díly se musíte připravit v případě ayga, u volkswagenu zase dáte víc za hodinovou sazbu. Tradičně delší základní záruku nabídne Toyota.
HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮ | Toyota Aygo | VW up! |
Základní cena | 8 | 7 |
Standardní výbava a příplatky | 6 | 7 |
Servis | 7 | 8 |
Záruky | 8 | 7 |
Průměr | 7,25 | 7,25 |
Dojem, praktičnost
Facelift změnil výraz Volkswagenu up! jen nepatrně, v přední části si soustředěný pozorovatel možná všimne jinak tvarovaného nárazníku, do krytů vnějších zpětných zrcátek jsou pak nově začleněny blikače, vzadu Volkswagen přeskupil svítilny. Nic velkého se tedy nedělo, vzhledem k nekonfliktnímu designu/nedesignu se však nic zásadního ani dít nemuselo. Jestli ale budete chtít individualizovat, Volkswagen vám vyjde vstříc. Třeba jako v testovaném případě, kdy up! „zkrásněl“ díky speciálnímu barevnému konceptu gold beige (pro prostřední výbavu za 17.900 Kč, u top specifikace stačí 8900 Kč). Asi bych peníze dokázal utratit smysluplněji…
V interiéru je modernizace rozpoznatelnější, hlavně díky novému středovému panelu s jiným ovládáním ventilace a rádia. V testované nejvyšší verzi high up! a s příplatkovou automatickou klimatizací (7200 Kč) pak tato část působí bez přehánění luxusně, kontrast s lacině vyhlížejícím aygem už snad ani nemůže být větší. Ale postupně. Ve volkswagenu ještě zaregistrujete nový přístrojový štít, za větší otáčkoměr určitě díky.
A teď něco málo k držáku uprostřed přístrojovky. Zde si ukotvíte svůj chytrý telefon, který díky aplikaci maps and more naučíte mimo jiné navigovat (zadávat data pak můžete díky propojení také prostřednictvím tlačítek na středovém panelu), mobil může zobrazovat rovněž vybrané palubní funkce. Proč ne, asi jde o lepší řešení než dosavadní externí navigace. Za ovládání rádia bych však odpovědné ve Volkswagenu poslal někam za humna a možná ještě dál. Kolik chytrých hlav se muselo sejít, aby vymyslelo takto nepřehledný systém? Uložení oblíbené stanice je pro mě záhadou doteď, při pokusu o zadávání frekvence mi začalo škubat v oku. Koncern si přece na ergonomii a jednoduchém ovládání pomalu založil živnost, tady ale Volkswagen ustřelil. Jinak je vše v tradičním pořádku, řidič se dokonce dočkal svého tlačítka pro elektrické ovládání okna spolujezdce. Až mě to dojalo.
Toyota naviguje klasicky, prostřednictvím rozhraní x-touch. Sedmipalcový displej je pro vyšší výbavu x-play standardem, u základu x se musíte bez systému obejít. Rozhraní x-touch samozřejmě umožňuje propojení s mobilem, k dispozici je také streaming audia. Vlastně šikovná věc. Kolik já už v novinářských autech ztratil cé-déček!
Celkově jsem však byl z interiéru Toyoty Aygo hodně v rozpacích. Přístrojová deska působí mimořádně lacině, zvlášť v porovnání s upem. A to jsme testovali nejluxusnější možnou verzi x-clusiv v základu za 324.900 Kč! Chudě uvnitř vypadá úplně vše – plasty, displeje, přístrojový štít… Alespoň, že jsem netápal v ovládacích prvcích.
Exteriér se pak snaží být nápadný zejména díky nepřehlédnutelnému „x“ v přední části karoserie a ostrým hranám vůbec. Na mě je té snahy už nějak moc, francouzská část kolínských trojčat se mi líbí víc.
HODNOCENÍ DESIGNU | Toyota Aygo | VW up! |
Vnější vzhled | 8 | 7 |
Vnitřní vzhled | 6 | 8 |
Zpracování | 5 | 9 |
Ergonomie | 9 | 8 |
Konektivita | 8 | 8 |
Průměr | 7,20 | 8,00 |
Kdo je menší?
Od nejmenší kategorie na trhu těžko čekat, že se uvnitř budete roztahovat, vepředu ale v obou případech panují odpovídající a nijak omezující prostorové poměry. Rozhodně nemáte pocit, že byste se nutně museli posunout o segment výš, abyste se netísnili. Zvlášť ve Volkswagenu up!, který nabídne výrazně širší interiér a také víc místa nad hlavou. Hlavně v loktech je rozdíl citelný, ve volkswagenu se budete šťouchat méně.
