Tuhle Škodu Favorit na silnici neuvidíte. Co je na ní zvláštního?
Škoda Favorit v letošním roce slaví 30 let od své premiéry, což je jubileum, které tovární muzeum mladoboleslavské automobilky nemohlo jen tak přehlédnout. V prostorech Škoda Muzeum tak mezi 18. zářím 2017 a 31. lednem 2018 najdete i speciální expozici věnovanou třicetinám tohoto modelu, jejíž součástí je i vzácný vůz z přiloženého videa.
Stříbrně lakovaný hatchback na první pohled možná vypadá úplně normálně, na ten druhý si ale všimnete, že je v mnoha ohledech speciální. Nazouvá speciální kola, unikátně tvarovaný přední nárazník s hranatými mlhovkami je částečně lakován a na zádi naleznete nápis Škoda s neobvyklým fontem.
Když pak pohlédnete dovnitř, všimnete si futuristické palubní desky s netradičním přístrojovým štítem nebo sedadla s výrazným tvarováním, která jsou dokonce čalouněná kůží, a to včetně hlavových opěrek!
Ano, tohle vskutku není nějaký obyčejný Favorit, nebo snad edice Silver Line. Jedná se totiž o vůbec první exemplář chystaného automobilu, který po dokončení v italském studiu Bertone dorazil v roce 1985 do Mladé Boleslavi. Sloužil jako funkční vzorek zamýšlené luxusní varianty. Přestože se před zahájením sériové výroby výchozí studie ještě v mnohém změnila, byla prvním hmatatelným důkazem chystané Škody 781, která později dostala obchodní označení Favorit. Stříbrný hatchback tak má v příběhu o Favoritu nezastupitelnou roli.
Součástí expozice věnované třicetinám Favoritu jsou nicméně i další exempláře tohoto modelu Zelený vůz je jedním z prvních Favoritů, který zůstal v majetku automobilky, kde v oddělení vývoje sloužil k otestování elektronicky řízených karburátorů a vstřikování. Bílý kousek se zeleným vzorem je zase závodní varianta s třináctistovkou o výkonu 88 kW a šestistupňovým manuálem, s níž jezdil rallye Emil Triner.