Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota chce vyrábět revoluční solid-state baterie do roku 2025

Ondřej Mára Ondřej Mára 29. 7. 2020 • 06:51
51
5
Zobrazit náhledy (51)
Toyota "APM" Mobility Vehicle Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i Toyota Concept-i

První koncept osazený novými bateriemi měl být prezentován již během olympijských her, kvůli jejich odkladu však automobilka dostala více času na vývoj.

V oblasti elektrifikace automobilů se mluví o mnoha nových technologiích, v oblasti baterií je však za jakýsi svatý grál považována technologie tzv. solid-state baterií, tedy baterií s pevným elektrolytem, které by mohly přinést doslova revoluci.

O jejich vývoji, možnostech a schopnostech mluvila v minulosti řada technologických společností i automobilek, pro které by mohly být nové baterie zásadní součástí evoluce a přechodu na elektromobilitu. Ovšem zatímco většina z nás považovala tuto technologii za stále poměrně vzdálenou, Toyota už chtěla prezentovat první prototyp na letních olympijských hrách.

S touto informací přišel web Automotive News, podle kterého měla Toyota představit v Tokiu koncept elektromobilu osazeného právě tzv. solid-state bateriemi. Kvůli pandemii nového koronaviru se sice letní olympijské hry musely přeložit na příští rok, vývoj v Toyotě se však nezastavil.

Automobilka se měla dokonce dostat do fáze, kdy nové solid-state baterie instalovala již do několika konceptů. Zatím ovšem není jisté, zda se jejich premiéry dočkáme během přesunutých letních olympijských her, které byly posunuty na rok 2021.

A proč jsou vlastně baterie s pevným elektrolytem natolik zásadní? Oproti v současnosti používaným tradičním lithium-iontovým bateriím by totiž měly nabídnout větší energetickou hustotu, která automobilkám umožní vytvářet menší, lehčí a výkonnější baterie. Navíc by nový typ baterií mě být bezpečnější (například při poškození) a mluví se i o rychlejším nabíjení.

Keiji Kaita, výkonný viceprezident pro pohonné jednotky v Toyota Motor Corp. a manažer bateriové divize, pro Automotive News uvedl, že prototyp jejich solid-state baterie nabízí plné dobití již během 15 minut. Bohužel neuvedl kapacitu baterie, dodal však, že se jedná o výrazně nižší čas, než jaký by byl potřebný k nabití podobně velké lithium-iontové baterie.

I přes několik slibných zpráv ale Toyota stále nemá vyhráno. Technici stále řeší bezpečnost a životnost baterií, což jim zabraňuje dosáhnout ještě větší energetické hustoty. Automobilka navíc i nadále ladí vhodné chemické složení a optimalizuje výrobní proces, který je v současnosti extrémně náročný.

Baterie se totiž v současnosti vyrábějí v průhledných utěsněných boxech, do kterých mají pracovníci přístup pouze prostřednictvím utěsněných gumových rukavic. Zhruba jako ve vědecké laboratoři. Takový postup je ovšem dost pomalý a samozřejmě zcela nevhodný pro masovou výrobu.

I přes některé problémy, které musí Toyota vyřešit, však Kaita věří, že by se omezená produkce solid-state baterií mohla rozběhnout již do roku 2025. A i když se na začátku výroby očekávají vyšší náklady ve srovnání s lithium-iontovými bateriemi, během pár let a s masovější výrobou by měly postupně klesat.

Pokud se navíc automobilce podaří dosáhnout svého ambiciózního cíle, pak by si mohla řada zákazníků ospravedlnit i vyšší pořizovací náklady. Toyota chce totiž vytvořit baterie, které si udrží více než 90 procent své kapacity i po extrémně dlouhé době – a to klidně až 30 letech. O tom si v současnosti používané lithium-iontové baterie mohou nechat jen zdát.

Související články

Témata
1. 8. 2020 10:27
Re: Nekonečné baterie?
Asi jo, cca 7 let starý hybrid ma baterii na 10% kapacity. Prý si mám koupit novou, jenže právě to udělá z auta ekonomický nesmysl.
Avatar - lamal
30. 7. 2020 10:39
Re: Nekonečné baterie?
Mohol by si napisat do Toyoty ci o takom niecom vobec maju ponatia.
30. 7. 2020 00:32
Nekonečné baterie?
A bude se to opotřebení měřit jako u Tesly, která započítává jen úplně odešlé články nebo se bude brát ohled i na růst vnitřního odporu? To je takový ten problém, že i když máte 90% stav baterie po "30 letech", tak s tím stejně ani nerozsvítíte ani žárovku... (baterie dodává příliš malé napětí i proud).
29. 7. 2020 17:52
Re: To vypadá dost dobře
jojo podzim života bude krásnej…

Zase to ve mně pění, všichni jsou podrážděný,
když se řekne co se nemá, zku**ený časy se mění.
Řezník 3,14čo necení tohle *** schéma,
proto chci na plnou hubu teď probrat tu pár témat.
Všichni trendy *** jsou nyní bio-vegan,
jen aby si mohli nad ostatním povyšovat ega.
Já jako Vincent Vega, žeru burgery, taky steaky
a z vysoka pissim na všechny teplý snowflaky
Mr*ám domácí limonády, chci barmana ať pivo dá mi.
Dát si na baru cígo, fouknout kouř do ksichtu bio mámy
3,14čám co maj krámy a krvácej na volno,
z takovýho feminismu je mi vážně nevolno.
Neposílám nic na hladový děti v Africe.
Mám v 3,14či všechny nadace, dám si kuře na paprice.
Radši vemu pětilitr a dám ho svojí bábě,
ať si užije svý stáří, nakoupí Fernet a kráby.

Jsem politicky nekorektní 3,14ča, víš jak.
Měl bych se hlídat, abys nezavolal fízlaaaaa.
Říkám věci, který se nemají říkat,
tak zkus mě vypípat, jsem exemplární případ.
Avatar - Hammunasakra
29. 7. 2020 17:39
To vypadá dost dobře
ad nechat zdát https://autobible.euro.cz/…skoro-nestarnou/

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku