Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota RAV4
Toyota RAV4
Toyota RAV4
Toyota RAV4
5 Fotogalerie

Toyota RAV4 slaví 20 let

Toyota si připomíná dvacetileté výročí auta, které stálo u zrodu kategorie kompaktních SUV, jejíž zástupci patří v současnosti k celosvětově nejoblíbenějším vozům.

Když Toyota v březnu 1994 představila v Ženevě model RAV4 (Recreational Activity Vehicle with 4-wheel drive), nemohla pochopitelně tušit, že tím vytvoří jeden z nejdůležitějších automobilových segmentů konce dvacátého a zjevně i jedenadvacátého století.

I japonský gigant ovšem potřeboval spoustu času, než tento projekt zrealizoval, první ostrý průzkum trhu proběhl už v roce 1989 na autosalonu v Tokiu, kde byl představen poněkud svérázný koncept RAV-FOUR, jenž, co se designu týče, neměl s prvním RAV4 vůbec nic společného, ale vyvolal takovou odezvu, že o čtyři a půl roku později Toyota představila produkční verzi. Za její vznik byl zodpovědný šéfinženýr Masakatsu Nonaka a "ravka" s benzinovým dvoulitrem o výkonu 95 kW, relativně jednoduchým systémem pohonu všech kol, vyšší světlostí karoserie a nezávislým zavěšením všech kol se ještě téhož roku začala prodávat v Evropě a Japonsku a od 1995 i v USA .

První generace existovala jako třídveřový a pětidveřový model a kabriolet a v prvním roce se jich celosvětově prodalo 53 tisíc, o rok později už to byl dvojnásobek a o další rok později trojnásobek. V současnosti už po silnicích jezdí čtvrtá generace a označení RAV4 tak nese více než 5 milionů vozů, z toho 1,5 milionu našlo své majitele v Evropě, což je do značné míry zásluha naftové verze, která je pevnou součástí nabídky od roku 2002.

Od druhé generace je RAV4 už pouze tří- a pětidveřová a od třetí se stává výhradně 5D modelem, přičemž "trojka" existuje ještě s normálním a prodlouženým rozvorem, zatímco aktuální generace už se vyrábí v jediné karosářské verzi. Toyota tvrdí, že je více než 90 % všech dosud vyprodukovaných RAVek stále v provozu.

Třídu, kterou několik let reprezentovaly pouze dvě auta konkurenčních japonských značek, nyní tvoří podle údajů Toyoty 19 různých modelů renomovaných značek, což reflektuje skutečnost, že kupříkladu v Evropě kategorie kompaktních SUV v posledních 5 letech vyrostla o 36 %. Vyjádřeno čísly jde, jen co se roku 2013 týče, o 848 tisíc prodaných aut v západní a střední Evropě a 378 tisíc v Rusku.