Toyota chce podpořit prodej aut vlastním obchodním centrem
Centrum s 220 obchody a restauracemi navrhl, postavil a provozuje relativní nováček v této oblasti, největší japonská automobilka Toyota Motor, a má pomoci automobilce vyrovnat se s klesajícím zájmem o nové automobily na domácím trhu.
Mladí Japonci ztrácí zájem o automobily a dávají přednost mobilním telefonům a laptopům. Loňská studie předního japonského deníku Nikkei ukázala, že někteří lidé nad 20 let by nechtěli auto, ani kdyby bylo zadarmo. Mít vlastní auto bylo největším přáním dospělých během obnovy země po 2. světové válce, dnes se ale již zájem o nové auto téměř vytrácí.
Prodej nových aut v Japonsku by podle údajů japonské asociace výrobců aut měl být v příštím fiskálním roce, který začne v dubnu, nejnižší za 27 let. V zahraničí si však Toyota vede velmi dobře a v globálním prodeji jen těsně zaostává v prodeji za největší světovou automobilkou General Motors.
Dalším faktorem, který negativně ovlivňuje prodej aut v Japonsku, je i klesající populace. Japonsko má také kvalitní síť veřejné dopravy, včetně vlaků a metra, takže velká část obyvatel necítí potřebu vlastnit automobil. V zemi je také velmi drahé parkování.
Slabý zájem o nová auta nutí automobilky hledat nové způsoby nabídky a prodeje. "Musíme lidem poskytnout příležitost, aby se dostali do kontaktu s vozy," řekl agentuře AP výkonný ředitel automobilky, který má na starosti prodej v Japonsku, Joičiró Ičimaru.
Toyota zřídila svoji divizi Toyota Automall Development v roce 1999. V současnosti již provozuje jedno nákupní centrum ve středním Japonsku, blízko centrály automobilky. Nové centrum v Jokohamě se částečně otevřelo v prosinci, celé se však veřejnosti otvírá tento týden. Centrum vypadá podobně jako další nákupní centra, jsou zde obchody s oděvy, hračkami, centrum her, kosmetický salon či kavárny. Nákupní vozíky však mají tvar auta a výzdobu v podobě aut zde najdeme prakticky všude. Velkou část centra pak zabírá autosalon Toyoty. Toyota zde také ukazuje své roboty, včetně humanoidního robota, který hraje na trumpetu. Zatím však není jisté, zda nová taktika automobilky bude fungovat.