Trumpovy nápady na pomoc Detroitu mohou být pro GM danajským darem
Koncern GM je sice největším výrobcem pick-upů a velkých SUV, ale do elektromobility investoval obrovské peníze a statisíce svých aut dováží z Kanady a Mexika. Import právě odtud chce Trump zatížit vysokým clem.
Koncern General Motors čelí rizikům kvůli navrhovaným opatřením Donalda Trumpa, která mají pomoci domácímu automobilovému průmyslu Spojených států. Uvádí to analýza agentury Reuters.
Zmírnění emisních limitů pro nová auta by mohlo koncernu pomoci, jelikož je největším americkým výrobcem pick-up trucků. Jenže také silně investoval do elektromobility, jejíž rozvoj na trhu ohrožuje plán zrušit daňový kredit ve výši 7.500 dolarů (180 tisíc korun) na pořízení nového elektroauta.
Trump také hrozí uvalením 25% cla na dovoz z Kanady a Mexika, kde nejen GM některá svá auta pro trh USA vyrábí. Zrovna z těchto dvou zemí GM ročně do USA importuje 750 tisíc aut.
Situace vyzdvihuje složitější překážky, kterým automobilky čelí při plánování dlouhodobého přechodu na čistou energii a současném vypořádávání se s regulačními změnami, které vždy provází výměnu prezidenta. Zatímco Trump tvrdí, že snížení emisních standardů zachrání americký automobilový průmysl, ziskové odvětví pick-upů GM již běží na plnou výrobní kapacitu. Pick-upy a SUV tvoří přes 40 % koncernem dodaných aut za první tři čtvrtletí roku 2024.
GM nemůže opustit své značné investice do elektrifikace, rozplánované na období do roku 2035. Potenciální ztráta dotací na elektrická vozidla by přišla v obzvláště náročné době, kdy GM konečně nabízí širokou škálu elektrických vozidel, říká David Whiston, analytik společnosti Morningstar Research Services.
„Je příliš zjednodušené, říct ‚Budou v pohodě, když budou prodávat trucky a SUV‘. Nemůžete prostě vypnout továrny na baterie a zapomenout na elektromobily,“ cituje ho agentura. Jeden z dostupnějších elektrických vozů koncernu GM, model Equinox EV se základní cenou 35 tisíc dolarů (cca 842 tisíc korun) se právě vyrábí v Mexiku a clo i zrušení dotace by pro něj bylo velkou ranou.
Navíc, navzdory agresivnějším investicím do elektromobilů ve srovnání s detroitskou konkurencí představují elektromobily jen 4 % celkových prodejů GM v letošním roce. Průměr amerického trhu však je 8 %. Společnost v současnosti nabízí 10 elektromobilů na americkém trhu, výrazně více než Ford, který nabízí tři, Stellantis se dvěma elektromobily v nabídce.
GM musí také brát v úvahu globální tržní trendy, zejména v Číně, kde elektrická a hybridní vozidla představují polovinu všech prodaných automobilů. Koncern ztrácí pozici na tomto největším automobilovém trhu světa ve prospěch místních výrobců elektromobilů, kteří jsou podporovaní vládními dotacemi.
Finanční ředitel GM Paul Jacobson uznává značné investice společnosti do elektromobilů a očekává snížení ztrát z elektromobilů o 2-4 miliardy dolarů v příštím roce. Společnost si však zachovává flexibilitu ve svých projekcích kvůli nejistotě v poptávce spotřebitelů, přičemž zdůrazňuje, že objem výroby bude nakonec určen reakcí trhu.