Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota si patentuje manuál pro elektromotory, půjde především o zábavu

Ondřej Mára
Diskuze (43)

Pseudo-manuální převodovka v elektromobilech by měla pomoci především k navození té správné řidičské atmosféry.

Manuální převodovky byly dlouhou dobu symbolem řidičských aut, poslední dobou se však z trhu kvapem ztrácejí a s přechodem na elektromobilitu už se s nimi moc nepočítá. Ostatně většina elektromobilů si vystačí s jedním převodem, výjimkou pak představují například sportovní elektromobily Porsche a Audi, které ale stále využívají jen dva převody.

Ze současného trendu by však mohla vybočit automobilka Toyota, která si i v posledních letech dělá věci tak nějak po svém. A my jsme jí za to (s přihlédnutím k modelům jako GR Yaris, GR 86 nebo GR Supra) skutečně vděční.

Toyota si navíc podala žádost o patent na systém klasického voliče manuální převodovky v kombinaci s klasickým spojkovým pedálem i pro elektromobily. Zkrátka systém napodobující to, na co jsou starší řidiči zvyklí.

Celý systém by pak měl fungovat na principu, kdy je přísun točivého momentu a celkově elektromotor ovládán v závislosti na tlaku na plynový pedál, využívání pseudo-spojkového pedálu a pozici pseudo-voliče rychlostí.

Slovíčko pseudo, které se v patentu několikrát objevuje, tak naznačuje, že půjde vlastně jen o záležitost vytvořenou k pobavení řidiče, které ale nebude k ovládání vozu nezbytně nutná. Aby však byla iluze dokonalá, počítá Toyota také s generátorem, který by měl imitovat reakce klasického vozu po práci s pseudo-voličem manuální převodovky.

Toyota se tak evidentně chystá vytvořit imitaci klasického zážitku z řízení automobilu pro čistě elektrickou budoucnost. Není to samozřejmě ideální řešení a většina z nás by spíš uvítala zachování klasických zábavných sporťáků, přesto nás odhodlání Toyoty zachovat zábavu z řízení i pro elektrickou budoucnost velmi těší.

Stále je však potřeba připomínat, že se zatím bavíme pouze o patentové žádosti, která se nemusí stát realitou. Navíc ani není jisté, jak by vlastně podobný systém v praxi fungoval.

Ondřej Mára
Diskuze (43)

Doporučujeme

16. 2. 2022 13:58
Re: točivý moment
Díky za informaci.
Avatar - narona
15. 2. 2022 13:31
Re: točivý moment
Takhle, při jízdě to samozřejmě přímo nepoznáte. U spalovacího motoru taky nevíte kolik zrovna žere na kWh. Pozná se to maximálně během topení. Prostě ten elektromotor když nemá převodovku aby mu ulehčila práci při určitých otáčkách tak více protopí. Ten rozdíl v účinnostech sice procentuálně není velký ale když vezmeme v úvahu výkony EV a že jsme rádi za každou kWh energie v baterii, tak už by aplikace vícestupňové převodovky v dojezdu třeba 10% klidně dala navíc.
Avatar - kari.laz
15. 2. 2022 10:44
Re: Kam to dospěje...
Přesně tak, Zníčí to nejlepší z aut, aby to pak imitovali. Asi jako imitace masového burgeru. Pořád to bude jen imitace.
Avatar - kari.laz
15. 2. 2022 10:40
Re: točivý moment
Dvě noční automobilové můry spojedné v jedno.
15. 2. 2022 09:23
Re: A další patent v pořadí bude...
Placate pekny ....vite co, u zvirat se tomu rika hnuj.