Toyota GR Supra se pomalu loučí. Final Edition má 435 koní a bude jen 300 kusů
Moderní supra se začíná chystat do automobilového důchodu. Japonci právě představují exkluzivní verzi Final Edition i vylepšenou variantu odlehčujícího balíčku pro standardní model.
Novodobá Toyota Supra se začíná loučit s připravuje se na automobilový důchod. Gazoo Racing, sportovní divize Toyoty, představuje hned dvě speciální edice svého vlajkového sportovního kupé a jednou z nich dává najevo, že se blíží konec jeho produkce. Toyota GR Supra se totiž právě odhaluje ve dvou exkluzivních provedeních – A90 Final Edition a Lightweight EVO, kterými cílí na své nejvěrnější příznivce a zaryté milovníky řízení. Toyota současně uvádí, že nové verze modelu GR Supra se objeví i v Evropě a začne je tu prodávat v lednu 2025.
Toyota GR Supra Final Edition
Moderní Toyota GR Supra, s interním továrním označením A90, se ve speciálním provedení Final Edition loučí v nejlepší formě. Automobilka uvádí, že pro celý svět vznikne jen 300 kusů a všechny budou disponovat výrazně silnějším motorem. V Česku se supra aktuálně prodává s čtyřválcem i šestiválcem a nejsilnější verze disponuje maximálními 250 kW (340 koňmi).
V Toyotě se rozhodli posunout supru na novou úroveň a sportovnější šestiválcovou verzi oživili další koňskou silou. U finální edice tak maximální výkon vzrostl až na 320 kW (435 koní) a větší je i točivý moment – z 500 newtonmetrů je rázem 570. Automobilka navíc zvýšila i maximální rychlost o 20 km/h na výsledných 270 km/h. Silnějšího šestiválce přitom dosáhla novým sacím systémem, katalyzátorem s nižším zpětným tlakem pro menší ztráty a přepracovanou řídicí jednotkou.
A to není vše. Toyota GR Supra Final edition je standardně vybavena kompletně nastavitelným podvozkem KW a přepracovanou geometrií, díky níž automobilka omezila nedotáčivost ve vysokých rychlostech. Přední i zadní kola obouvají o 10 milimetrů širší pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 a brzdový systém Brembo nově disponuje ocelovými brzdovými hadicemi pro zrychlení reakcí na pedál i delší životnost.
Poslední výraznou novinkou speciální edice Final Edition je aerodynamický bodykit vyvinutý v evropském závodním středisku Gazoo Racing na základě zkušeností se závodní GR Suprou GT4. Toyota k tomu přidává i standardní výfuk Akrapovič a sportovnější interiér s karbonovými skořepinovými sedadly Recaro Podium CF.
Toyota GR Supra Lightweight Evo
Už při uvedení manuální převodovky pro šestiválcovou supru automobilka představila i nový balíček Lightweight, kterým snížila hmotnost standardního modelu o 16,5 kilogramů (s manuální převodovkou, o 21,8 kilogramů s automatem) – zbavila se koženého čalounění nebo třeba elektrických sedadel. A teď na základě zpětné vazby od zákazníků odhaluje vylepšenou verzi Evo.
Nová Toyota GR Supra Lightweight Evo (červená verze) má přepracovanou elektroniku aktivního diferenciálu, upravenou geometrii nových 19“ předních i zadních kol a větší brzdové kotouče Brembo. Vylepšením prošly také elektronicky řízené tlumiče se silnějším předním uložením a nové silentbloky se objevují i na zadní nápravě. Řízení pak má ještě přímější odezvu. Automobilka ji vybavila i exkluzivním interiérem a modernějším stylingem.