TÜV Report 2012: Prius stále na špici
Co je ve výsledcích zajímavého? Zatím máme k dispozici pouze obecnější data, podrobný žebříček vydávaný ve spolupráci s časopisem Auto Bild bude zveřejněn 16.12. Po tomto datu vás jako každý rok seznámíme s podrobnými výsledky dle stáří automobilů.
Zatím tedy alespoň informace obecnějšího charakteru plus informace z obou pater tabulky: tedy jaké vozy se stářím 2 až 3 roky se ve statistice vážných a nebezpečných závad umístily nejlépe či jaké vozy se stářím 10 až 11 let dopadly nejhůře.
Šrotovné je znát
Při svých regionálních vyhodnoceních kladl TÜV SÜD, který do celkového počtu přispěl 3,1 miliony kontrol, zvláštní důraz na možné účinky šrotovného, v důsledku kterých před dvěma lety čistě číselně zmizely ze statistiky dva miliony starých vozidel cestou přes šrotovací lis.
Bernhard Kerscher, CEO společnosti TÜV SÜD Auto Service GmbH, k tomu dodává: Jasné signály účinků šrotovného přicházejí především z regionů s nejvíce žadateli. Tam zaznamenáváme proti spolkovým trendům snížení výskytu závad ve vyšších věkových skupinách. Příklady toho jsou Bádensko-Würtenbersko a Sasko. Zatímco kvóta závad u dvouletých a tříletých lehce vzrostla o 0,2 resp. 0,8 procentního bodu, zlepšil se výsledek u vozů starších více než devět let na jihozápadě o 2,8 a na východě o 2,5 procentního bodu – tedy ve věkové skupině, ve které byly četné vozy sešrotovány. Pozitivní vliv ekonomické injekce na kvótu závad byl snížen tím, že několik modelů, které z ní zvláště těžily, skončilo záhy na zadních místech TÜV Reportu 2012. Příkladem je Dacia Logan na posledním místě nebo Fiat Panda na třetím místě od konce.
Hybrid vládne dál
Zlatou plaketu druhý rok po sobě získává Toyota Prius s hybridním pohonem. Výsledek podporuje odhady TÜV SÜD o elektrickém pohonu: Je bezpečný, schopný každodenního provozu a je vysoce technicky vyzrálý. Pouze u 1,9 procenta hybridního modelu, který po třech letech poprvé musel na technickou prohlídku, se vyskytly závažné závady. Druhá skončila Toyota Auris, která se o tuto pozici dělí se průměrnou kvótou závad 2,6 procent o druhé místo s Mazdou 2.
Na spodním konci skupiny dvouletých a tříletých jsou v tomto roce také dva typičtí vítězi šrotovného: Dacia Logan jako poslední v roce 2012 s kvótou závad 12,5 procenta a Fiat Panda jako třetí od konce (kvóta závad 11,6 procenta). Tak musí každý osmý Logan nebo Panda hned při první technické prohlídce absolvovat kolečko v servisu.
Obecným závěrem je, že auta stará 5 až 7 let začínají ztrácet stav bezzávadnosti, přičemž příčinou častějších technických problémů je v první řadě polevující údržba. Celých 40 procent vozů starých 11 let však projde technickou prohlídkou bez závady.
TÜV aneb cenné údaje z celého Německa
Německé technické kontroly prováděné organizací TÜV v jednotlivých spolkových zemích jsou každoročně cenným zdrojem informací o kvalitě vozového parku, který se pohybuje na německých silnicích.
Statistika obsahuje jen ty modely, u nichž bylo provedeno dostatečné množství kontrol (více než 10.000) a mohou tak být srovnávány s ostatními (jde o statistickou významnost a srovnatelnost dat).
Celkem bylo do šetření zahrnuto 7,78 milionu kontrol. Výsledkem každé z nich je protokol, obsahující lehké, vážné a nebezpečné závady. Jejich význam je obdobný jako u české STK. Vozidlo s lehkou závadou (to je ta, která neohrožuje bezpečnost provozu) dostává známku stvrzující způsobilost k provozu, vozidlo s vážnou závadou dostane známku až po odstranění závady a pokud máte automobil, na kterém technici naleznou nebezpečnou závadu, po vlastní ose neodjedete.
Součástí žebříčku jsou průměrné počty najetých kilometrů daného modelu v dané věkové kategorii. Pochopitelně s rostoucím věkem kilometry přibývají a tím se také zvětšuje opotřebení a nutnost důkladnější údržby. Na druhou stranu výsledky podle TÜVu nenaznačují, že by byl počet ujetých kilometrů statisticky významným parametrem ovlivňujícím výsledky v rámci jedné věkové kategorie. Vozy z horní poloviny žebříčky mívají najeto v průměru stejný počet kilometrů jako vozy ze spodní poloviny žebříčku.