Toyota Supra konečně dostala manuální převodovku! Do Evropy prý dorazí již brzy
Manuální převodovka bude dostupná výhradně s 3,0litrovým šestiválcem. Vůz navíc potěší novým naladěním brzd, podvozku a novou speciální edicí.
Toyota dnes po dlouhém čekání konečně představila model GR Supra s manuální převodovkou, který by měl zanedlouho dorazit i na evropské trhy! Inteligentní manuální převodovka (iMT) bude dostupná výhradně v kombinaci s 3,0litrovým řadovým šestiválcem a kromě purističtějšího pocitu z řízení nabídne i další specifická vylepšení.
Začněme ale od samotné převodovky. Konstrukční tým upravil stávající skříň převodovky, hnací hřídel i ozubené soukolí. V rámci snižování hmotnosti pak technici odstranili zbytné komponenty, jako byl například tzv. akustický paket. Srdcem převodovky je nově navržená spojka o větším průměru a se zesílenou talířovou pružinou, která by měla vykazovat prvotřídní dynamické schopnosti.
Převodovka se chlubí označením inteligentní (iMT) a využívá nový řídící software, který klade důraz na sportovní jízdní schopnosti. Jak uvádí automobilka: „Parametry pro řazení nahoru byly odladěny ve prospěch točivého momentu motoru v okamžiku sešlápnutí spojkového pedálu a jeho uvolnění; pro řazení dolů byl software odladěn ve prospěch konzistentních reakcí.“ Převodovka iMT je standardně nastavena do režimu Sport, ten však lze i vypnout.
Převodový poměr oproti Toyota GR Supra s automatickou převodovkou se zkrátil z 3,15 na 3,46 s cílem zamezit pocitu pomalých reakcí při rozjezdu nebo slabšího pružného zrychlení. Výsledkem by tak měly být sportovnější reakce vozu.
Supra s manuálem má také nově odladěnou soustavu odpružení, která dostala například tužší vulkanizovanou pryž v pouzdrech předních i zadních stabilizátorů nebo nově odladěné tlumiče. Jinak naladěny jsou také mechanické komponenty elektronického posilovače řízení a funkční parametry celého systému.

Technici optimalizovali systém řízení trakce, který kompenzuje schopnost automatu rozjíždět se na dvojku například při stání jedním kolem na povrchu se sníženou trakcí. Při rozjezdech s manuálem na jedničku ale hrozí vyšší riziko prokluzu kol. Nový systém řízení trakce (TRC) by však měl zajistit podobně hladký chod, jako u automatu. Systém je navíc optimalizován s ohledem na vysoký točivý moment motoru a široká zadní kola.
Modifikovaný systém kontroly trakce byl navíc kalibrován s ohledem na zachování stability i při svižné jízdě zatáčkami. „Pro novou manuální převodovku Toyoty GR Supra se proto konstruktéři opět zaměřili na řízení trakce s cílem dosáhnout ideální rovnováhy mezi agilitou a stabilitou na výjezdu ze zatáčky se sešlápnutým plynovým pedálem,“ uvádí tisková zpráva. Vůz by tak měl sledovat zamýšlenou trajektorii a zachovávat optimální hnací síly pro pocit jízdní dynamiky.
Pro zdolávání ostrých zatáček při jízdě do svahu (se stoupáním alespoň 5 %) na vozovkách s dobrou trakcí je pak připravena funkce Hairpin+, zachovávající vyšší míru protáčení kol. Toyota totiž optimalizovala řízení točivého momentu tak, aby byl povolen větší rozdíl v míře prokluzu kol na pravé a levé straně vozu.
Novinkou u GR Supry s manuální převodovkou ale bude také systém ARP (Anti-Roll programme), který má doplňovat systém řízení stability vozu (VSC), zabraňující náhlé ztrátě přilnavosti a utržení zádě. Program ARP by však měl zasahovat v dřívější fázi, aby předešel nečekané ztrátě přilnavosti. Jízdní režim Track byl ale odladěn tak, aby kromě jiného umožňoval i snadné driftování ovládané plynovým pedálem. Vozidlo tak zůstane agilní, ale snižuje se riziko náhlého přetočení díky specifickému řízení motoru a točivého momentu.
S uvedením manuální převodovky došlo také k drobným změnám v kabině. Kromě přidání třetího pedálu došlo na lehkou modifikaci středového panelu, kde kvůli zachování snadného přístupu k panelu klimatizace nebylo možné jednoduše vyměnit volič automatu za páku manuálu. Změnou tak prošel například volič jízdních režimů.
Pozornost byla věnována i samotné páce manuální převodovky. Toyota se zaměřila na tvar hlavice, její hmotnost a kvalitu řazení. Technici nakonec upravili sílu potřebou k řazení zpátečky a rozhodli se pro těžší hlavici voliče s hmotností okolo 200 gramů, která by měla vytvářet příjemný dojem při používání.
Třešničkou na dortu je pak rozšíření stávající nabídky o nové provedení GR Supra Limited, které nabídne nižší hmotnost. Zástavbou manuální převodovky a použitím nových 19“ litých kol totiž měla hmotnost vozu poklesnout o 21,8 kilogramu, což by se mělo pozitivně projevit v dalším zlepšení dynamických vlastností a ovladatelnosti. V kabině přitom nabídne výhradně kožené čalounění v hnědém odstínu a karoserie může být lakována unikátní matně bílou barvou Moonstone.