Toyota Verso 1.6 D-4D: Od února s motorem BMW

Partnerství automobilek Toyota a BMW by mělo přinést samé výhody – značky si nekonkurují, přitom Toyota může nabídnout bezkonkurenční know how v oblasti hybridních pohonů a BMW naopak nejmodernější dieselové agregáty, které ušetří Toyotě náklady na vývoj motorů určených specificky pro Evropu. Navíc obě firmy zřejmě spojí síly při vývoji sportovních modelů.
První produkt spolupráce je ale úplně jiné povahy. Napřed se v jednom z evropských modelů objeví motor BMW, konkrétně MPV Toyota Verso dostane dieselovou šestnáctistovku. Podle informací serveru Automotive News bude prodej zahájen v únoru 2014, Toyota nový motor pojmenuje v souladu s vlastními obchodními značkami jako 1.6 D-4D.
Japonská automobilka si od tohoto kroku slibuje zvýšení atraktivity modelu, který se prodává čtyři roky a loni prošel modernizací. „Více než 50 % prodaných aut v segmentu velkoprostorových vozů má dieselový motor 1,6 l,“ vysvětlil pro Automotive News Gerald Killmann z Toyota Motor Europe. Verso na tuto poptávku nedokáže odpovědět, nabídku dieselových motorů tvoří jen větší agregáty 2.0 D-4D/91 kW a 2.2 D-CAT/110 kW. Kromě toho Toyota nabízí benzinové motory 1.6 Valvematic/97 kW a 1.8 Valvematic/108 kW, které dohromady tvoří 68 % prodejů. Celkový odbyt je ale zřejmě menší, než by si automobilka slibovala – oproti leaderovi segmentu, Renaultu Scénic, jsou prodeje zhruba třetinové.
Motor 1.6 D-4D bude dvojčetem agregátu BMW N47D16, který pohání například Mini Cooper D Countryman. Japonská automobilka použije nejsilnější verzi s 82 kW a 270 N.m, pro modely s příčně uloženým motorem existuje i slabší alternativa o 66 kW a 215 N.m. Ve Versu se tento čtyřválec dočká spojení s dvouhmotovým setrvačníkem a systémem start-stop z vlastního vývoje Toyoty.
Toyota má i přístup k dieselovému dvoulitru BMW, který by se mohl objevit například v Aurisu nebo Avensisu. Automobilka ale o dalších krocích důsledně mlčí. Dieselová šestnáctistovka každopádně ideálně zaplňuje mezeru mezi aktuální trojicí turbodieselů vlastní konstrukce: 1.4 D-4D/66 kW, 2.0 D-4D/91 kW a 2.2 D-CAT/110 nebo 130 kW.