Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota RAV4 2,0 Valvematic Multidrive S – Zrající Japonka bez spojky

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (19)
Třetí generace Toyoty RAV4 je s námi od roku 2005, ale přesto jsme ji doposud v testu auto.cz neměli se zážehovým motorem. To se nyní mění a kompaktní SUV je zde s benzinový čtyřválcem v kombinaci s převodovkou CVT.

Toyota RAV4 by v případě srovnání s rostlinou mohla představovat perfektní příklad trvalky. Třetí generace se představila na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 2005. V letech 2009 a 2010, vždy na začátku roku, absolvovala nejprve mírný a potom rozsáhlejší facelift.

Model, který byl ve své první generaci jedním ze zakladatelů kategorie kompaktních SUV a v té druhé patřil k nejprodávanějším SUV na českém trhu, předvádí i v pokročilém věku poměrně stabilní prodejní výsledky. V roce 2010 čeští prodejci předali 424 a v loňském roce 363 vozů. Podle těchto výsledků má tedy nejmenší SUV od Toyoty svým zákazníkům na českém trhu stále co nabídnout.

Hlavně nenápadně

Již při premiéře v roce 2010 nepůsobila modernizovaná Toyota RAV4 nijak extravagantně a nástupem stále mladších konkurentů se z ní stává model, který přiláká především zájemce o SUV s konzervativním designem. To nemusí být rozhodně na škodu, protože i dnes si řada zákazníků ráda pořídí SUV, které vypadá jako skutečný off-road a ne jako hatchback čekající na vysokou vodu.

suv toyota testy suv toyota testy  

Interiér stejně jako exteriér nenabízí žádné designérské experimenty. Jen palubní deska rozdělená jakoby do dvou pater může působit na pohled poněkud nezvykle. Rozmístění ovládacích prvků na středové konzole je přehledné a k ovládnutí audio systému nebo klimatizace není třeba rovnou sahat po manuálu.

Příznivci měkčených plastů sice tvrdě narazí, ale na druhou stranu povrch a slícování plastů působí trvanlivě, i když například na palubní desce zůstávají stopy po nechtěných vrypech a pohybech, které by u jiných vozů prošly bez trvalých následků.

Dlouháni mají problém

Mnohem větší nedostatek může představovat hledání ideální polohy za volantem u řidičů s výškou nad 185 cm. Vysoká pozice sedáku a nízko posazený volant se mohou postarat o několikaminutové posouvání sedadla a nastavování volantu a výsledek stejně nebude představovat optimální pozici za volantem. Dlouhonozí jedinci navíc s největší pravděpodobností důvěrně seznámí své pravé koleno se spodní částí palubní desky.

Podobně jako přední sedadla i ta zadní uspokojí především subtilnější postavy, i když jsou posuvná a mají stavitelný sklon opěradel. Poměrně krátký a nepříliš vysoko umístěný sedák naštěstí vyvažuje rovný strop a dostatek prostoru pro hlavu.

Japonský původ a téměř evropský objem

Zavazadlový prostor přístupný pátými dveřmi otevíranými do strany vám při podélném parkování u chodníku důrazně připomene, ze které země Toyota pochází. Při touze naložit něco do kufru o stále ještě konkurence schopném objemu 410 litrů musíte počítat s tím, že bude obloukem obíhat otevřené dveře.

Drobná patálie s dveřmi bude ovšem okamžitě zapomenuta, pokud budete chtít složit zadní sedadla. Žádné vytahování opěrek hlavy a jejich strkání pod přední sedadla nebo odklápění sedáků k vytvoření prostoru pro sklopená opěradla se nekoná. Jednoduše zatáhnete za páčky na bocích zavazadelníku a dělené sedadlo se samo sklopí. Výsledkem je rovná ložná plocha a objem 1752 litrů. Jen je třeba před sklápěním zkontrolovat, zda na zadním sedadle nejsou vaše ratolesti a domácí mazlíčci. Mechanismus sklápění má totiž poměrně velkou sílu a razanci.

suv toyota testy suv toyota testy  

Zavazadlový prostor v základním uspořádání nabízí na délku 780 mm, na šířku 1370 mm, resp. 1080 mm mezi podběhy a na výšku 490 mm po krycí plachtu a 950 mm po strop. Po sklopení sedadel vznikne ložná plocha dlouhá 1500 mm. Vstupní otvor do zavazadelníku je široký 1130 mm a vysoký 950 mm. Výška nákladové hrany od země je u nezatíženého vozu 660 mm.

