Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Závod Zbraslav–Jíloviště
Závod Zbraslav–Jíloviště (2020)
Závod Zbraslav–Jíloviště (2020)
Závod Zbraslav–Jíloviště (2020)
37 Fotogalerie

Tradice slavného závodu jižně od Prahy se udržuje přes sto let koronaviru navzdory

Vzdor preventivnímu rušení nejen automobilových akcí se letos konal už 112. ročník legendárního závodu Zbraslav–Jíloviště. Více než století staré závodění připomíná průlet historií jednoho z nejstarších dobývání kopcovitého závodiště.

Tuzemský závod automobilů do vrchu Zbraslav–Jíloviště se poprvé konal v roce 1908, čímž se řadí mezi prastaré počátky měřeného zdolávání prudkých stoupání. Některé zdroje český motoristický svátek řadí mezi vůbec nejstarší závody do vrchu na světě, ovšem ve hře je také francouzské zápolení vstříc vrcholkům poblíž přímořského letoviska Nice. Soutěž probíhající v obci La Turbie debutovala 31. ledna 1897, což je o osm let dříve než naše zbraslavská tradice.

Kdo byl první není tolik podstatné jako samotný fakt, že Zbraslav–Jíloviště se jezdí dodnes. Závod do vrchu se změnil na jízdu pravidelnosti, úzké hrbolaté cestičky vystřídal asfalt s kanály a zpomalovacími prahy, jen technika závodníků zůstává stejná. Mezi moderně opravenými domky se nyní prohání úžasné veterány s dobově oblečenou mávající posádkou. Důvtipní účastníci vzdávají úctu soutěži, která má za sebou velmi pestrou historii.

112 let jednoho závodu

Přehledný průlet dějinami závodu začneme před 112 léty, kdy 25. března český klub motocyklistů a automobilistů uspořádal první ročník akce při příležitosti IV. Mezinárodního automobilního salonu. Zhruba 20 kilometrů jižně od centra Prahy se sešlo 17 motocyklů a 16 automobilů, které stvořily nadčasovou tradici. Trať vedla do průměrného stoupání 3,6 % v délce 5,5 km z náměstí ve Zbraslavi na kopec Cukrák. Premiéra motocyklů mezi dvěma malými vesnicemi nejlépe vyšla domácím značkám Laurin a Klement a Walter, automobilovou třídu ovládl Carl Jörns zpoza volantu osmilitrového Opelu.

V dalších letech 1909-1910 se registrovalo málo posádek, proto se událost neuskutečnila. Obnova nastala v roce 1911 opět úspěšném pro Laurin a Klement a od ročníku 1913 skutečně začala řada zdařilých opakování, která zařadila Zbraslav na mezinárodní mapu skvělých automobilových soutěží. Poslední setkání před válkou absolvovalo 33 závodních vozidel. Poválečný restart známé události nastal v roce 1921, kdy přijelo úžasných 44 registrovaných aut.

Dalším milníkem závodu Zbraslav–Jíloviště je datum 9. května 1926, tehdy se blýskla profesionálním výkonem nezastavitelná rodačka z Olomouce. V cíli hlavní kategorie se nejlépe prezentovala Eliška Junková, která podporovala závod i v dalších letech. Navždy dámská ikona a toho času nejrychlejší žena světa stačila světové konkurenci mužů a schopnost vodit úzkostopé mašiny předvedla i v českém podání klikaté rychlostní zkoušky.

Časomíra motivovala závodníky přes 20 let. Po přerušení každoročního seriálu byl vrchařský podnik obnoven v roce 1968 díky zasloužilému Veteran Car Clubu Praha – jmenovité ovace patří panu zakladateli Václavu Kafkovi. Po třech sezónách se do zdolání vrchu pustilo hned devět oddělených kategorií aut a motocyklů různých známých značek.

Na konci 80. let 20. století pořádal závod veteránský klub s pověřením Ústředního výboru Svazarmu. Důkladnější organizace se projevila početnějším obsazením a rozsáhlejší propagací automobilového svátku. Dne 9. 9. 1989 dorazilo na start 176 speciálů z celého světa.

