Toyota iQ: Šest technických inovací, které mají zajistit prostor pro čtyři
I přes malé vnější rozměry (délka jen 2985 mm) má iQ nabídnout poměrně prostorný interiér, jehož délka měřená od zadní části přístrojového panelu do místa kyčelního kloubu cestujících na zadních sedadlech činí 1238 mm. Zásluhu na nabídce vnitřního prostoru má podle Toyoty použití šesti zásadních technických inovací zaměřených na úsporu místa.
Jako první uvádí diferenciál montovaný vpředu, zabudovaný do převodovky běžné konstrukce, což přispělo k velmi krátkému přednímu převisu karoserie. Tím došlo ke zkrácení celkové délky vozu při současném zvětšení prostoru pro cestující. Toto řešení přispělo k zmenšení velikosti motorového prostoru a je tak možné do předních podběhů karoserie použít kola o větším průměru. Současně se zkracují převisy karoserie, čímž se zlepšuje stabilita a ovladatelnost vozu.
Druhou technickou inovaci představuje použití převodky řízení se středovým upevněním spojovacích tyčí řízení. Jejich umístěním výše v motorovém prostoru bylo možné optimalizovat vzájemnou pozici převodovky, motoru a diferenciálu. Toto řešení také přispělo k zmenšení motorového prostoru a zkrácení předního převisu karoserie.
Toyota iQ srovnání s modely Aygo 3D a Yaris 3D | |||
Rozměr | Toyota iQ | Toyota Aygo | Toyota Yaris |
Délka [mm] | 2985 | 3405 | 3750 |
Šířka [mm] | 1680 | 1615 | 1695 |
Výška [mm] | 1500 | 1465 | 1530 |
Rozvor [mm] | 2000 | 2340 | 2460 |
Rozchod vpředu [mm] | 1480 | 1415 | 1460 |
Rozchod vzadu[mm] | 1460 | 1405 | 1470 |
Třetí technickou inovací je plochá palivová nádrž, jejíž výška činí pouhých 120 mm. Toyota tuto palivovou nádrž o objemu 32 litrů umístila až pod podlahu vozu a zároveň sklonila zadní tlumiče směrem vzad, takže bylo možné zvětšit velikost prostoru pro zadní cestující.
Čtvrtým bodem je použití tenké konstrukce zadní části opěradel, kterým se uvolnilo dalších 40 mm pro kolena zadních cestujících. Sedadla přitom váží až o 30 % méně než běžná sedadla této kategorie. Pevnost konstrukce je zajištěna díky použití protlačovaných trubek namísto vysokopevnostního ocelového plechu. Tenčí konstrukce sedadel s integrovanými opěrkami hlavy má šetřit prostorem, aniž by se to negativně projevilo v pohodlí jízdy nebo bezpečnosti.
PŘEDSTAVUJEME Toyota iQ – 3+1 pro Evropu |
Pátou technickou inovaci má představovat zmenšení jednotky vytápění a klimatizace o 20 % oproti modelu Yaris. Jednotka ventilátoru, která se obvykle nachází před spolujezdcem, byla začleněna doprostřed hlavní jednotky vytápění a klimatizace. Toto řešení dovolilo posunout prostor pro přední cestující směrem vpřed, a tak více prostoru zbylo pro předního spolujezdce a zároveň i cestujícího sedícího za ním.
Šestá inovace přímo navazuje na pátou a představuje asymetrickou konstrukci přístrojové desky. Podle tiskových materiálu automobilky Toyota má vhodné uspořádání posuvných sedadel umožnit pohodlné usazení dospělého cestujícího o výšce 190 cm na zadní sedadlo za předního spolujezdce, jehož výška je také 190 cm. Vzdálenost mezi rameny řidiče a předního spolujezdce má být v iQ dokonce o 50 mm větší než v modelu Yaris. Řešení interiéru Toyoty iQ má poskytovat dostatek prostoru pro tři dospělé cestující a jedno dítě nebo zavazadla umístěná za řidičem.
Toyota iQ | |||
Motor | 1,0 VVT-i | 1,4 D-4D | |
Zdvihový objem [cm3] | 998 | 1364 | |
Válce/ventily | 3/4 | 4/2 | |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 50/6000 | 66/3400 | |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 91/4800 | 190/2000 | |
Max. rychlost [km/h] | 150 | 170 | |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,7 | 11,8 | |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,3 | 4 | |
Emise CO2 [g/km] | 99 | 104 |