Vzácný druh

Vášeň evropského trhu pro vznětové motory se odráží i v nabídce motorizací pro Toyotu RAV4. Zájemce o zážehovou jednotku má jedinou možnost volby, kterou je atmosférický čtyřválec 2,0 Valvematic s výkonem 116 kW a točivým momentem 198 Nm. Ten lze spojit s šestistupňovou manuální převodovkou v kombinaci s pohonem předních nebo všech kol a nebo s převodovkou Multidrive S a pohonem všech kol, což byl případ testovaného vozu.

suv toyota testy suv toyota testy  

Za označení Multidrive S se ukrývá jak známo převodovka CVT s plynule měnitelným převodem. Toyota svůj produkt popisuje jako automatickou převodovku s nekonečným počtem převodových stupňů, která pro každou jízdní situaci dokáže flexibilně zvolit ten nejvhodnější převodový stupeň jak s ohledem na výkon, tak i pro úsporu paliva.

Motor je díky převodovce Multidrive S v režimu D - při běžné akceleraci - udržován v okolí maxima točivého momentu (kolem 4000 min-1), když potřeba zrychlovat ustane, klesnou otáčky často až pod 2000 min-1.

Při dálniční jízdě ustálenou rychlostí 100 km převodovka udržuje otáčky motoru okolo 2250 min-1 a průměrná spotřeba je 8,4 litru benzinu na 100 km. Při rychlosti 130 km se otáčky motoru zvýší na 2750 min-1 a spotřeba se vyhoupne na 10,8 litru benzinu na 100 km.

Toyota RAV4 s převodovkou Multidrive S v automatickém režimu není rozhodně žádnou silniční štikou, ale spíše rozvážným a pohodlným vozem. Při přepnutí převodovky do manuálního režimu lze voličem na středové konzole nebo pádly pod volantem řadit jeden ze sedmi předdefinovaných převodových stupňů. S ohledem na typ vozu a pocity z jízdy v automatickém režimu překvapí poměrně rychlé reakce převodovky na povely udělené jí pádly pod volantem.

suv toyota testy suv toyota testy  

Podvozek Toyoty RAV4 je nastaven komfortně a poměrně dobře si umí poradit s příčnými nerovnostmi a výmoly na středočeských cestách, i když se najdou testovací jezdci, kteří mají pocit, že jsou jejich pozadí informována o nedostatcích povrchu pod koly příliš důvěrně. Každopádně nastavení odpružení sklízí chválu za jistotu, kterou nabízí i při svižnějším průjezdu zatáčkou.

Nejhůř na tom není ani řízení, které sice není příliš komunikativní, ale řidiči přeci jen poskytne jistou představu o dění pod koly.

Kromě nekvalitního asfaltu si Toyota RAV4 jako SUV samozřejmě poradí i s lehčím terénem a polní cesta pro ní není žádnou překážkou. V případě potřeby lze na zadní kola poslat aktuálně až 45 % točivého momentu a tlačítko na palubní desce umožňuje pohon zadní nápravy připojit napevno.

Závěr

Toyota RAV4 s atmosférickým benzinovým dvoulitrem a převodovkou Multidrive S může i přes svůj věk zaujmout zájemce o poměrně pohodlné a nenápadné SUV, které sice nijak nenadchne svými dynamickými vlastnostmi, ale potěší komfortní jízdou bez ohledu na povrch a jednoduchým ovládáním. Jedinými většími pihami na kráse budou vyšší spotřeba paliva a cena.

