Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tuhle Škodu Favorit na silnici neuvidíte. Co je na ní zvláštního?

Tuhle Škodu Favorit na silnici neuvidíte. Co je na ní zvláštního?

Tuhle Škodu Favorit na silnici neuvidíte. Co je na ní zvláštního? Zdroj: acz

Diskuze (22)
Stříbrně lakovaný Favorit aktuálně vystavený v mladoboleslavském muzeu Škoda vypadá na první pohled zcela běžně. Na ten druhý už je ale jasné, že je to unikát.

Video placeholder
Tuhle Škodu Favorit na silnici neuvidíte. Co je na ní zvláštního? • Zdroj: Auto.cz

Škoda Favorit v letošním roce slaví 30 let od své premiéry, což je jubileum, které tovární muzeum mladoboleslavské automobilky nemohlo jen tak přehlédnout. V prostorech Škoda Muzeum tak mezi 18. zářím 2017 a 31. lednem 2018 najdete i speciální expozici věnovanou třicetinám tohoto modelu, jejíž součástí je i vzácný vůz z přiloženého videa.

Stříbrně lakovaný hatchback na první pohled možná vypadá úplně normálně, na ten druhý si ale všimnete, že je v mnoha ohledech speciální. Nazouvá speciální kola, unikátně tvarovaný přední nárazník s hranatými mlhovkami je částečně lakován a na zádi naleznete nápis Škoda s neobvyklým fontem.

Když pak pohlédnete dovnitř, všimnete si futuristické palubní desky s netradičním přístrojovým štítem nebo sedadla s výrazným tvarováním, která jsou dokonce čalouněná kůží, a to včetně hlavových opěrek!

Ano, tohle vskutku není nějaký obyčejný Favorit, nebo snad edice Silver Line. Jedná se totiž o vůbec první exemplář chystaného automobilu, který po dokončení v italském studiu Bertone dorazil v roce 1985 do Mladé Boleslavi. Sloužil jako funkční vzorek zamýšlené luxusní varianty. Přestože se před zahájením sériové výroby výchozí studie ještě v mnohém změnila, byla prvním hmatatelným důkazem chystané Škody 781, která později dostala obchodní označení Favorit. Stříbrný hatchback tak má v příběhu o Favoritu nezastupitelnou roli.

Součástí expozice věnované třicetinám Favoritu jsou nicméně i další exempláře tohoto modelu Zelený vůz je jedním z prvních Favoritů, který zůstal v majetku automobilky, kde v oddělení vývoje sloužil k otestování elektronicky řízených karburátorů a vstřikování. Bílý kousek se zeleným vzorem je zase závodní varianta s třináctistovkou o výkonu 88 kW a šestistupňovým manuálem, s níž jezdil rallye Emil Triner.

Vstoupit do diskuze (22)