Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Yaris dostane novou patnáctistovku. Další důkaz, že downsizing nefunguje?

Jan Mička Jan Mička 24. 1. 2017 • 14:33
2
80
Nový motor nahradí stávající atmosférickou třináctistovku. Yaris je s ním dynamičtější a v reálném provozu by měl vykazovat lepší spotřebu.

Automobilky si čím dál více uvědomují, že downsizované motory mají v praxi vyšší spotřebu než při měření v laboratorních podmínkách. Kupříkladu Audi už v loni nahradilo motor 1.8 TSI/132 kW dvoulitrem o stejném výkonu a ve vozech koncernu Volkswagen se už pomalu zabydluje nová patnáctistovka TSI Evo (96 a 110 kW), která v budoucnu nahradí dosud používanou čtrnáctistovku s 92 a 110 kilowatty.

Na emisní normu Euro 6c a zejména připravované měření spotřeby v reálném reaguje také japonská automobilka Toyota. U modelu Yaris, který nedávno prošel faceliftem, nahradí dříve používanou atmosférickou benzinovou třináctistovku (1,33 Dual-VVT-i) zcela novou atmosférickou patnáctistovkou s proměnným časováním ventilů VVT-iE (přepíná mezi Atkinsonovým a Ottovým cyklem), kompresním poměrem 13,5:1 a termodynamickou účinností 38,5 %.

Nový motor disponuje výkonem 82 kW a točivým momentem 136 N.m (ve 4400 otáčkách), je tedy o 9 kW a 11 N.m silnější než třináctistovka, kterou nahrazuje. S posílením výkonu se zlepšila také dynamika – zrychlení z 0-100 km/h zabere 11 sekund (-0,8 sekundy) a pružné zrychlení z 80 na 120 km/h zabere 17,6 sekundy (-1,2 sekundy).

Konkrétní údaje o spotřebě Toyota neuvádí, v zájmu jejího snížení při ustálené rychlosti a na dálnici však použila vodní chlazení sběrného výfukového potrubí. To již není potřeba chladit obohacováním směsi paliva. Motor 1.33 Dual-VVTi v současnosti najdeme také v modelu Auris, dá se tedy očekávat, že se nová patnáctistovka brzy objeví i tam.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - wakantanka
jaris je maly auticko
| 27. 1. 2017
No áno aj Octavie boli rôzne. Iný kamoš mal firemnú 1,6 55 kW a to auto išlo oveľa oveľa lepšie ako tá druhá kamošova súkromná. A tej firmenej dával každý pozauši skoro stále. Moja Felda aj po nachipovaní sa proste nechytala aj napriek tomu že to bolo ľahšie auto. Prevodovka a výsledný prevod tomu neprial.
Chlazené svody vodou?
| 26. 1. 2017
Jak jsem napsal, vysloveně podávají tohle vysvětlení přímo ve své tiskové zprávě (vyšší zátěž, vyšší spotřeba kvůli spalování bohatší směsi pro snížení teploty spalin, proto chlazení, které umožní spalovat chudší směs). Ani slovo o tom, že by tím rychleji ohřívali chladící kapalinu nebo něco jiného.
jaris je maly auticko
| 26. 1. 2017
tak zalezi na kondici konkretniho kusu :-) Mel jsem moznost projet 1.6 ale nebyla v nic moc stavu, takze byla chciplejsi nez moje 1.3 >:D A to tam mam delsi prevodovku, nez v serii...
Je taky mozne, ze do Feldy ten motor jeste trochu podladili, aniz by to nekde uvedli.. Protoze s jinou vackou a cipem jde dostat na cca 70kW
Avatar - wakantanka
jaris je maly auticko
| 25. 1. 2017
Papierové hodnoty si nepamätám a hľadať sa mi to nechce. Fakt je tn že sme to niekoľkokrát s kamošom skúšali. On svojou Octou I. lift. 1,6 55 kW a ja v mojej Felde Combi 1,6 rovnako 55 kW. Na 100 mu to vždy zrýchľovalo o čosi lepšie a na maximálke ma nechal dosť vzadu. Chipnutie jednotky na cca 84 koní síce Felde pomohlo v zrýchlení, ale výsledný prevod veľmi maximálku neposunul. >:D
jaris je maly auticko
| 25. 1. 2017
jen tak mimochodem, 55kW Octavia ma dle udaju zrychleni 14,4s, to jsem realne zvladl s 1.3 felici kombi... 1.6 hatchback ma oficialne 12s a maximalku totoznou s octavii... Zprevodovani dela hodne, ale zakony fyziky neobejde, ten rozdil pomeru vykon/hmotnost je moc velky

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku