Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Yaris

Michal Petrla
Yaris je úplně nový automobil, který nepřevzal nic z předchozích vozů značky Toyota. Cíle designu a konstrukce, jejichž základ byl položen v Japonsku, bylo sice lehké stanovit, avšak obtížné splnit. Znamenalo to konkrétně vytvořit nejprostornější...

Kromě požadavku na působivost stylingu to také znamenalo navrhnout vůz, který bude po aerodynamické stránce patřit k nejlepším v dané třídě. Yaris má nízký součinitel čelního odporu vzduchu cX = 0,30, a tím i nízkou spotřebu paliva, což bude mít velmi příznivý dopad na kapsu zákazníka.

Yaris byl poprvé představen jako studie FunTime loni v září na frankfurtském autosalonu. Projekt původně nesl označení NBC (New Basic Compact). Nynější jméno bylo zveřejněno na ženevském autosalonu v březnu 1998 společně s konceptem, který se příliš nelišil od produkčního provedení. Jeho vývoj vedlo designérské studio EPOC v Belgii, zatímco výrobní kapacity se v současnosti budují ve Francii. Motory pro Yaris bude dodávat závod Toyoty ve Velké Británii. Po krátké době japonské výroby se produkce evropského Yarisu zcela přesune do nové továrny ve Francii.

Stručné řečeno, návrhářský tým charakterizuje Yaris jako "Eco Small", tedy v překladu malý ekologický. Automobil je prostorný díky tomu, že je sice krátký, avšak široký a vysoký. Celkovou délkou 3610 mm je nejkratší v segmentu B, avšak přední a zadní převis jsou minimalizovány, o čemž svědčí rozvor 2370 mm. Tak byla splněna nejdůležitější podmínka návrhu - nejprostornější interiér v daném segmentu. Pocit prostoru je vyvolán vysokou linkou střechy a širokou karoserií. S velkým prostorem nad hlavou a pro nohy se cestující na předních i zadních sedadlech cítí tak, jako by seděli ve větším automobilu. Avšak díky konvenční konstrukci karoserie, nízko položenému těžišti a značnému rozvoru je Yaris nebývale stabilní a snadno se ovládá jak v hustém provozu, tak na volné silnici.

Při pohledu zepředu Yaris působí masivním dojmem, protože kapota je krátká a vůz skutečné patří k nejlehčím ve své třídě. Šířka a objem jsou zdůrazněny zaoblením čelního skla a ostře řezanou linkou na samotné kapotě zasahující dolů až k mřížce chladiče. Dvoudílný nárazník a celistvý pruh procházejí po bocích vozem až na záď. To Yarisu dodává viditelnou i praktickou ochranu při nárazech v nízkých rychlostech. Hlavní světlomety jsou dominantní, s čirým zasklením a vícereflektorovým pozadím. Při pohledu z boku je nakrčený tvar Yarisu jasné patrný. Zvedající se ostrá linka vyvolává dynamické napětí, které vytváří pocit pohybu vpřed. Její délka, od bočního ukazatele směru ke strmé zádi, vytváří ostré viditelné rozhraní, které snižuje skutečnou výšku vozu a zdůrazňuje velký rozvor a prostorný interiér. Sešikmený přední střešní sloupek pomáhá zdůraznit délku kabiny a koncepce "cab-forward" (hrana čelního okna co nejblíže přídi) prodlužuje vzdálenost od přední hrany čelního skla k zádi. To vše zvětšuje prostornost interiéru a dovoluje řidiči a spolujezdci sedět výše a více vpředu - tím se zvětšilo místo vzadu. Naopak zadní střešní sloupek je téměř svislý, s ostrou hranou k vrchu zádi, což snižuje turbulenci, aerodynamickou hlučnost a zlepšuje aerodynamickou efektivnost. Přístup k zadním sedadlům u pětidveřové verze automobilu je pohodlný díky možnosti otevření dveří do značného úhlu.

Základní podmínka k vytvoření skutečně prostorného interiéru (2,5 m3) byla splněna zvýšením celkové výšky a šířky společně s prodloužením rozvoru náprav. Výsledkem je automobil, jenž se pohodlně ovládá - není tu žádný z nepříjemných pocitů spojených s vozy segmentu B. Další způsob maximalizace prostoru interiéru spočívá v tom, že zadní sedadla Yarisu lze posunout dozadu a dopředu o 150 mm. Tím lze upravit kabinu a zavazadlový prostor podle aktuálních přepravních potřeb. Posunovací zadní sedadlo se montuje do všech verzí Yarisu a lze je sklopit dopředu i zcela vyjmout. Tím se vytvoří široká a rovná ložná plocha.

Radikální návrh interiéru byl vytvořen společně evropským a japonským týmem návrhářů. Otevřené oblé linky přístrojové desky pokračující na středové konzole a napříč do výplní dveří. Podporují představu odolnosti, a pruh v interiéru nabízí ochranný kokon, kterým jsou obklopeni řidič a cestující. Dva směry zaoblení a rozlišení povrchem napomáhají tomu, že design má na rozdíl od jiných vozů dané třídy organický styl a charakter. Organické hrany přístrojové desky se také odrážejí v čalounění sedadel a výplni dveří i v paletě barev a povrchů v závislosti na verzi. Přesunutí přístrojů co nejblíže k ose výhledu řidiče přináší praktické výhody zejména v oblasti bezpečnosti jízdy. Výzkum dokázal, že umístění přístrojů a ovladačů doprostřed palubní desky redukuje čas potřebný k přeostření očí na vozovku a snižuje únavu řidiče. Hlavní přístrojová konzola je natočena k řidiči, a tím je jasně přehledná. K dosažení moderního vzhledu Yarisu byl pro Evropu přijat třírozměrný digitální displej. Vakuová fluorescenční obrazovka ukazuje řidiči skutečnou rychlost, počet celkem ujetých kilometrů, množství paliva a tzv. denní počítadlo.

Nový motor vyvinutý pro Yaris je kompaktní a lehký. Ze zdvihového objemu 998 cm3 tento motor se šestnácti ventily vyvíjí největší výkon 50 kW (68 k) při 6000 otáčkách za minutu. Točivý moment 90 N.m má řidič k dispozici při 4100 otáčkách za minutu. Výsledkem je, že Yaris dosáhne z klidu rychlosti 100 km/h během 12 sekund. Přitom spotřebuje 5,6 l benzinu na 100 km. Počítač v řídicí jednotce motoru ECU (Engine Control Unit) sleduje otáčky motoru a jízdní styl řidiče za všech jízdních podmínek tak, aby při nízkých a středních otáčkách zvýšil překrytí otevření ventilů, naopak při vysokých otáčkách toto překrytí snížil. Výsledkem je vysoký točivý moment při nízké spotřebě paliva i redukovaných emisích škodlivin ve výfukových plynech. Přesné časování soustavy zapalování zajišťuje systém TDI (Toyota Direct Ignition), jenž byl původně vyvinut pro špičkové vozy jako kupříkladu Camry V6. Motor je dále vybaven čtyřventilovou technikou se dvěma hřídeli v hlavě válců (DOHC) a pečlivě navrženým sacím traktem. Ten je vyroben z pryskyřice, čímž se snížila jeho hmotnost a naopak odstranila nežádoucí interakce se samotným motorem. Vzhledem k tomu, že Yaris vybavený pětistupňovou přímo řazenou převodovkou je určen pro jízdu v hustém městském provozu, může mít na přání samočinnou spojku.

Stěžejním cílem konstruktérů bylo vtisknout Yarisu stejně vysoké standardy jízdy a ovládání, jaké jsou u větších automobilů. Zvlášť důležité byly faktory týkající se stability a pocitu z řízení, jakož i komfortu na nerovných silnicích. Díky poměrně velkému rozvoru a krátkým převisům je Yaris přirozeně stabilní vůz. A to přesto, že jeho výška dosahuje 1500 mm. Rozhodnutí použít konvenční nízkou podlahovou plošinu se širokým rozchodem kol se odrazilo v přirozeně nízkém těžišti automobilu, a tím i v příznivějším chování na silnici. Zadní náprava se zkrutnou příčkou, samostatnými vinutými pružinami a svisle umístěnými tlumiči poskytuje dobré podélné vedení. Přispěla k tomu též pečlivě tvarovaná zkrutná tyč spojující dvě vlečená ramena. Přední kola jsou zavěšena na tradičních vzpěrách McPherson, avšak jejich geometrie byla nově navržena s ohledem na co nejlepší jízdní vlastnosti a ovladatelnost vozu.

První předprototyp Yarisu přišel na podzim 1997 do Belgie a konstruktéři si poté mohli ověřit jeho vlastnosti na silnicích v Itálii, Německu a Finsku. Takto získané poznatky s navrženými řešeními byly firmou Toyota Motor Europe zaslány do Japonska a zapracovány do konstrukce automobilu.

Motor
Typ 1,0 16V VVT-i
Válce/ventily 4/4
Zdvihový objem (cm3) 998
Max. výkon (kW/ot) 50/6000
Max kroutící moment (Nm/ot) 90/4100
Spotřeba (nová norma ES/93/116)
Kombinovaná (l/100 km) 5,6
Emise CO2 (g/100 km) 134
Maximální rychlost (km/h) 156
Zrychlení 0-100 km/h (s) 12,0
Rozměry a hmotnosti
Délka x Šířka x Výška (mm) 3610x1660x1500
Rozvor (mm) 2370
Zavazadlový prostor (l) 205-305
Pohotovostní hmotnost (kg) 820
Palivová nádrž (l) 45
Michal Petrla