Toyota postavila GR86 s přeplňovaným tříválcem, časem možná zamíří i na trh
Atmosférický plochý čtyřválec nahradil přeplňovaný tříválec z modelů GR Yaris a GR Corolla, který produkuje kolem 300 koní. Do výroby se však prozatím nechystá.
Druhá generace Toyoty GR86, tedy dostupného a hravého kupé s atmosférickým motorem vpředu, manuální převodovkou a pohonem zadních kol, byla představená během loňského roku a rychle se setkala s velmi pozitivní odezvou. My jsme si z prvních jízd odvezli skvělé dojmy, popularitu mezi zákazníky pak potvrzuje rychlost, s jakou byl vůz po uvedení na trh vyprodaný.
Navzdory skvělým jízdním vlastnostem se však stále čas od času objeví kritika atmosférického motoru, který by v dnešní době mohl mít nepatrně vyšší výkon. U minulé generace se proto objevila řada úpravců, kteří standardní motor přeplňovali a jinak ladili, u druhé generace se však do přeplňování pustila sama automobilka.
Jak informovali australští kolegové z webu CarSales, divize Toyota Gazoo Racing vyměnila 2,4litrový atmosférický čtyřválec za 1,6litrový tříválec G16E-GTS z modelů GR Yaris a GR Corolla. Výkon sportovního kupé tak vzrostl z 234 na 300 koní, točivý moment z 250 na 400 Nm. To už je vcelku patrný rozdíl.
Jak ovšem australští kolegové dodávají, přeplňovaná Toyota GR86 nevznikala primárně pro trh, ale pro vývoj a testování syntetických paliv. Ostatně sluší se připomenout, že přeplňovaný tříválec Toyoty v modelu GR Corolla už byl upraven i na spalování vodíku a v této verzi se účastní japonských závodů.
Naoyuki Sakamoto, šéfinženýr divize Gazoo Racing, nicméně kolegům z CarSales prozradil, že existuje šance i na uvedení této pohonné jednotky na trh. Na otázku, zda by se Toyota GR86 s přeplňovaným motorem mohla prodávat, uvedl: „Ano, do budoucna uvažujeme o možnosti jeho využití, ale v tuto chvíli nemáme žádné konkrétní plány. Zatím ho využíváme pouze k vývoji uhlíkově neutrálních paliv.“
Sakamoto dále prozradil, že GR86 s foukaným tříválcem G16E-GTS bude postavena na start japonské závodní série Super Taikyu a posléze bude vůz zhodnocen. Pro produkční verzi se přitom automaticky nabízí označení GRMN, které by přeplňovaný vůz odlišilo od standardní motorizace GR86.
Nabízí se však otázka, zda má vůbec smysl dělat si v Evropě na přeplňovanou Toyotu GR86 naděje. I standardní motorizace by se zde totiž měla prodávat pouze dva roky, přičemž prodejní kapacity těžce nedostačují zájmu veřejnosti. Naděje však umírá poslední.