Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota GR Supra
Toyota GR Supra
Toyota GR Supra
Toyota GR Supra
20 Fotogalerie

Toyota Supra konečně dostala manuální převodovku! Do Evropy prý dorazí již brzy

Manuální převodovka bude dostupná výhradně s 3,0litrovým šestiválcem. Vůz navíc potěší novým naladěním brzd, podvozku a novou speciální edicí.

Toyota dnes po dlouhém čekání konečně představila model GR Supra s manuální převodovkou, který by měl zanedlouho dorazit i na evropské trhy! Inteligentní manuální převodovka (iMT) bude dostupná výhradně v kombinaci s 3,0litrovým řadovým šestiválcem a kromě purističtějšího pocitu z řízení nabídne i další specifická vylepšení.

Začněme ale od samotné převodovky. Konstrukční tým upravil stávající skříň převodovky, hnací hřídel i ozubené soukolí. V rámci snižování hmotnosti pak technici odstranili zbytné komponenty, jako byl například tzv. akustický paket. Srdcem převodovky je nově navržená spojka o větším průměru a se zesílenou talířovou pružinou, která by měla vykazovat prvotřídní dynamické schopnosti.

Převodovka se chlubí označením inteligentní (iMT) a využívá nový řídící software, který klade důraz na sportovní jízdní schopnosti. Jak uvádí automobilka: „Parametry pro řazení nahoru byly odladěny ve prospěch točivého momentu motoru v okamžiku sešlápnutí spojkového pedálu a jeho uvolnění; pro řazení dolů byl software odladěn ve prospěch konzistentních reakcí.“ Převodovka iMT je standardně nastavena do režimu Sport, ten však lze i vypnout.

Převodový poměr oproti Toyota GR Supra s automatickou převodovkou se zkrátil z 3,15 na 3,46 s cílem zamezit pocitu pomalých reakcí při rozjezdu nebo slabšího pružného zrychlení. Výsledkem by tak měly být sportovnější reakce vozu.

Supra s manuálem má také nově odladěnou soustavu odpružení, která dostala například tužší vulkanizovanou pryž v pouzdrech předních i zadních stabilizátorů nebo nově odladěné tlumiče. Jinak naladěny jsou také mechanické komponenty elektronického posilovače řízení a funkční parametry celého systému.

Video placeholder
Nová Toyota Supra oficiálně • Toyota

Technici optimalizovali systém řízení trakce, který kompenzuje schopnost automatu rozjíždět se na dvojku například při stání jedním kolem na povrchu se sníženou trakcí. Při rozjezdech s manuálem na jedničku ale hrozí vyšší riziko prokluzu kol. Nový systém řízení trakce (TRC) by však měl zajistit podobně hladký chod, jako u automatu. Systém je navíc optimalizován s ohledem na vysoký točivý moment motoru a široká zadní kola.

Modifikovaný systém kontroly trakce byl navíc kalibrován s ohledem na zachování stability i při svižné jízdě zatáčkami. „Pro novou manuální převodovku Toyoty GR Supra se proto konstruktéři opět zaměřili na řízení trakce s cílem dosáhnout ideální rovnováhy mezi agilitou a stabilitou na výjezdu ze zatáčky se sešlápnutým plynovým pedálem,“ uvádí tisková zpráva. Vůz by tak měl sledovat zamýšlenou trajektorii a zachovávat optimální hnací síly pro pocit jízdní dynamiky.

Pro zdolávání ostrých zatáček při jízdě do svahu (se stoupáním alespoň 5 %) na vozovkách s dobrou trakcí je pak připravena funkce Hairpin+, zachovávající vyšší míru protáčení kol. Toyota totiž optimalizovala řízení točivého momentu tak, aby byl povolen větší rozdíl v míře prokluzu kol na pravé a levé straně vozu.

Novinkou u GR Supry s manuální převodovkou ale bude také systém ARP (Anti-Roll programme), který má doplňovat systém řízení stability vozu (VSC), zabraňující náhlé ztrátě přilnavosti a utržení zádě. Program ARP by však měl zasahovat v dřívější fázi, aby předešel nečekané ztrátě přilnavosti. Jízdní režim Track byl ale odladěn tak, aby kromě jiného umožňoval i snadné driftování ovládané plynovým pedálem. Vozidlo tak zůstane agilní, ale snižuje se riziko náhlého přetočení díky specifickému řízení motoru a točivého momentu.

S uvedením manuální převodovky došlo také k drobným změnám v kabině. Kromě přidání třetího pedálu došlo na lehkou modifikaci středového panelu, kde kvůli zachování snadného přístupu k panelu klimatizace nebylo možné jednoduše vyměnit volič automatu za páku manuálu. Změnou tak prošel například volič jízdních režimů.

Pozornost byla věnována i samotné páce manuální převodovky. Toyota se zaměřila na tvar hlavice, její hmotnost a kvalitu řazení. Technici nakonec upravili sílu potřebou k řazení zpátečky a rozhodli se pro těžší hlavici voliče s hmotností okolo 200 gramů, která by měla vytvářet příjemný dojem při používání.

Třešničkou na dortu je pak rozšíření stávající nabídky o nové provedení GR Supra Limited, které nabídne nižší hmotnost. Zástavbou manuální převodovky a použitím nových 19“ litých kol totiž měla hmotnost vozu poklesnout o 21,8 kilogramu, což by se mělo pozitivně projevit v dalším zlepšení dynamických vlastností a ovladatelnosti. V kabině přitom nabídne výhradně kožené čalounění v hnědém odstínu a karoserie může být lakována unikátní matně bílou barvou Moonstone.