Také vzadu, zde se rozdíl ve prospěch upu ještě prohlubuje. Zatímco v mini od VW si za sebe ještě jakžtakž sednu, i když o pohodlí bych si už mluvit netroufl, v aygu jsem se musel nejprve uskrovnit vepředu, abych se na zadní místo vůbec vešel. Za nouzové bych zadní sedačky neoznačil, plnohodnotně čtyřmístná však toyota není, což dokládá i mírně podměrečným sedákem. V tomto směru však neexceluje ani volkswagen.
Přesuneme-li se znovu dopředu, zde se opět prosazuje německé mini. Tedy zejména rozměry sedaček, boční vedení nabídne o něco lepší toyota. Integrované opěrky hlavy mi nevadí a troufám si říct, že spokojená bude většina postav.
O zavazadlovém prostoru bych se rozhovořil jen v případě volkswagenu, jeho 251 litrů se dá za kufr určitě ještě považovat. Aygo má takový kufříček, 168 litrů stačí tak nejvýš na odložení menšího nákupu a příruční tašky.
Teď ale poprosím velký pozor. Volkswagen up! dostal v rámci modernizace šňůrky přidržující při otevřených pátých dveřích plato kufru! Jestliže mě ovládání spolujezdcova okna z místa řidiče dojalo, tak šňůrky vyvolaly přímo extatické pocity.
HODNOCENÍ INTERIÉRU | Toyota Aygo | VW up! |
Prostornost | 7 | 9 |
Přední sedačky | 8 | 9 |
Zadní sedačky | 6 | 7 |
Kufr | 5 | 8 |
Variabilita | 7 | 7 |
Průměr | 6,60 | 8,00 |
Motor, jízda
Bylo letiště dost dlouhé?
Ve videu jsem se nejdřív trochu obával, aby nám při měření pružnosti vůbec stačila letištní dráha, litrové motůrky by se zejména na pětku z 80 na 120 km/h mohly docela zapotit… Zapotily, runway jim ale pohodlně stačila. Zvlášť Toyotě Aygo, která akceleraci z 80 na 120 km/h zvládla za 24,8 s. Je to sice dost dlouhá doba, up! však ke stodvacítce stoupal ještě rozvážnějším tempem, nakonec potřeboval o 2,5 s víc času. Při zrychlení z 60 na 100 km/h se zařazenou čtyřkou se rozdíl překvapivě prohloubil, zde volkswagen zaostal o tři sekundy a desetinku k tomu. A je fakt, že litrový tříválec upu opravdu působil méně čiperně.
Dynamické měření na letišti | Toyota Aygo | VW up! |
Pneumatiky | 165/60 R15 | 185/50 R16 |
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) [s] | 17,1/24,8 | 20,2/27,3 |
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h | 3500 min-1 | 3500 min-1 |
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h] | 47,8/86,3/125,6 | 48,6/86,8/124,3 |
Na omezenou dynamiku se však připravte v obou případech. Ve městě je vše v pořádku, jakmile ale potřebujete akcelerovat na „nadměstské“ rychlosti, často budete motůrky ždímat do posledního kilowattu a newtonmetru. Zejména na dálnici a nedejbože ještě s nějakým pasažérem navíc. To byste pak délku připojovacího pruhu nejraději zdvojnásobili.
Tříválcovou koncepci nezapře ani jeden z litrů, drsnější a celkově hlučnější je však rozhodně aygo. Toyota drnčí od začátku, volkswagen až od středních a vyšších otáček. A ty jsou velmi často potřeba, jak už jsme si řekli.
To se pak spotřeba dostane nárazově i nad šest litrů, zejména pak ve zmíněném zátěžovém dálničním provozu. Jinak lze stabilně udržovat průměry do pěti a půl litrů, up! býval o nějaké to deci úspornější.
HODNOCENÍ MOTORU | Toyota Aygo | VW up! |
Zrychlení | 6 | 7 |
Pružnost | 6 | 5 |
Spotřeba udávaná | 9 | 8 |
Spotřeba v testu | 8 | 9 |
Odhlučnění motoru | 6 | 8 |
Průměr | 7,00 | 7,40 |
Tohle je mini?
