Pět přelomových automobilů elektrické historie
Počet elektromobilů fakticky roste, proto je čas rekapitulovat pět vůbec nejzásadnějších. Bez těchto praotců bateriového motorismu by se dnes mezi ekology mluvilo o něčem jiném.
Ačkoliv elektrická vozidla obecně pamatují dávnou historii sahající až do období kolem konce 18. století, když evropští vynálezci přicházeli s jednorázovými bateriemi, první rozpoznatelné vozy podobné elektromobilům současnosti vyjely kolem přelomu století minulého.
Bzučící prvotiny a jejich zdatnější pokusy o revoluci automobilového průmyslu měly malou roli v motorismu. Alternativní zájmem se zvyšoval v 70. letech díky ropným krizím a největší nástup bateriových modelů můžeme sledovat od poloviny 90. let, což je etapa, ze které pochází i našich pět kandidátů na titul přelomového zástupce elektrické minulosti.
1. GM EV1
Období výroby: 1996–1997
Počet vyrobených kusů: 1117
První zástupce dobíjecího světa moderních elektrických vozidel vznikl s laskavým svolením vedení General Motors. Dvoumístné aerodynamické kupé EV1 sloužilo vybraným zákazníkům v Kalifornii a Arizoně. Celkem 660 exemplářů bylo pronajato s olověnou baterií, která ustála dojezd asi161 kilometrů, zatímco v roce 1999 dorazila druhá generace s akumulátory NiMH, které zvládly asi 225 kilometrů souvislého provozu.
I přes příznivé reporty zákazníků GM zastavilo projekt EV v roce 2003, protože vývoj baterií neprobíhal dostatečně rychle a auto bylo příliš nákladné na výrobu. Automobilka nechala zničit všechny kusy kromě 40 přeživších darovaných muzeím většinou bez aktivovaného pohonu.
2. Toyota RAV4 EV
Období výroby: 1997–2003/2012–2014
Počet vyrobených kusů: 1484/2489
Toyota se nespokojila s dosavadním vnímáním jejího SUV. První generace RAV4 byla k pronájmu v Kalifornii, Američané mohli zkusit plně elektrickou verzi osazenou bateriemi NiMH s dojezdem 153 kilometrů po pětihodinovém nabíjení. Když byly leasingy ukončeny, prodala Toyota 328 kusů běžným zájemcům.
Pozoruhodný je typ druhé generace RAV4, ten byl vyroben společnými silami Toyoty a Tesly ještě před tím, než japonský automobilový gigant v roce 2017 prodal svůj podíl v kalifornské firmě. Asiaté použili bateriový blok včetně technologií blízkých Modelu S Elona Muska. Druhá série japonsko-amerického SUV se opět prodávala nebo pronajímala pouze v USA.
3. Nissan Leaf
Období výroby: 2010–dodnes
Počet vyrobených kusů: Přes 470.000
I když si jiné značky nárokují titul prvního sériově vyráběného moderního elektromobilu, průkopníkem se stal Leaf. Dealeři Nissanu byli první odvážlivci, kteří vzali elektrická vozidla na světový trh a prodávali je ve slušných počtech v Evropě, Asii i v Severní Americe. Nabíjecí hatchback je stavěn v několika továrnách na více kontinentech vždy pro každý příslušný sektor kulturně odlišných zákazníků. První generace Leafu začala s 24kWh Li-ion baterií, která zajistila kolem 117 kilometrů dosahu.
4. BMW i3
Období výroby: 2013–dodnes
Počet vyrobených kusů: Přes 165.000
Japonský Leaf je zaměřen přímo na hlavní proud uživatelů, kdežto BMW předkládalo elektrifikaci jen pro prémiové řidiče. Poněkud dražší i3 bylo jedním z prvních sériově vyráběných vozů, které používalo lehké materiály CFRP čili plast vyztužený uhlíkovými vlákny. Výše zmíněný Nissan je údajně velice oblíbený v Evropě, většina i3 našla svůj domov v USA. Aktuální konfigurace se zásobou 42,2 kWh energie dojede ke zdroji vzdálenému až 246 kilometrů. Mnichov nepotvrdil vývoj nástupce, ovšem dnešní elektromobil z plastu bude zatím nabízen minimálně do roku 2024.
5. Tesla Model 3
Období výroby: 2017–dodnes
Počet vyrobených kusů: Přes 500.000
Seznam dobíjecích aut by nebyl úplný bez zástupce Tesly. Zcela objektivně musíme uznat velký dopad kontroverzního producenta elektromobilů na zviditelnění a zdokonalení elektrických dopravních prostředků. Původní Roadster založený na Lotusu Elise prorazil na nové půdě a méně exotického Modelu 3 se podařilo prodat přes půl milionu kusů. Ve velkém měřítku se o to zasloužili opět Američané lapeni nabídkou rychlého tichého stroje se zrychlením na 100 km/h zhruba za 3 sekundy a deklarovaným dojezdem 522 kilometrů.