Toyota vodíku věří. V roce 2030 má v ČR pohánět až 50.000 aut
Japonská značka je proslulá svými hybridy, stále více se však zaměřuje i na vodík. V příštích letech do nich hodlá investovat ve velkém.
Automobilka Toyota zvládla předběhnout Hyundai Nexo a uvedl na český trh první vodíkové auto, které už zná i tuzemské ceny. Tím však vodíkové snažení značky teprve začíná, chystá toho násobně více.
Firma se bude spolu se Sumitomo Mitsui Banking a správcovskou firmou SPARX podílet v přepočtu třemi miliardami korun na financování dalšího fondu pro podporu nových technologií, zejména vodíku. Mirai Creation Fund III chce získat celkem 20 miliard korun na podporu rozvoje inteligentních technologií, robotiky, vodíkové technologie, elektrifikaci i vývoj nových materiálů.
Fond zahájí činnost letos v říjnu a podle oficiální tiskové zprávy chce investovat do podniků, které disponují technologiemi schopnými zajistit růst pro budoucí generace. Zároveň se hodně soustředí na technologie pomáhající k dosažení uhlíkové neutrality. Do fondu se přibližně do konce března příštího roku budou moci hlásit další a další investoři.
Jednou z hlavních náplní celého programu má být vodík, konkrétně vodíkový pohon, výroba vodíku a jeho distribuce. Vodíkovou technologií se Toyota zabývá již řadu let nejen v odvětví osobních automobilů, ale vytvořila třeba i první vodíkové lodě, nákladní vozidla nebo vlaky.
Druhá generace modelu Mirai se v České republice objevila teprve před několika málo měsíci, ta první však brázdí světové silnice již šest let. Česká vláda nedávno schválila vodíkovou strategii, která počítá s výstavbou nových čerpacích stanic. Očekává se, že do roku 2030 bude po tuzemských cestách jezdit 40 až 50 tisíc vodíkových vozů.