V roce 2007 to bylo v předběžné startovní listině dokonce 182 aut a 61 motorek, i když v dešti dojelo na přejímku „jen“ 50 motocyklů a 122 automobilů. Zkušení pořadatelé měli ověřeno, že maximum ideálně zvládnutelných účastníků je 200, za 40 let zkušeností se opakovaně snažili uzavřít závodiště pro veškerý další provoz, což nikdo s administrativním razítkem nechtěl podepsat. Nejstarším účastníkem mokrého ročníku byl Douglas 2 z roku 1919 v majetku pravidelného závodníka Jaroslava Kloudy.

Stoleté jubileum vrchařského závodu na vrch Cukrák se odehrálo v březnu 2008. Skupina stejně zapálených fanoušků minulosti se projela klidným tempem po vytyčené trati. Více než rychlost projetí zatáček se hodnotila dokonalost renovace veteránů a jejich schopnost fungovat i po desítkách let od data výroby.

Veteran Car Club Praha se postaral o přípravu všech náležitostí pro zahájení jízdy pravidelnosti v roce 2009. Zúčastnit se mohly opět všechny historické modely bez ohledu na stáří. Výzvu přijet pobavit davy diváků vyslyšelo 60 jednostopých a 120 dvoustopých prostředků. „Už pouhý pohled na startovní listinu zrychlil dech, každý divák nalezl vozidlo podle svého vkusu,“ popsal atmosféru pořadatelský klub. Z mnoha pokladů stál za zmínku pamětní Laurin a Klement, Torpedo z roku 1907, několik kusů BSA, Martinsyde, závodní Waltery, Renault VI, Renault NN Normandie, Voisin C3L, Cadillac Coupé, různá Bugatti, Alfy Romeo, Tatry, Aera, Pragy i Škody.

První sobota v září 2010 by nebyla plnohodnotná bez dalšího setkání ve Zbraslavi. Nejstarším registrovaným strojem byl motocykl Torpedo z roku 1907, za auta exceloval o dva roky novější RAF H-10. Záštitu nad společnou projížďkou převzal houslový virtuos Jaroslav Svěcený, který vedl zahajovací jízdu na sedadle spolujezdce vedle Václava Kafky. Pánové mávali divákům z elegantního interiéru Lincolnu – L vyrobeného stejně precizně jako sběratelské housle českého mistra.

Psal se datum 3. 9. 2011, když na zbraslavské náměstí po roce znovu zaparkovaly historické skvosty automobilového průmyslu. Základní strukturu vytvořila vozidla československého původu, byť nejvíce ze všech pamatoval americký unikát Hupmobile 32 HP z produkce léta Páně 1910.

Půl století od obnovení tradice si veteráni z Prahy zasloužil potlesk za uspořádání závodů i v roce 2017. Už dávno šlo o prezentaci renovovaných nádher s mávající posádkou. Toho času 9. 9. 2017 se před zahajovacím prostorem potkalo zhruba 180 předválečných motocyklů i automobilů. „Závod zahájil projetím startovní brány vůbec první motorový automobil – Benz Patent-Motorwagen z roku 1886,“ připomínají stránky události.

Oslava 110. výročí nemohla být kdy jindy než v roce 2018. Místní už čekali na zářijovou slavnost, 7. září se začali sjíždět první účastníci. O den později v jednu hodinu po poledni se do vrchu rozjelo první vozidlo, a to Benz Patent Wagen následovaný hlasitými formulemi, závoďáky, speciály a motocykly.

Chronologicky předposlední závod Zbraslav–Jíloviště podniklo 201 dopravních prostředků z předválečné i poválečné éry. Do Česka zavítal i Matthew Baran z Ameriky, který přivezl Bugatti Ventoux z roku 1937, jež mělo tu čest vozit Elišku Junkovou na její návštěvě USA.

Letošní tradice prošla koronaviru navzdory, a dokonce se angažoval Středočeský kraj včetně Ministerstva kultury ČR. "Lidé se na akci i kvůli dřívějším omezením a řadě zrušených akcí na jaře o to více těšili,“ sdělil prezident pořadatelského Autoklubu ČR Jan Šťovíček. Na výstavu před startem přišly stovky návštěvníků, což naplnilo očekávání. Úsměvy posádek i přihlížejícího lidu všeho věku byly jasným důkazem dobře odvedené práce a příští rok se zase všichni těší na 113. jízdu historických vozidel Zbraslav-Jíloviště.