Toyota FT-86 vs. FT-86 II vs. Scion FR-S: Designový trojboj
Japonská automobilka Toyota plánuje ve spolupráci se Subaru začít příští rok sériově vyrábět malý sporťák FT-86 s pohonem zadních kol. Od roku 2009 už představila tři koncepty na toto téma – FT-86, FT-86 II a nejnovější Scion FR-S, který reprezentuje značku Scion. Ta má v koncernu Toyota na severoamerickém trhu roli výrobce vozů pro mladé.
Tři koncepty se liší už kontinentem své premiéry. Toyota FT-86 se světu oficiálně ukázala v roce 2009 na tokijském autosalonu, FT-86 II bylo odhaleno letos v Ženevě a Scion FR-S na letošní dubnové autoshow v New Yorku.
Co do rozměrů, shodují se všechny tři automobily jen v rozvoru náprav, který činí 2.570 mm. Nejdelší a nejširší je nejnovější Scion FR-S, ze všech tří vozů má však s výškou 1.204 mm nejnižší postoj. Nejkratší a nejužší je „původní“ Toyota FT-86.
Za dva roky zůstaly z původního konceptu základní tvary, většina detailů karoserie se však změnila. Toyota tvrdí, že sériový automobil se oproti studii FT-86 II bude lišit jen v detailech.
Původní koncept FT-86 svým vzhledem vycházel z jiné studie, hybridního vozu Toyota FT-HS z roku 2007.
Výrazné změny detailů se odehrály na přídi a každý z vozů má jiný výraz. Nejagresivněji patrně působí FT-86. Na její hlavní úzké světlomety přes chladicí otvor navazuje pás diodových světel pro denní svícení, který prostupuje až k čelní masce. Právě ta je za všech tří automobilů největší.
Scion FR-S ani původní FT-86 samostatné diodové denní světlomety nemají, Scion je však má zakomponované do hlavních čelních světel. Scion má také výrazněji řezané hrany přídě a mohutnější trojúhelníkové chladicí otvory v předních rozích auta.
Při pohledu z boku je patrné, že FT-86 II má nejblíže sériové výrově. Vnější zpětná zrcátka jsou na tomto autě z celé trojice největší a zřejmě je už kvůli homologaci nebude nutné nijak výrazně měnit. Naopak zrcátka FR-S jsou opravdu miniaturní.
Unikum FT-86 II je rovněž otvor nad předním podběhem, který je protažen hranou karoserie až k C-sloupku. Kapitolou samou pro sebe jsou kola, každý z vozů má odlišné. Ráfky FT-86 tvoří pět zkosených paprsků, kola FR-S jsou ze sedmi zdvojených paprsků a u FT-86 II mají zcela specifický tvar.
Design zádě prošel nejvýraznější evolucí. Větší a výraznější je zadní difusor, do kterého jsou integrovány větší koncovky výfuku, u FT-86 II kulaté, u Scionu čtyřúhelníkové. Difusor FT-86 II je uprostřed doplněn třemi příčkami, které u zbývající dvojice chybějí.
Jinak řešená jsou zadní světla, která u FT-86 II ani FR-S nenavazují na odtokovou hranu na vrchu víka zavazadlového prostoru. Zadní světlomety FT-86 II mají bílou optiku, novinkou je zde i zadní spoiler zlepšující přítlak za jízdy.
Záď FR-S se naopak liší jinak tvarovaným zadním sklem a dominantním třetím brzdovým světlem, které tvoří nápis Scion. Obě Toyoty mají na stejném místě pouze obligátní znak automobilky s písmenem T.