Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pět přelomových automobilů elektrické historie

Mirek Mazal
Diskuze (3)

Počet elektromobilů fakticky roste, proto je čas rekapitulovat pět vůbec nejzásadnějších. Bez těchto praotců bateriového motorismu by se dnes mezi ekology mluvilo o něčem jiném.   

Ačkoliv elektrická vozidla obecně pamatují dávnou historii sahající až do období kolem konce 18. století, když evropští vynálezci přicházeli s jednorázovými bateriemi, první rozpoznatelné vozy podobné elektromobilům současnosti vyjely kolem přelomu století minulého.

Bzučící prvotiny a jejich zdatnější pokusy o revoluci automobilového průmyslu měly malou roli v motorismu. Alternativní zájmem se zvyšoval v 70. letech díky ropným krizím a největší nástup bateriových modelů můžeme sledovat od poloviny 90. let, což je etapa, ze které pochází i našich pět kandidátů na titul přelomového zástupce elektrické minulosti.  

1. GM EV1

Období výroby: 1996–1997

Počet vyrobených kusů: 1117

První zástupce dobíjecího světa moderních elektrických vozidel vznikl s laskavým svolením vedení General Motors. Dvoumístné aerodynamické kupé EV1 sloužilo vybraným zákazníkům v Kalifornii a Arizoně. Celkem 660 exemplářů bylo pronajato s olověnou baterií, která ustála dojezd asi161 kilometrů, zatímco v roce 1999 dorazila druhá generace s akumulátory NiMH, které zvládly asi 225 kilometrů souvislého provozu.

I přes příznivé reporty zákazníků GM zastavilo projekt EV v roce 2003, protože vývoj baterií neprobíhal dostatečně rychle a auto bylo příliš nákladné na výrobu. Automobilka nechala zničit všechny kusy kromě 40 přeživších darovaných muzeím většinou bez aktivovaného pohonu.

2. Toyota RAV4 EV

Období výroby: 1997–2003/2012–2014

Počet vyrobených kusů: 1484/2489

Toyota se nespokojila s dosavadním vnímáním jejího SUV. První generace RAV4 byla k pronájmu v Kalifornii, Američané mohli zkusit plně elektrickou verzi osazenou bateriemi NiMH s dojezdem 153 kilometrů po pětihodinovém nabíjení. Když byly leasingy ukončeny, prodala Toyota 328 kusů běžným zájemcům.

Pozoruhodný je typ druhé generace RAV4, ten byl vyroben společnými silami Toyoty a Tesly ještě před tím, než japonský automobilový gigant v roce 2017 prodal svůj podíl v kalifornské firmě. Asiaté použili bateriový blok včetně technologií blízkých Modelu S Elona Muska. Druhá série japonsko-amerického SUV se opět prodávala nebo pronajímala pouze v USA.

3. Nissan Leaf

Období výroby: 2010–dodnes

Počet vyrobených kusů: Přes 470.000

I když si jiné značky nárokují titul prvního sériově vyráběného moderního elektromobilu, průkopníkem se stal Leaf. Dealeři Nissanu byli první odvážlivci, kteří vzali elektrická vozidla na světový trh a prodávali je ve slušných počtech v Evropě, Asii i v Severní Americe. Nabíjecí hatchback je stavěn v několika továrnách na více kontinentech vždy pro každý příslušný sektor kulturně odlišných zákazníků. První generace Leafu začala s 24kWh Li-ion baterií, která zajistila kolem 117 kilometrů dosahu.

4. BMW i3

Období výroby: 2013–dodnes

Počet vyrobených kusů: Přes 165.000

Japonský Leaf je zaměřen přímo na hlavní proud uživatelů, kdežto BMW předkládalo elektrifikaci jen pro prémiové řidiče. Poněkud dražší i3 bylo jedním z prvních sériově vyráběných vozů, které používalo lehké materiály CFRP čili plast vyztužený uhlíkovými vlákny. Výše zmíněný Nissan je údajně velice oblíbený v Evropě, většina i3 našla svůj domov v USA. Aktuální konfigurace se zásobou 42,2 kWh energie dojede ke zdroji vzdálenému až 246 kilometrů. Mnichov nepotvrdil vývoj nástupce, ovšem dnešní elektromobil z plastu bude zatím nabízen minimálně do roku 2024.

5. Tesla Model 3

Období výroby: 2017–dodnes

Počet vyrobených kusů: Přes 500.000

Seznam dobíjecích aut by nebyl úplný bez zástupce Tesly. Zcela objektivně musíme uznat velký dopad kontroverzního producenta elektromobilů na zviditelnění a zdokonalení elektrických dopravních prostředků. Původní Roadster založený na Lotusu Elise prorazil na nové půdě a méně exotického Modelu 3 se podařilo prodat přes půl milionu kusů. Ve velkém měřítku se o to zasloužili opět Američané lapeni nabídkou rychlého tichého stroje se zrychlením na 100 km/h zhruba za 3 sekundy a deklarovaným dojezdem 522 kilometrů.

Mirek Mazal
Diskuze (3)

Doporučujeme

20. 7. 2020 23:18
BMW i3 REX
Jediný elektromobil stavěný jako hypersporty - karoserie z karbonu. Díky tomu má na elektromobil výjimečně nízkou hmotnost. Uvnitř nečekane hodně místa, extrémně kvalitní materiály v interiéru a design. S generátorem REX dojede prakticky neomezeně daleko. Podle mě technicky dokonalejší elektromobil už nikdo nepostaví.
20. 7. 2020 22:26
Re: Model S
Ja bych za nejdulezitejsi povazoval:
Tesla Roadster
Nissan Leaf
Model S
Model 3
20. 7. 2020 11:24
Model S
Podle mě jediným přelomovým elektromobilem je Tesla Model S.
Nikdo jiný nezměnil přístup k elektromobilitě tak zásadně jako právě Tesla, zároveň s budováním sítě Superchargerů. Vše předtím byly jen hračky a šidítka