Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Další návrat do Le Mans! Porsche se na slavnou 24hodinovku vrátí v roce 2023

David Bureš
Diskuze (1)

Čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans do budoucna mohou čekat zajímavé souboje. V následujících letech se na slavný závod hodlají vrátit značky Audi, Peugeot a nově i Porsche.

Značka Porsche je tradičním účastníkem různých motoristických šampionátů, a to navíc hodně úspěšná. Třeba ve slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans zvítězily její vozy hned devatenáctkrát, což je nejvíce ze všech výrobců. V roce 2017 se však z tohoto závodu opět stáhlo, aby se orientovalo na jiné okruhové šampionáty a sérii elektrických monopostů Formule E. Nyní se však slavná značka do Le Mans opět vrátí.

Výkonná rada společnosti Porsche dala zelenou vývoji prototypu LMDh, oznámila automobilka v oficiální tiskové zprávě. Značka se tak v roce 2023 vrátí do nejvyšší kategorie šampionátu vytrvalostních závodu WEC, jehož součástí je i 24hodinovka v Le Mans. Vozy nové kategorie navíc bude možné užít též v severoamerické sérii IMSA, která je pro Porsche též zajímavá. Bude to totiž poprvé po 20 letech, kdy bude možné závodit v různých vytrvalostních závodech po celém světě s identickým speciálem.

„Nová kategorie LMDh nám umožňuje bojovat o celková vítězství s hybridním systémem v klasických závodech Le Mans, Daytona a Sebring – aniž by to bylo příliš nákladné,“ říká generální ředitel Porsche Oliver Blume s tím, že vytrvalostní závody jsou součástí DNA značky ze Zuffenhausenu.

„Ve střednědobém horizontu se Porsche zaměří na tři různé koncepty pohonu: plně elektrická vozidla, efektivní plug-in hybridy a emocionální vozy se spalovacím motorem. Chceme tuto trilogii reprezentovat jak ve vývoji našich špičkových silničních vozidel, tak v motoristickém sportu,“ doplňuje k tomu šéf vývoje Porsche Michael Steiner.

Zatímco elektrický pohon je v případě Porsche reprezentován prostřednictvím série elektrických monopostů Formule E, spalovací motory značka používá v různých GT sériích. Zbývá tak už jen užít plug-in hybridní pohon, který bude určen právě pro vytrvalostní šampionáty.

Nový speciál Porsche navržený podle nových pravidel kategorie LMPh se zatím představuje na prvních nákresech. Už teď je jasné, že bude plug-in hybridem. Na základě pravidel použije výkon maximálně 500 kW s tím, že elektromotor je primárně pomocný, pro zvýšení síly ve vyšších rychlostech. Třeba v pit line ale bude moci vůz jet i čistě na elektřinu. Pravidla pak vyžadují použít šasi některého ze čtyř dodavatelů, kterými jsou Dallara, Ligier, Multimatic a Oreca.

Porsche na nové kategorii vyzdvihuje nejen možnost dnes tak módního hybridního pohonu, ale také udržitelné náklady. „Od ostatních výrobců je tady ohromný zájem. Doufám, že dokážeme pokračovat tam, kde jsme v osmdesátých a devadesátých letech skončili se slavnými souboji s mnoha dalšími značkami. To by dodalo celé motoristické scéně obrovskou podporu,“ doplňuje k tomu Fritz Enzinger, viceprezident divize Porsche Motorsport, která bude nový závodní speciál vyvíjet.

Zájem výrobců o Le Mans do budoucna skutečně je. Zatímco dnes v nejvyšší kategorii LMP1 pokračuje vlastně jen Toyota, v nástupnických třídách LMPh a Hypersport s lehce odlišnými pravidly se k ní postupně přidají vedle Porsche také Peugeot nebo tým Jamese Camerona. Návrat chystá také Audi, které je s 13 vítězstvími druhou nejúspěšnější značkou v historii Le Mans.

David Bureš
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - Dinar
16. 12. 2020 13:02
Le Mans žije?
Tak snad, samo nejen pro Le Mans, ale vůbec pro WEC je podstatné, aby do těch nových aut šlo více výrobců, konec LMP1 se dvěma kroužícími toyotami byl hrozně smutný. Tak snad jsou LMDh nadějí, já se každopádně těším na světlé zítřky. :-)