Volkswagen up! a vůbec všechna koncernová trojčata, se mi od začátku velmi zamlouvala hlavně díky dospělému jízdnímu projevu. Na tom facelift samozřejmě nic nezměnil. Minivolkswagen zkrátka umí navodit „béčkový“ pocit – sedíte v širokém a kvalitně zpracovaném interiéru, jistý a hbitý podvozek dokáže velmi dobře filtrovat nerovnosti, řízení s příjemně nastaveným posilovačem se občas zmíní i o nějaké té informaci od předních kol. Opravdu, jízdně up! připomíná spíš segment malých aut, tedy béčka. Až na řazení, to tedy dospělé rozhodně není. Dráhy jsou definovány docela přesně, občas jsem se ale trápil se zařazením jedničky. Potvora tam nechtěla na první pokus zapadnout. Pro tento pětistupňový manuál bohužel typická bolest.
V aygu jsem si ale nepolepšil, převodovka pracuje velice nepřesně, dráhy jsou delší a těžko rozpoznatelné. Řízení je potom typicky elektrické, prostě jen točíte volantem. Tužší podvozek v zatáčkách minitoyotu spolehlivě podrží, na nerovnostech je však přece jen nervóznější než volkswagen. A to přijela toyota s o palec menšími ráfky a vybavena pneumatikami s vyšším profilem.
Pohyb s oběma mini po městě, to je však učiněná radost. Najednou mi všechna ostatní auta přišla divně a hlavně zbytečně velká, jízdu v podzemních garážích a každý parkovací manévr jsem si skoro až užíval. Ono když máte poloměr otáčení kolem pěti metrů…
HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ | Toyota Aygo | VW up! |
Ovladatelnost | 7 | 8 |
Komfort odpružení | 7 | 8 |
Odhlučnění podvozku | 7 | 8 |
Řízení | 6 | 8 |
Řazení | 5 | 6 |
Brzdy | 7 | 7 |
Průměr | 6,50 | 7,50 |
Závěr
Vítězství Volkswagenu up! je nakonec dost přesvědčivé, jak vidno z tabulky. Proti Toyotě Aygo je prostornější, s daleko kvalitnějším interiérem, nabídne také větší kufr a dospělejší jízdní projev. Dospělejším dojmem působí up! celkově, od volantu byste minivolkswagen klidně zaměnili za malé auto, tedy za o segment vyšší béčko.
U Toyoty Aygo se nespletete, ta je charakterově i vlastnostmi jednoznačným mini. Méně místa na zadních sedačkách vadit nemusí, kufr menší o 83 litrů už omezení představovat může. Potěší dynamičtější litrový tříválec, je však hlučnější. Jízdní vlastnosti jsou na slušné úrovni, up! je však komfortnější. Vzhledem k nijak nízké cenovce nepotěší vyloženě laciný interiér.
Ve srovnávacím testu jsme tedy jednu dospělou miniaturu našli, Volkswagen up! nemusí být nutně jen druhým autem do rodiny nebo čistě městským vozítkem. Toyota Aygo by však ještě měla povyrůst. Třeba v rámci faceliftu!
SHRNUTÍ HODNOCENÍ | Toyota Aygo | VW up! |
POŘIZOVACÍ NÁKLADY | 7,25 | 7,25 |
DESIGN | 7,20 | 8,00 |
INTERIÉR | 6,60 | 8,00 |
MOTOR | 7,00 | 7,40 |
JÍZDNÍ VLASTNOSTI | 6,50 | 7,50 |
CELKOVÝ PRŮMĚR | 6,91 | 7,63 |
Toyota Aygo
Nejlevnější verze modelu | 241.900 Kč (1.0 VVT-i/51 kW x) |
Základ s testovaným motorem | 241.900 Kč (1.0 VVT-i/51 kW x) |
Testovaný vůz bez příplatků | 324.900 Kč (1.0 VVT-i/51 kW x-clusiv) |
Testovaný vůz s výbavou | 324.900 Kč (1.0 VVT-i/51 kW x-clusiv) |
Plusy
- Svižnější motor
- Nápaditější design
- Možnosti individualizace
Minusy
- Laciný interiér
- Prostor na zadních sedačkách, malý kufr
Volkswagen up!
Nejlevnější verze modelu | 240.900 Kč (1.0/44 kW move up!) |
Základ s testovaným motorem | 254.900 Kč (1.0/55 kW move up!) |
Testovaný vůz bez příplatků | 283.900 Kč (1.0/55 kW high up!) |
Testovaný vůz s výbavou | 310.000 Kč (1.0/55 kW high up!) |
Plusy
- Celkově dospělejší charakter
- Kvalitnější a prostornější interiér
- Komfortnější podvozek
Minusy
- Nepřesné řazení
- Vlažnější dynamika
Foto: Petr Homolka