Toyota Verso 2014: Motor BMW a další změny
Automobilky BMW a Toyota spolu od roku 2011 spolupracují na vývoji úsporné techniky. Součástí spolupráce je i použití mnichovských turbodieselů ve vozech japonské značky. Jako první se techniky z Německa dočkala Toyota Verso.
Nově nabízený motor si ponechává jméno v souladu s obchodními značkami Toyoty, nabízen bude jako 1.6 D-4D. Agregát s přímým vstřikováním dává výkon 82 kW, točivý moment vrcholí hodnotou 270 N.m v rozmezí 1750-2250 min-1. Stejná verze se objevuje například v Mini Cooper D Countryman.
Vznětový čtyřválec spolupracuje se start-stopem, který pomáhá snížit kombinovanou spotřebu paliva dle evropské normy na hodnotu 4,5 litru na 100 kilometrů. Ve srovnání s větším turbodieselem 2,0 D-4D spotřebuje šestnáctistovka o osm procent méně paliva.
Proti dvoulitru je 1.6 D-4D o 20 kilogramů lehčí. Motor dostal přepracovanou elektroniku a nově vyvinutý dvouhmotový setrvačník pro snížení hluku a vibrací. Z dílny Toyoty pochází i šestistupňový manuál.
Pomocí turbodieselu od BMW vyplňuje Toyota mezeru v nabídce Versa. Vznětové motory jsou v Evropě obecně velice oblíbené, podle Toyoty tvoří dieselové šestnáctistovky mezi MPV velikosti Versa více než polovinu trhu.
Dosud je Verso na českém trhu dostupné se čtyřmi motory. Ty benzinové zastupuje 1.6 Valvematic (97 kW) a 1.8 Valvematic (108 kW), z dieselových se jedná o 2.0 D-4D (91 kW) a 2.2 D-CAT (110 kW), například v Německu je k dispozici i silnější 2.2 D-CAT se 130 kW.
Verso se rok po výrazné modernizaci dočkalo i dalších, menších změn. Vedle pozměněného tvaru řadicí páky patří mezi novinky vylepšený multimediální systém Toyota Touch 2.
K ovládání systému slouží 6,1palcová obrazovka, která dostala větší rozlišení nebo jasnější a ostřejší obraz. K systému je možné dokoupit navigaci (Toyota Touch 2 & Go) s online připojením, informacemi o dopravě či Google Street View. Toyota Touch 2 & Go Plus přidává mapy s 3D modely měst, WiFi připojení, hlasové ovládání či možnost zobrazení emailových zpráv z mobilního telefonu na displeji systému.
Změny najdeme i v nabídce kol z lehkých slitin, lacích karoserie a čalounění. Novinkami jsou bronzový odstín Avantgarde, design 16palcových a 17palcových kol, tmavě šedivé čalounění se stříbrným prošíváním nebo kombinace šedé tkaniny s kůží.
Toyota Verso – technické údaje | ||||||
Motor | 1.6 Valvematic | 1.8 Valvematic | 1.6 D-4D | 2.0 D-4D | 2.2 D-CAT | 2.2 D-CAT |
Převodovka | 6M | 6M /6MA) | 6M | 6M | 6A | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1798 | 1598 | 1998 | 2231 | 2231 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 97/6400 | 108/6400 | 82/4000 | 91/3600 | 110/3600 | 130/3600 |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 160/ 4400 | 180/ 4000 | 270/ 1750-2250 | 310/ 1600-2400 | 340/ 2000-2800 | 400/ 2000-2800 |
Max. rychlost [km/h] | 185 | 190 (185) | 185 | 185 | 195 | 210 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,7 | 10,4 (11,1) | 12,7 | 11,3 | 10,1 | 8,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,6 | 6,8 (6,8) | 4,5 | 4,9 | 6,4 | 5,8 |