Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota RAV-Four (1989): Vizionářský mix čtyřkolky a auta do města

Aleš Dragoun
Diskuze (0)

RAV4 od Toyoty, v současnosti nejprodávanější SUV světa, ušla dlouhou cestu. A ta začala vlastně před více než třemi dekádami. Ne, to není překlep...

 

 

Toyotu RAV4 známe všichni. Za 26 let aktivního života spatřila světlo světa celkem v pěti generacích, ta poslední, XA50, vzniká od listopadu 2018. Crossover je skutečně jedním z nejdůležitějších modelů nejen značky samotné, ale vůbec. Jenže japonský výrobce představil svůj „Recreational Active Vehicle“ jako koncept už koncem 80. let. Vypadal dost jinak. A hlavně – terénu se nezalekl.

Debutoval na autosalonu v Tokiu 1989 vedle dnes zapomenuté studie 4500 GT a produkčního kupé Sera se vzhůru výklopnými dveřmi. Toyota měla peněz dost a hromadu zkušeností s auty, která se pohybovala mimo zpevněné cesty. Japonská ekonomika tenkrát jela na plné obrátky a dny krize byly v nedohlednu. Pohon všech kol navíc zaváděla i u běžných sériových modelů, tam uplatňovala poznatky z nejvyšší kategorie automobilových soutěží, nezapomínejme na Celicu a Supru. A velcí šéfové dávali zelenou projektům opravdu divokých aut.

RAV-Four byl trochu praštěný. Auto do města s pohonem všech kol? Na konci 80. let dost neobvyklá kombinace. Vypadal jako zcivilizované Suzuki Samurai. Toyota se do jeho vývoje pustila už v roce 1986. Mělo být určeno aktivně žijící mladší generaci. A výsledek? RAV-Four s benzinovým čtyřválcovým dvoulitrem měřil na délku 3695 mm, byl 1695 mm široký a 1660 mm vysoký. Tedy zhruba stejně velký, jako je dnes Suzuki Jimny. Srovnání s off-roady samurajského S se prostě nejde ubránit.

S navijákem

Malé auto dostalo mohutné nárazníky,, dopředu dvě velké veselé oči a dvě menší, mohutné oplastování, prolisy na dveře, střešní okno, masivní dvouramenná zpětná zrcátka a na zádi nezbytná rezerva. Pro větší tuhost karoserie zůstaly na svém místě všechny sloupky, ale prosklení bylo možné buď vyjmout, nebo to ve dveřích zcela stáhnout. „Čumák“ vypadá jako z Hondy Jazz. Ne moderního praktického mrňouse s „magickými“ sedačkami, ale ještě menšího auta z osmdesátek, které se leckde jmenovalo City.

RAV-Four jej připomínal i zčásti asymetrickou mřížkou. A teď pozor: uvnitř této mřížky se nacházel poklop s nápisem „Pouze pro nouzové situace.“ A pod ním – hle, naviják! Bílá kola vypadala jako kdyby právě opustila hutě a gumy, byť poměrně úzké, ty sváděly hrubým vzorkem k terénním hrátkám. Obrysová světla na blatnících leckomu připomenou géčkový mercedes.

V kabině

Interiér vypadal hodně civilně, žádná produkci na hony vzdálená studie, spíše předprodukční prototyp. Vedle tříramenného volantu, samozřejmě po japonsku vpravo se nacházely hodiny, pod nimi rádio a další nezbytné ovladače. Pravda, převodovka měla jen řadicí páku, kdo by čekal redukci, hledal ji tu marně. Před spolujezdcem se nacházela síťka na zavazadla.. Oba si s řidičem hověli v sedačkách s řádným bočním vedením. Uzavřená odkládací schránka chyběla a beztak by se po čase unavila a při jízdě třeba pouští akorát otevírala. Materiály v kabině se nebály slané vody ani nečistot.

Existovaly nejméně dva kusy - červený s tmavě šedými plasty a černý se stříbrnými. Ale do výroby se tohle cool auto, které vypadalo jako off-road, akorát mírně scvrklý, prostě nedostalo. V roce 1989 odstartoval projekt 153T, ze kterého nakonec vznikla. sériová RAV4 vyráběná po ženevském výstavním debutu od dubna 1994. Pravda, trochu vyměkla, protože do těžkého terénu se nehodila.. Dostala prostě civilnější podobu, byla určena pro zábavu a volný čas. Zůstaly jen výrazné prolisy na bocích a linie zadní částí.

Do série, ale jinak

Vlastně... ještě v Tokiu 1993 byl představen předprodukční prototyp, který už měl všechna čtyři kola nezávisle zavěšená, na zadní nápravě samosvorný diferenciál a ABS. Už se jmenoval RAV 4 (avšak ještě s mezerou). Částečně odnímatelná střecha byla z hliníku a zadní lavici šlo sklopit zcela do podlahy, aby se vešlo víc věcí do kufru.

Krátkou třídveřovou verzi v březnu 1995 doplnila delší a praktičtější pětidveřová s nataženým rozvorem náprav. Obzvlášť sexy a dost funky byl ale krátký model s plátěnou zadní částí. Ty už také zmizely i od terénnější konkurence, vždyť je dělali z Japonců skoro všichni, třeba Isuzu, Daihatsu, již několikrát vzpomínané Suzuki... RAV4 se každopádně stala prvním kompaktním křížencem světa.

Éra SUV byla na svém počátku a automobilky se praly o to, kdo vymyslí bláznivější nápad a vyzkouší ho na zákaznících. Sériové RAV4 měly v základu přední pohon, ale čtyřkolka jim také nechyběla. Hideo Kondo navrhl veskrze půvabná auta, která možná postrádala charisma původních konceptů, každopádně na jejich design bohužel další čtyři stále se zvětšující předchůdci nenavázali. Jenže to už je zcela jiný příběh, který si zaslouží samostatné ohlédnutí někdy v budoucnu.

Nejoblíbenější na světě

A jak to dopadlo s SUV? To už dnes víme. Prodávají se jich statisíce. na úkor klasických aut, soupeří s nimi spíše velké americké a japonské pick-upy. A víte, které je dosud v letošním roce tím celosvětově vůbec nejoblíbenějším, tedy alespoň za leden a únor? Ano, Toyota RAV4. Ta současná.

Zdroje: Motor Trend, Wikipedia, focus2move, Motor1, carstyling.ru, Autozine.cz, OldConceptCars.com, Autoevolution, blog.toyota.co.uk

Foto: Toyota

Aleš Dragoun
Diskuze (0)

Doporučujeme