Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tuhle Škodu Favorit na silnici neuvidíte. Co je na ní zvláštního?

David Bureš
Diskuze (22)
Stříbrně lakovaný Favorit aktuálně vystavený v mladoboleslavském muzeu Škoda vypadá na první pohled zcela běžně. Na ten druhý už je ale jasné, že je to unikát.

Video se připravuje ...

Škoda Favorit v letošním roce slaví 30 let od své premiéry, což je jubileum, které tovární muzeum mladoboleslavské automobilky nemohlo jen tak přehlédnout. V prostorech Škoda Muzeum tak mezi 18. zářím 2017 a 31. lednem 2018 najdete i speciální expozici věnovanou třicetinám tohoto modelu, jejíž součástí je i vzácný vůz z přiloženého videa.

Stříbrně lakovaný hatchback na první pohled možná vypadá úplně normálně, na ten druhý si ale všimnete, že je v mnoha ohledech speciální. Nazouvá speciální kola, unikátně tvarovaný přední nárazník s hranatými mlhovkami je částečně lakován a na zádi naleznete nápis Škoda s neobvyklým fontem.

Když pak pohlédnete dovnitř, všimnete si futuristické palubní desky s netradičním přístrojovým štítem nebo sedadla s výrazným tvarováním, která jsou dokonce čalouněná kůží, a to včetně hlavových opěrek!

Ano, tohle vskutku není nějaký obyčejný Favorit, nebo snad edice Silver Line. Jedná se totiž o vůbec první exemplář chystaného automobilu, který po dokončení v italském studiu Bertone dorazil v roce 1985 do Mladé Boleslavi. Sloužil jako funkční vzorek zamýšlené luxusní varianty. Přestože se před zahájením sériové výroby výchozí studie ještě v mnohém změnila, byla prvním hmatatelným důkazem chystané Škody 781, která později dostala obchodní označení Favorit. Stříbrný hatchback tak má v příběhu o Favoritu nezastupitelnou roli.

Součástí expozice věnované třicetinám Favoritu jsou nicméně i další exempláře tohoto modelu Zelený vůz je jedním z prvních Favoritů, který zůstal v majetku automobilky, kde v oddělení vývoje sloužil k otestování elektronicky řízených karburátorů a vstřikování. Bílý kousek se zeleným vzorem je zase závodní varianta s třináctistovkou o výkonu 88 kW a šestistupňovým manuálem, s níž jezdil rallye Emil Triner.

David Bureš
Diskuze (22)
1. 10. 2017 03:09
Re: Favorit
Ty hodnoty stálého převodu máš špatně, 136 jej měla zhjuba 3,85 a nejezdila s ním vůbec "v poho", ale spíš "naho". Sami jsme ji měli a do táhlejšího kopce či při silnějším protivětru ta pětka byla téměř nepoužitelná. Nejhorší ovšem bylo, že takto extrémně dlouhé převody způsobovaly klepání motoru (samozřejmě jsme přitom tankovali Super 96 a marně se to snažili odstranit seřizováním předstihu apod.).Poté, co jsme si do naší 136 nechali nainstalovat převod 4,16 bylo to auto jako polité živou vodou, klepání motoru okamžitě ustalo a spotřeba klesla, protože z pětky se stala běžně použitelná rychlost. :-) :yes:
1. 10. 2017 00:04
Re: Favorit
136 (a později i 135) měly původní delší stálý převod 3,99. 136 s tím jela v poho, pro 135 už byly kopce prekérka, hlavně při naložení. Já měl jednu z posledních karburátorových 135 LS už s převodem 4,22 (původně jen pro Formany a pickupy) a s tím už lítala i 135. S topením nikdy problém nebyl, jen za velmi tuhých mrazů (-15 a méně) jsem si zakryl horní mřížky kartonem a nechal jen spodní pod nárazníkem, hlavně ale kvůli tomu, aby se motor co nejrychleji ohřál a vypnul se při 60 st. automatický sytič. Voda se pak držela cca na 85 st. (standart byl 80) a topilo to málem jak Moskvič :-P >:D Pamatuji i na poslední únorové ráno r.1997, kdy bylo -30 a po celonočním stání venku Fáčko chytlo bez problémů na druhý pokus, jen první minuty prudil ztuhlý olej a nešlo zařadit, ovšem po čtvrthodině volnoběhu následoval bezproblémový odjezd už s vypnutým sytičem a dokonce mírně vyhřátým autem.
Avatar - aproximus
30. 9. 2017 22:54
Re: No ty blaho
jo tak ta sedla >:D ale souhlas :yes:
Avatar - KubikCv
30. 9. 2017 20:03
El. okna
Docela by mě zajímalo,jestli ty el. okna u prototypu opravdu fungovaly a jestli i ty budíky a ovládání bylo funkční.... Takovej videotest s panem Vaculíkem by nebyl špatnej :yes:
30. 9. 2017 14:15
No ty blaho
S tim videem jste si museli dat hodne prace, tolik krasnych profi zaberu, a jak detailni to bylo. A ta delka, ja jsem se uplne nabazil. Dneska jste mi to nandali.