Toyota Mark X 2013: Modernizovaná sportovní limuzína pro Japonsko
Mark X je v základní podobě vozem klasické koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Pod kapotou najdeme výhradně vidlicové šestiválce. Slabší z nich má objem 2,5 l a výkon 203 kW (276 k), silnější pak 235 kW (319 k). Točivý moment přenáší vždy šestistupňová samočinná převodovka. Jedná se o klasický automat, který možná trochu neodpovídá evropské představě o vozu této kategorie. Mark X může být ale i čtyřkolkou.
Rozměrově patří dle evropských zvyklostí vlastně do vyšší střední třídy, protože sdílí platformu s modelem Crown, respektive třetí generací i u nás dobře známého Lexusu GS, která se vyráběla do loňska. Mimo Zemi vycházejícího slunce se ale nejspíše nedostane. Toyota zapracovala na podvozku a zlepšila ovladatelnost auta, protože v japonské nabídce značky představuje sportovnější sedan, čemuž odpovídají i výše zmíněné výkonové parametry. Zároveň si ovšem zachovává řádnou dávku komfortu, takže došlo i k zlepšení odhlučnění. Prostě kompromis.
Kosmetické změny na karoserii představují „vykouslé“ přední světlomety, které nahradily dřívější „vlnky“ ve spodní části. Mají bixenonové výbojky a diody pro denní svícení. Maska chladiče je stále ozdobena chromovanými pásy tvořícími písmeno X, ale jejich design se změnil. Novou podobu dostaly také oba nárazníky a koncové světlomety, jejichž tvar respektuje linky těch hlavních. V interiéru k žádné velké revoluci nedošlo, pouze materiály jsou kvalitnější a čalounění má nové barvy.
Pokud japonský zákazník preferuje přece jen sport místo luxusu, nezvolí výbavy Premium, S či F, nýbrž model G's. Auto v této verzi má méně chromu a vypadá o dost agresivněji díky jiné masce i nárazníkům s mohutnými vstupy vzduchu. Nechybí boční nástavce prahů, zadní křídlo, difuzor se čtyřmi koncovkami výfuku, čirá koncová světla a devatenáctipalcová kola. Za jeho vznikem nestojí nikdo jiný než závodní tým Gazoo Racing, v podstatě tovární stáj, která nasazuje vozy například do čtyřiadvacetihodinovky na Nürburgringu. Třeba v roce 2009 to byl prototyp supersportu Lexus LFA Lexus LFA.
Gazoo Racing se vyřádili i uvnitř, volant je kožený, obložení voliče transmise též a stejně jako sportovní sedadla má červené prošívání. Nechybí bílé podklady přístrojů a nějaký ten karbon.
Upgradem prošel také podvozek, který dostal tvrdší tlumiče a pružiny a větší brzdy. Světlost klesla o 20 mm. Na motorech se ovšem nic nezměnilo, výkony jsou alespoň na papíře dostatečné.
Základní model Mark X s vidlicovým šestiválcem 2,5 l stojí 2.440.000 jenů (přes 969 tisíc korun). Nejdražší G's s tříapůllitrem přijde na 4.200.000 jenů (asi 1,67 milionu Kč).
Model Mark X uvedla Toyota poprvé před osmi lety na platformě X120. Druhá generace X130 je té první zejména z boku velmi podobná a vyrábí se tři roky. Řada je nástupcem poměrně známé Mark II. Její historie čítá celkem devět generací z let 1968-2004, kombi Blit vyběhlo dokonce až v roce 2007.