Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota odhaluje novou zbraň pro Le Mans. GR010 Hybrid bude pomalejší než předchůdce

Toyota GR010 HYBRID Le Mans Hypercar
Toyota GR010 HYBRID Le Mans Hypercar
Toyota GR010 HYBRID Le Mans Hypercar
Toyota GR010 HYBRID Le Mans Hypercar
7 Fotogalerie
Diskuze (11)

Toyota GR010 Hybrid je vyvinuta podle nových pravidel kategorie Hypercar. Je to šestiválcový hybrid s kombinovaným výkonem 680 koní (500 kW).

Značka Toyota vstupuje do svého devátého ročníku šampionátu vytrvalostních okruhových závodu (WEC), jehož součástí je i slavná čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans. Představuje přitom nový závodní speciál, přizpůsobený pravidlům nové vrcholné kategorie Hypercar. Jmenuje se Toyota GR010 Hybrid a střídá tak dosavadní TS050 Hybrid třídy LMP1, dvojnásobného vítěze WEC a trojnásobného vítěze Le Mans. Kvůli změně pravidel je nové prakticky všechno, zachovány byly vlastně jen některé senzory a další detaily.

S ohledem na pravidla bude novinka hybridem s pohonem všech kol. Konkrétně v útrobách bude pracovat benzinový vidlicový šestiválec o objemu 3,5 litru dopovaný dvěma turbodmychadly a kombinovaný s elektromotorem. Zatímco spalovací motor s přímým vstřikováním o výkonu 500 kW (680 k) pohání zadní kola, elektromotor o výkonu 200 kW (272 k) z dílny Denso a Aisinu se nachází u přední nápravy, kterou pohání. Celkový výkon soustavy činí podle pravidel 500 kW, sofistikovaná elektronika tak mění výkon dodávaný jednotlivými motory podle potřeby. O přenos síly se pak stará sedmistupňová sekvenční převodovka.

Pravidla tudíž výrazně změnila použité pohonné ústrojí. Stávající TS050 Hybrid sice rovněž využíval hybridní ústrojí, spalovacím motorem však byl 2,4litrový vidlicový šestiválec twin-turbo. Výkonnostní regule si tak vyžádaly aplikaci většího agregátu. Navíc tu bývaly dva elektromotory (jeden u každé nápravy), zatímco nově tu bude jen jeden, a to vpředu. Musí tu tak být startér, stejně jako zadní hydraulické brzdy.

Ve výsledku bude automobil pomalejší než předchůdce. Nové technické regule kategorie Hypercar mají zajistit nižší vývojové náklady na stavbu závodního prototypu, což má k Le Mans (potažmo WEC) přilákat více značek. To se povedlo, protože do Le Mans se v příštích letech vrátí Porsche, Peugeot nebo Audi.

Ve výsledku je tak GR010 Hybrid s hmotností 1040 kg o 162 kilogramů těžší než předchůdce, a to kvůli nárůstu rozměrů. Je s délkou 4.900 mm o 250 mm delší, zároveň je o 100 mm širší a 100 mm vyšší. Přitom je však jeho výkon o 32 % nižší. Tyto změny mají znamenat, že vůz bude zajíždět velmi přibližně o 10 sekund horší časy na kolo než dosavadní TS050 Hybrid.

Design automobilu pak navazuje na odvozený hypercar poprvé prezentovaný při demonstrační jízdě na loňské čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Pravidla umožňují jedinou homologovanou karoserii, s jediným nastavitelným aerodynamickým zařízením. Nově tak na pomalých i rychlých okruzích bude závodit stejná závodní specifikace, s jen nastavitelným zadním křídlem pro optimalizaci aerodynamiky. Závodní zbarvení je pak typické pro divizi Toyota Gazoo Racing a má odkazovat na sportovní silniční Toyoty.  

Vývoj Toyoty GR010 Hybrid probíhal uplynulých 18 měsíců, přičemž se na něm podílely jak inženýři z centrály týmu Toyota Gazoo Racing v německém Kolíně nad Rýnem, tak specialisté na hybridní pohonné ústrojí z japonského technického centra Higaši-Fudži. Stavělo se přitom samozřejmě i na zkušenostech získaných při vývoji a závodním nasazení stávajícího speciálu TS050 Hybrid, který v roce 2016 nahradil dřívější Toyotu TS040 Hybrid.

Závodní sestava se nemění. Toyota stejně jako v uplynulé sezoně nasadí dva vozy. V prvním se budou střídat Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López, v druhém voze pak Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Brendon Hartley. Nyck de Vries pak nadále bude hrát roli testovacího a náhradního jezdce.

Toyota se rozhodla vsadit na kategorii Hypercar, která vyžaduje stavbu silničního automobilu na bázi závodního speciálu. To je rozdíl proti některým konkurentům, třeba Prosche nově postaví speciál podle kategorie LMDh. Ta stavbu sériového auta nevyžaduje, nutí však výrobce využít šasi od jednoho ze čtyř schválených dodavatelů, kterými jsou Dallara, Ligier, Multimatic a Oreca.

Letošní ročník WEC podle aktuálního kalendáře počítá s šesti závody na třech kontinentech. Začne se v březnu na 1000 mil Sebringu, pokračovat se bude šestihodinovkou v belgickém Spa-Francorchamps a tradiční červnovou čtyřiadvacetihodinovkou v Le Mans. V červenci se vytrvalostní závody poprvé od roku 1992 vrátí na Monzu, následovat budou závody na Fuji Speedway a v Bahrajnu. Tato trojice závodů bude šestihodinová. Ambice Toyoty jsou nejvyšší, sérii chce vyhrát, v Le Mans pak chce dosáhnout na první dvě místa.

Vstoupit do diskuze (11)