Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota RAV4 slaví 20 let

Michal Fokt
Diskuze (14)
Toyota si připomíná dvacetileté výročí auta, které stálo u zrodu kategorie kompaktních SUV, jejíž zástupci patří v současnosti k celosvětově nejoblíbenějším vozům.

Když Toyota v březnu 1994 představila v Ženevě model RAV4 (Recreational Activity Vehicle with 4-wheel drive), nemohla pochopitelně tušit, že tím vytvoří jeden z nejdůležitějších automobilových segmentů konce dvacátého a zjevně i jedenadvacátého století.

I japonský gigant ovšem potřeboval spoustu času, než tento projekt zrealizoval, první ostrý průzkum trhu proběhl už v roce 1989 na autosalonu v Tokiu, kde byl představen poněkud svérázný koncept RAV-FOUR, jenž, co se designu týče, neměl s prvním RAV4 vůbec nic společného, ale vyvolal takovou odezvu, že o čtyři a půl roku později Toyota představila produkční verzi. Za její vznik byl zodpovědný šéfinženýr Masakatsu Nonaka a "ravka" s benzinovým dvoulitrem o výkonu 95 kW, relativně jednoduchým systémem pohonu všech kol, vyšší světlostí karoserie a nezávislým zavěšením všech kol se ještě téhož roku začala prodávat v Evropě a Japonsku a od 1995 i v USA .

První generace existovala jako třídveřový a pětidveřový model a kabriolet a v prvním roce se jich celosvětově prodalo 53 tisíc, o rok později už to byl dvojnásobek a o další rok později trojnásobek. V současnosti už po silnicích jezdí čtvrtá generace a označení RAV4 tak nese více než 5 milionů vozů, z toho 1,5 milionu našlo své majitele v Evropě, což je do značné míry zásluha naftové verze, která je pevnou součástí nabídky od roku 2002.

Od druhé generace je RAV4 už pouze tří- a pětidveřová a od třetí se stává výhradně 5D modelem, přičemž "trojka" existuje ještě s normálním a prodlouženým rozvorem, zatímco aktuální generace už se vyrábí v jediné karosářské verzi. Toyota tvrdí, že je více než 90 % všech dosud vyprodukovaných RAVek stále v provozu.

Třídu, kterou několik let reprezentovaly pouze dvě auta konkurenčních japonských značek, nyní tvoří podle údajů Toyoty 19 různých modelů renomovaných značek, což reflektuje skutečnost, že kupříkladu v Evropě kategorie kompaktních SUV v posledních 5 letech vyrostla o 36 %. Vyjádřeno čísly jde, jen co se roku 2013 týče, o 848 tisíc prodaných aut v západní a střední Evropě a 378 tisíc v Rusku.

Michal Fokt
Diskuze (14)
20. 1. 2014 15:06
Re: Každou další generaci méně praktická,
to me na současných suveckach taky štve ze to jsou lestenky s vyšší stavbou a většině ani pořádně nefunguje 4x4. Když takovyhle auto tak bych volil něco se stálým 4x4 nebo alespoň aby to melo režim LOCK, jinak je to zbytečný dávat za to takový peníze.
20. 1. 2014 07:52
Re: myslim ze to byla suzuki
Přečti si po sobě ještě jednou svůj první příspěvek. Vůbec se nedohaduju o tom, kdo tady byl první (mimochodem Sportage byl na trhu ještě o rok dřív), ale o tom, co a jak jsi napsal.

Citace: Ravku udavaj asi proto ze to bylo suv uz v prvni generaci, vitara byla offroad. Pro me je a vzdycky bude zakladatel suzuki.

A teď mluv.
19. 1. 2014 00:18
Každou další generaci méně praktická,
zatímco první generace byla skutečně odolným auten do městské džungle, poslední generace je jen klasická leštěnka s vyšší stavbou. První generace měla skoro všude ochranný plast, takže nějaké škrábance na laku třeba ode dveří okolních aut nebo parkování nehrozily. Tak má vypadat SUV. Dnešní generace má na boku jen lak, na rozích nárazníků taky. Takže se od klasických aut liší už jen vyšší stavbou karoserie.
Jinak z kategorie SUV se asi nejvíc povedla 3 dveřová Honda HRV. Neuvěřitelné, jak se Honda odvázala - vysoká zadní světla, "křídlo" na střeše, zajímavý předek, tohle auto ještě dnes vypadá moderně. Škoda jen toho motoru náchylného k zadírání. [odkaz]
17. 1. 2014 18:23
Re: myslim ze to byla suzuki
Tak vzhledem k tomu, ze vitara mela menší karoserii než velké offroady, a konstrukčně byla podobná jako ravka co byla az po vitare tak se da zaradit do třídy malých terénních vozu. To ze mela tuhé nápravy a redukci a natvrdo pripojitelny pohon všech kol to byly věci oproti ravce navíc. A ravka byla původně taky myšlena jako male terénní auto, segment SUV se vyvinul az později. Takže ano, vitara je a bude zakladatelem teto kategorie, jelikož z malých terénních vozu se az později SUV zrodilo. Pokud mas jeste něco k mým praskum tak si rad poctu...
Avatar - King
17. 1. 2014 18:09
Re: myslim ze to byla suzuki
>:D