Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Mark X 2013: Modernizovaná sportovní limuzína pro Japonsko

Aleš Dragoun
Diskuze (9)
Toyota uvádí na domácí trh modernizovanou verzi sportovně střiženého sedanu Mark X pro modelový rok 2013.

Mark X je v základní podobě vozem klasické koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Pod kapotou najdeme výhradně vidlicové šestiválce. Slabší z nich má objem 2,5 l a výkon 203 kW (276 k), silnější pak 235 kW (319 k). Točivý moment přenáší vždy šestistupňová samočinná převodovka. Jedná se o klasický automat, který možná trochu neodpovídá evropské představě o vozu této kategorie. Mark X může být ale i čtyřkolkou.

Rozměrově patří dle evropských zvyklostí vlastně do vyšší střední třídy, protože sdílí platformu s modelem Crown, respektive třetí generací i u nás dobře známého Lexusu GS, která se vyráběla do loňska. Mimo Zemi vycházejícího slunce se ale nejspíše nedostane. Toyota zapracovala na podvozku a zlepšila ovladatelnost auta, protože v japonské nabídce značky představuje sportovnější sedan, čemuž odpovídají i výše zmíněné výkonové parametry. Zároveň si ovšem zachovává řádnou dávku komfortu, takže došlo i k zlepšení odhlučnění. Prostě kompromis.

Kosmetické změny na karoserii představují „vykouslé“ přední světlomety, které nahradily dřívější „vlnky“ ve spodní části. Mají bixenonové výbojky a diody pro denní svícení. Maska chladiče je stále ozdobena chromovanými pásy tvořícími písmeno X, ale jejich design se změnil. Novou podobu dostaly také oba nárazníky a koncové světlomety, jejichž tvar respektuje linky těch hlavních. V interiéru k žádné velké revoluci nedošlo, pouze materiály jsou kvalitnější a čalounění má nové barvy.

Pokud japonský zákazník preferuje přece jen sport místo luxusu, nezvolí výbavy Premium, S či F, nýbrž model G's. Auto v této verzi má méně chromu a vypadá o dost agresivněji díky jiné masce i nárazníkům s mohutnými vstupy vzduchu. Nechybí boční nástavce prahů, zadní křídlo, difuzor se čtyřmi koncovkami výfuku, čirá koncová světla a devatenáctipalcová kola. Za jeho vznikem nestojí nikdo jiný než závodní tým Gazoo Racing, v podstatě tovární stáj, která nasazuje vozy například do čtyřiadvacetihodinovky na Nürburgringu. Třeba v roce 2009 to byl prototyp supersportu Lexus LFA Lexus LFA.

Gazoo Racing se vyřádili i uvnitř, volant je kožený, obložení voliče transmise též a stejně jako sportovní sedadla má červené prošívání. Nechybí bílé podklady přístrojů a nějaký ten karbon.

Upgradem prošel také podvozek, který dostal tvrdší tlumiče a pružiny a větší brzdy. Světlost klesla o 20 mm. Na motorech se ovšem nic nezměnilo, výkony jsou alespoň na papíře dostatečné.

Základní model Mark X s vidlicovým šestiválcem 2,5 l stojí 2.440.000 jenů (přes 969 tisíc korun). Nejdražší G's s tříapůllitrem přijde na 4.200.000 jenů (asi 1,67 milionu Kč).

Model Mark X uvedla Toyota poprvé před osmi lety na platformě X120. Druhá generace X130 je té první zejména z boku velmi podobná a vyrábí se tři roky. Řada je nástupcem poměrně známé Mark II. Její historie čítá celkem devět generací z let 1968-2004, kombi Blit vyběhlo dokonce až v roce 2007.

Aleš Dragoun
Diskuze (9)
29. 8. 2012 09:23
Re: Motor
:yes:
29. 8. 2012 09:22
Re: pekne
:yes:
29. 8. 2012 08:38
Re: pekne
Bohuzel je to tak. Kdyby to Evropa prijala, tak to sem uz davno vozi. Ale Evropa ma opet svoji hlavu a podle meho zcela nesmyslne protlacuje daleko vetsi zlo v podobe nafty. Ono by se to dalo rici i o jinych vecech, nez je palivo do aut ;-) Je to ode me pokrytectvi, pac sam mam take v aute 2l chrochtaka, ale holt takova je dneska doba. Par moudrych hlav v Nemecku se rozhodne, ze se budou vyrabet diesely. Myslenka se podpori nesmyslnou legislativou a mame tu jediny kontinent, kde se po mestech prohani dieslova auta. A lidi tomu jeste tleskaji a vsude vytrubuji, jak je ten zbytek sveta hloupy, ze nepouziva bozske TDI!:-) Podle meho, zcela subjektivniho, nazoru 150k 2l diesel se spotrebou 6.5l zatizi ekologii daleko vice, nez 200k benzinovy 2.5l. Nejde jen o to co to vyprodukuje, ale take co to vydrzi a jak moc to za svou existenci bude potrebovat spotrebniho a nahradniho materialu. Ale nemecke automobilky preci neco museji vyrabet, ne? A cena provozu? Mozna by stacilo tlacit na danovou zatez u paliv... Nebo zvyhodnovat pokrokove pohonne ustroji formou danovych ulev. Kdo vi? Brusel evidentne ne.
Avatar - Hammunasakra
29. 8. 2012 04:18
Re: Motor
Sice (naprosto) SOUHLASím, ale v (2litrovými 4válcovými NAFTOVÝMi agregáty a - mnohými dokonce s "prémiovým" logem - vozy s PŘEDNÍM pohonem) "zblblé" Evropě by to stejně NEšlo na odbyt (a našla by se jistě SPOUSTA "znalců" co by (např.) svou předokolku 2.0 Tdi považovali za (daleko) "lepší" vůz...
... (dle mne) Evropa (opravdu) trochu "zabloudila"
PS: Alespoň JÁ 2litrovou NAFTU jako "nejmasovější" pohonnou jednotku (ve vozech "normální" velikosti - o 3 válcích do těch menších raději NEmluvím) NEpředstavuji (no brzy to bude jistě i menší objem - jak naznačil budoucí lídr evropských prodejů Hjondé 8-s
Avatar - Hammunasakra
29. 8. 2012 04:12
Re: pekne
NAŠE chyba, MY jsme si "masově rozhodli", že chceme jako ZÁKLADní motor 4válcový cca 2 litr v naftě... ;-\
...čímž jsem se "odřízli" od MRAKU lepších zábavnějších kulitivovanějších atd. motorů a tím pádem i aut :-|