První cena vozu 499.900,- Kč (2,0 Valvematic, 116 kW, Terra)
První cena vozu s testovanou motorizací 499.900,- Kč (2,0 Valvematic, 116 kW, Terra)
Základní cena testovaného vozu 644.900,- Kč (2,0 Valvematic, 116 kW, Lux)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 658.900,- Kč (2,0 Valvematic, 116 kW, Lux)

Plusy

  • Vysoká kvalita zpracování
  • Dobré odhlučnění interiéru od motoru
  • Komfortní převodovka Multidrive S
  • Jednoduchý systém sklápění zadních sedadel

Minusy

  • Málo místa v podélném směru na zadních sedadlech
  • Krátké sedáky
  • Náchylnost některých povrchů k poškrábání
Ondřej Pavlůsek
Diskuze (19)
Toyota RAV4 2,0 VVT-I Multidrive S Lux
Cena základní sestavy 644 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS, EBD, BA, VSC, TRC, HAC (asistence při rozjezdu do kopce), DAC (asistence při jízdě z kopce), integrovaný systém Active Drive, elektrický posilovač řízení (EPS), čelní airbagy vpředu, boční a hlavové airbagy pro obě řady, kolenní airbag řidiče, přední mlhovky, senzor šera, dešťový senzor, samostmívací vnitřní zpětné zrcátko, tempomat, dálkově ovládané centrální zamykání, přední a zadní elektricky ovládaná okna, duální automatická klimatizace, klimatizovaný box u spolujezdce, rádio, měnič na 6 CD kompatibilní s MP3 a WMA , Bluetooth®, hands-free, 6 reproduktorů, ovládání audia, Bluetooth® a palubního počítače na volantu, výškově a podélně nastavitelný volant, kůží obšitý volant a hlavice řadicí páky, výškově a podélně elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, vyhřívání předních sedadel, zadní sedadla – dělená, sklopná a posuvná, potahy sedadel v kombinaci kůže a Alcantara®, vnější zpětná zrcátka elektricky ovládaná, vyhřívaná, sklopná, s ukazateli směru, v barvě karoserie, litá kola s pneumatikami 225/65 R17 Kč
Cena testované sestavy 658 900 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+14.000,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 116 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 198 / 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.6 / 6.5 / 7.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 1752
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1545 / 656
Rozměr pneu: 225/65 R17
Toyota RAV4 2,0 VVT-I Multidrive S Lux
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4365
b) šířka (mm): 1815
c) výška (mm): 1685
d) rozvor (mm): 2560
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Lucaslegend
22. 3. 2012 10:17
Spotreba pri 130
Preco by pisali spotrebu pri 130km keby sli do kopca? Vsak logicky to budem testovat na rovine a pri normalnom pocasi. Ked nie tak to tam napisem ze fukal brudalny vietor, atd......
.proste ta spotreba je pri tej rychlosti velka! A aj otacky , kedze sa pise ze si prevodvka moze navolit optimalny prevod...
Pre porovnanie , moja spotreba na 3.5l v6 4x4 5stup.automat na zimnych gumach do desat litrov pri 135km.
Avatar - Vencos
7. 2. 2012 23:59
V6
Hmm,to je divný,vždyť to má skoro stejnou spotřebu jako V6 Ravka s 283 Hp...
To je tam ideální motor :-)
6. 2. 2012 00:45
DESIGN
Design faceliftované RAVky doslova žeru, dle mne vpodstatě nejhezčí SUV (spolu s GLK) na trhu napříč všemi třídami, tedy včetně poněkud pozerského Evoque-u. Přijde mi neskutečně šik a stále u mě evokuje perfektně padnoucí luxusní oblek na míru... Její vzhled bych nejpřesněji charakterizoval jako velmi reprezentativní - a což je obdivuhodné - za všech situací, jak před divadlem tak před horským srubem. Zkrátka za všech okolností působí dustojně a velmi patřičně. Nádhera. :yes: :yes:

ps: když nad tím tak přemýšlím je to nejspíš jediné mainstreamové auto za kterým se prostě otočím.
6. 2. 2012 00:30
Re: Hmmm...
>:D >:D Ty seš ale kus jelita >:D
Cituji z testu: "....Výsledkem je rovná ložná plocha a objem 1752 litrů...." Třetí slovo v uvozené větě si podtrhni....
5. 2. 2012 09:46
Re: Spotřeba
Mám s RAV4 100 tis km (rv 2007) a kombinovaná spotřeba byla okolo 10 litrů s manuálem (5 kvalt), takže ta spotřeba mi nepřijde nijak divná. Je pravda, že podobně jsem na tom byl s pasátem 3,2 s DSG ....