Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota chce vyrábět revoluční solid-state baterie do roku 2025

Ondřej Mára
Diskuze (5)

První koncept osazený novými bateriemi měl být prezentován již během olympijských her, kvůli jejich odkladu však automobilka dostala více času na vývoj.

V oblasti elektrifikace automobilů se mluví o mnoha nových technologiích, v oblasti baterií je však za jakýsi svatý grál považována technologie tzv. solid-state baterií, tedy baterií s pevným elektrolytem, které by mohly přinést doslova revoluci.

O jejich vývoji, možnostech a schopnostech mluvila v minulosti řada technologických společností i automobilek, pro které by mohly být nové baterie zásadní součástí evoluce a přechodu na elektromobilitu. Ovšem zatímco většina z nás považovala tuto technologii za stále poměrně vzdálenou, Toyota už chtěla prezentovat první prototyp na letních olympijských hrách.

S touto informací přišel web Automotive News, podle kterého měla Toyota představit v Tokiu koncept elektromobilu osazeného právě tzv. solid-state bateriemi. Kvůli pandemii nového koronaviru se sice letní olympijské hry musely přeložit na příští rok, vývoj v Toyotě se však nezastavil.

Automobilka se měla dokonce dostat do fáze, kdy nové solid-state baterie instalovala již do několika konceptů. Zatím ovšem není jisté, zda se jejich premiéry dočkáme během přesunutých letních olympijských her, které byly posunuty na rok 2021.

A proč jsou vlastně baterie s pevným elektrolytem natolik zásadní? Oproti v současnosti používaným tradičním lithium-iontovým bateriím by totiž měly nabídnout větší energetickou hustotu, která automobilkám umožní vytvářet menší, lehčí a výkonnější baterie. Navíc by nový typ baterií mě být bezpečnější (například při poškození) a mluví se i o rychlejším nabíjení.

Keiji Kaita, výkonný viceprezident pro pohonné jednotky v Toyota Motor Corp. a manažer bateriové divize, pro Automotive News uvedl, že prototyp jejich solid-state baterie nabízí plné dobití již během 15 minut. Bohužel neuvedl kapacitu baterie, dodal však, že se jedná o výrazně nižší čas, než jaký by byl potřebný k nabití podobně velké lithium-iontové baterie.

I přes několik slibných zpráv ale Toyota stále nemá vyhráno. Technici stále řeší bezpečnost a životnost baterií, což jim zabraňuje dosáhnout ještě větší energetické hustoty. Automobilka navíc i nadále ladí vhodné chemické složení a optimalizuje výrobní proces, který je v současnosti extrémně náročný.

Baterie se totiž v současnosti vyrábějí v průhledných utěsněných boxech, do kterých mají pracovníci přístup pouze prostřednictvím utěsněných gumových rukavic. Zhruba jako ve vědecké laboratoři. Takový postup je ovšem dost pomalý a samozřejmě zcela nevhodný pro masovou výrobu.

I přes některé problémy, které musí Toyota vyřešit, však Kaita věří, že by se omezená produkce solid-state baterií mohla rozběhnout již do roku 2025. A i když se na začátku výroby očekávají vyšší náklady ve srovnání s lithium-iontovými bateriemi, během pár let a s masovější výrobou by měly postupně klesat.

Pokud se navíc automobilce podaří dosáhnout svého ambiciózního cíle, pak by si mohla řada zákazníků ospravedlnit i vyšší pořizovací náklady. Toyota chce totiž vytvořit baterie, které si udrží více než 90 procent své kapacity i po extrémně dlouhé době – a to klidně až 30 letech. O tom si v současnosti používané lithium-iontové baterie mohou nechat jen zdát.

Ondřej Mára
Diskuze (5)

Doporučujeme

1. 8. 2020 10:27
Re: Nekonečné baterie?
Asi jo, cca 7 let starý hybrid ma baterii na 10% kapacity. Prý si mám koupit novou, jenže právě to udělá z auta ekonomický nesmysl.
Avatar - lamal
30. 7. 2020 10:39
Re: Nekonečné baterie?
Mohol by si napisat do Toyoty ci o takom niecom vobec maju ponatia.
30. 7. 2020 00:32
Nekonečné baterie?
A bude se to opotřebení měřit jako u Tesly, která započítává jen úplně odešlé články nebo se bude brát ohled i na růst vnitřního odporu? To je takový ten problém, že i když máte 90% stav baterie po "30 letech", tak s tím stejně ani nerozsvítíte ani žárovku... (baterie dodává příliš malé napětí i proud).
Avatar - Hammunasakra
29. 7. 2020 17:39
To vypadá dost dobře
ad nechat zdát https://autobible.euro.cz/…skoro-nestarnou/