Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota přehodnocuje plány na elektromobily, může za to i Tesla Model Y

Filip Melich
Diskuze (33)

Automobilka Toyota nabídne více elektromobilů, ale před tím ještě přehodnocuje své dosavadní plány. Teslu Model Y po rozborce jeden ze zástupců japonské značky označil za umělecké dílo.

Zatímco většina významných automobilek se po hlavě vrhla do přípravy a výroby elektromobilů, Toyota zůstávala ostražitá a šla cestou hybridů, které ve snaze o snižování emisí CO2 viděla jako přínosnější. Často za to byla kritizována, stejně jako její prezident Akio Toyoda. V lednu však CEO oznámil, že na svůj post rezignuje a od 1. dubna 2023 jej nahradí Kodži Sató, který přislíbil větší důraz na elektromobily. Paradoxně ale Toyota v otázce elektromobilů nejprve zvolní. Podle Automotive News za to částečně může i Tesla Model Y.

Běžnou praxí automobilek při vývoji nového auta je průzkum praktik konkurence. Nejen teoretický, ale často také praktický, kdy se konkurenční auto koupí, rozebere a zkoumá se každý jeho šroubek. V rámci tohoto průzkumu se Toyota ze zřejmých důvodů zaobírala také Teslou. Její Model Y pak po rozborce jeden z nejmenovaných zaměstnanců značky označil za umělecké dílo.

Video se připravuje ...

Tesla ve výrobě používá velké lisy na plech, díky nimž může být základní tělo vozu složeno z pouhých dvou dílů. Zároveň je jako součást struktury používán akumulátor, zatímco Toyota jej do platformy e-TNGA instaluje zvlášť. To omezuje velikost akumulátoru a adekvátně tomu také dojezd vozu na jedno nabití. Navíc musí japonská automobilka na výrobu používat více dílů, nedokáže nabídnout zavazadlový prostor v přídi (tzv. frunk) a srovnatelné vozidlo je zhruba o 100 kilogramů těžší. Některé z omezení platformy e-TNGA způsobila skutečnost, že její základ byl původně vyvíjen pro vozidla se spalovacím motorem – ať s elektrickou asistencí či bez ní.

Nejen na základě těchto zjištění je Toyota se stávající elektrickou platformou e-TNGA nespokojená. Aktuálně tvoří základ trojice bZ4X, Subaru Solterra a Lexus RZ, stejně jako modelu bZ3 vyvinutého vee spolupráci s čínskou společností BYD. Další modely využívající platformu e-TNGA byly ve vývoji, ale Sató práci na některých z nich pozastavil. Přitom je Toyota uprostřed procesu modernizací svých relevantních továren, aby byly schopné s e-TNGA pracovat.

Podle Automotive News si Toyota chce zpomalením dát čas na vývoj lepší platformy, specificky připravené na elektrická vozidla. Přestože jsou upravená strategie a nynější zpomalení v práci na elektromobilech spojovány s Kodži Satem, Toyota říká, že tyto kroky byly naplánovány ještě za vedení Akia Toyody. Značka zároveň říká, že i nadále bude prodávat ty alternativní pohony, na které je konkrétní trh připraven. Pokud daný trh ještě není připraven na elektromobily, Toyota na něm nabízí hybridy, plug-in hybridy či okrajově také vodíková auta.

Toyota pro elektromobily zřídila nové výzkumné a vývojové středisko a přislíbila některé z továren upravit tak, aby byly během několika let schopné produkovat plnohodnotné elektromobily. Přestože se Japonci obdivně vyjadřovali k Tesle a nabrali zkušenosti s vývojem elektromobilů s čínskou značkou BYD, nejsou přesvědčení, že by jejich vozy splnily přísné interní požadavky Toyoty na kvalitu. Nejmenovaný člověk z automobilky kolegům z Automotive News řekl: „Jestli BYD své baterie testuje na životnost 100.000 kilometrů, my naše testujeme na 200.000.

Japonská automobilka zkrátka nechce honbě za elektromobily podřídit vše, ani svůj důraz na kvalitu a životnost vozidel. Jeden ze zdrojů v automobilce dále řekl, že mezi důvody zpomalení vývoje elektromobilů patří také snaha Toyoty zajistit si dostatek materiálů na jejich výrobu, aby ji případné výpadky dodávek neomezovaly. Jeden z nejmenovaných vedoucích pracovníků Toyoty uvedl, že se značka snaží plánovat alespoň na dvacet let dopředu, ne jen na následujících pět.

Filip Melich
Diskuze (33)

Doporučujeme

Avatar - speedfred
4. 3. 2023 10:01
Re: Prdlajs lis, je to odlitek
Tak snáď by to mohli pretaviť aj do lepších cien vozidiel.
3. 3. 2023 22:31
Re: Prdlajs lis, je to odlitek
Ze pisou blbost je celkem jasne.

Horsi je, ze tu jasnou chybu napise nekdo kdo by mel byt alespon trochu technik…


Jo a takova redakce plna “odborniku”.
Avatar - Katikakus
3. 3. 2023 18:22
Re: Wake up dude
Ano, to co jsem psla tehdy stale plati a nevypada to, ze by tomu melo byt jinak. Naopak. Tolik sebereflexe jsem od tebe necekal a chvalim te, ze me ctes pozorne, :yes:
Avatar - Mikesus
3. 3. 2023 18:08
Re: Tohle se tak dobře čte
Houká metro, vlak nebo loď. Co z toho to bylo? :-[]
No já to mám zatím rychlejší autem, pokud to někdo nenahulí do tramvaje někde :D. Ono se dá každá nehoda docela dobře objet. Zatím nejhorší bylo, když se u muzea vse zavřelo kvůli zapomenutýmu kufru.
3. 3. 2023 18:08
Re: Wake up dude
https://www.auto.cz/diskuse/52460/1

"Katikakus
27. 3. 2017 15:3331
Re: SektaTakze jeste jednou, protoze si zjevne sedis na vedeni - ja nikde netvrdim, ze to budou vodikove clanky. Celkem jasne pisu, ze v soucasnosti nevim, ktera technologii se povede prosadit. Jedno vsak vim jiste - auto na baterky nabijene z el. site to nebude."
:D :D :D

Ze stejne diskuze:

" DonVito
27. 3. 2017 21:5000
2030....2% spalovací motoryPro ty, kdo pořád nevěří elektromobilitě, je tu nejnovější studie Deloitte.

V roce 2030 60% beteriových EV kontra 2% aut se splaovacími motory

Kdo nevěří ať tam běží (jedná se o předpověď poměru prodaných aut v Německu)!

Budoucnosti zdar

Jiný zdroj: Palivové články vs. baterie a smrt dieselu
[odkaz]

U mnohých diskutérů vidím, že píší o budoucnosti spíš to, jak si ji přejí (nebo představují), než aby se zamysleli.
Nebo si alespoň přečetli názor 78% šéfů automobilek viz odkaz.."
:-! :-! :-!

Jsou tu insideri.
Jsou tu diskuteri co diskutuji vecne.
A pak jsou tu hejteri, co nikdy neuznaji, ze se mylili. ;-)
A radeji se budou mylit dal...
:D

Klidne si to vem osobne. Protoze tohle osobni je. A to nevokecas!

Good night

PS Prej sekta. :D :D
Jen jsem vam tu davno prozrazoval o Tesle, to co se o ni muzete docist dnes od Toyoty. Nekdo tomu rika sekta... nekdo insider. ;-)