Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
14
Fotogalerie

Toyota ve velkém investuje do baterií, mají být levnější a vydržet déle

Japonská automobilka se sice do elektromobilů příliš nehrne, rozhodně ale nechce technologicky zaspat.

Toyota, která jako jedna z mála automobilek neustále prosazuje zachování širšího portfolia pohonných jednotek odpovídajících požadavkům různých zákazníků, nedávno v Tokiu oznámila, že chce do roku 2030 investovat 1,5 milionu japonských jenů (cca 13,7 miliardy dolarů) do vývoje baterií. Evidentně tak nechce na poli technologií nijak zaspat.

Podle informací Automotive News by měla část těchto financí směřovat do vývoje nových baterií s pevným elektrolytem, označovaných jako solid-state baterie, které podle mnohých představují budoucnost (nejen) elektromobility. Kromě toho chce však Toyota investovat také do nové generace lithium-iontových baterií, u kterých plánuje srazit cenu a prodloužit životnost.

Například produkční elektrická Toyota bZ4X, kterou automobilka zatím předvedla jako koncept elektrického ekvivalentu Toyoty RAV4, by měla být osazena bateriemi, které si i po deseti letech zachovají až 90 původní kapacity. Jejich cena by navíc mohla být ve srovnání s konkurencí téměř o třetinu nižší, jak dodává Auto Evolution.

Masahiko Maeda, hlavní technický šéf automobilky, ovšem v rozhovoru pro Automotive News prozradil, že od roku 2025 chce automobilka nabízet především elektromobily osazené právě bateriemi s pevným elektrolytem, které jsou lehčí, bezpečnější a mají větší energetickou hustotu. Funkční prototypy s těmito bateriemi prý automobilka testuje již od roku 2020.

Video placeholder
Koncept futuristického elektrického crossoveru Toyota bZ4X • Toyota

Toyota ovšem věří, že v budoucnosti bude stále místo i pro hybridy. Ty by také mohly využívat baterie s pevným elektrolytem, jejich vývoj pro využití v hybridech však bude ještě chvíli trvat. I proto plánuje Toyota další vývoj Nikl-metal-hydridových článků. Ostatně nedávno představená Toyota Aqua dostala zcela nové bipolární nikl-vodíkové články, které slibují až dvakrát vyšší výkon díky vyšší energetické hustotě.

V roce 2030 pak automobilka očekává prodeje cca 8 milionů elektrifikovaných a 2 milionů čistě elektrických vozidel, do čehož se kromě bateriových vozů budou započítávat i vodíkové elektromobily. Procentuální rozdělení ovšem automobilka nezveřejnila, což naznačuje, že do vodíku evidentně stále vkládá velké naděje.