Toyota chystá šetrnější náhradu za li-ion baterie. Má poskytnout větší dojezd i lepší nabíjení
Japonská automobilka hovoří o připravované novince jako o baterii nové generace. Premiéra prototypu se uskuteční ještě letos.
V moderních elektromobilech se nejčastěji setkáváme s lithium-iontovými akumulátory. Automobilky se však předhánějí v tom, kdo přijde se šetrnějším řešením, které zároveň nabídne větší hustotu, kratší nabíjení a hlavně delší dojezd na jedno nabití.
Toyota v tomto ohledu sází na budoucnost akumulátorů s pevným elektrolytem, které mají podle studií potenciál způsobit revoluci v elektromobilním průmyslu. Kromě výše zmíněných výhod inženýři vyzdvihují i bezpečnější proces nabíjení, protože v průběhu dobíjení nebude docházet k tak intenzivnímu zahřívání.
Japonci však nejsou jediní, kdo se snaží najít alternativní cestičky v oblasti baterií elektromobilů a plug-in hybridů. Volkswagen investoval do start-upu Quantum Space, který se kromě jiné dočkal podpory od samotného Billa Gatese. Ford a BMW zase vkládají prostředky do firmy Solid Power. A takto bychom mohli pokračovat dál a dál.
Toyota má v této oblasti deset let zkušeností, ostatně v počtu přihlášených patentů na nové akumulátory je jedničkou. Japonci dokonce založili agenturu NEDO, v jejímž čele stojí Akira Yoshino, nositel Nobelovy ceny. Úkolem je finančně podpořit automobilky a univerzity pracující na bateriích s pevným elektrolytem.
„Technické výzvy jsou stále obrovské. V současné době pracujeme na materiálech, které splní nároky na bezpečnost a odolnost,“ říká Masahiko Maeda, šéf technologií v Toyotě. Podle experta je však třeba zajistit dostatečný kontakt mezi pevnými elektrolyty, katodami a anodami. V konvenční baterii to není problém, protože kapalný elektrolytický roztok vyplňuje mezeru mezi elektrodami. Podle odborníků má potřebnou kvalitu zajistit ruční výroba.