Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tyhle automobilky na zákaznících vydělávají nejvíc. První místo nepřekvapí

Ferrari Purosangue
Ferrari Purosangue
Ferrari Purosangue
Ferrari Purosangue
91 Fotogalerie
Diskuze (4)

Čím dražší výrobek, tím většinou i vyšší marže. Tohle pravidlo platí také v automobilovém průmyslu, kde se nejvíce daří luxusním značkám.

Následující přehled není úplně konkrétní, jelikož se většinou váže primárně k jednotlivým koncernům, v tabulce ovšem najdeme i některé samostatné značky. Procenta představují takzvanou operativní marži, což je poměr operativního zisku ku hodnotě čistých tržeb (čisté tržby = hrubé tržby - bonusy, slevy, diskontní slevy). 

Z 24 sledovaných výrobců automobilů včetně koncernů loni zaznamenali nárůst tržeb všichni, jedinou výjimkou bylo Isuzu. Nejvyšší přírůstek zaznamenala skupina Volkswagen s 15 procenty. Na druhé příčce se umístila Toyota s jedenácti procenty, třetí skončil koncern Stellantis (+6 %).

Video placeholder
Martin Vaculík, upoutávka na Premium • Zdroj: Auto.cz

Pro firmy je však možná ještě důležitější zmíněná operativní marže. A tady je už situace trochu jiná. Na prvních třech místech jsou podle dat JATO Dynamics zástupci luxusního a prémiového segmentu, kteří profitují z vlastní vysoké přidané hodnoty. Špatně si ovšem nevede ani skupina Stellantis na čtvrtém místě, jež zahrnuje „lidové“ značky, jako například Fiat a Citroën, ale také Maserati a Jeep.

Operativní marže
 20222023Meziroční změna (v procentních bodech)
Ferrari24 %27 %3,0
Porsche18 %18 %0
BMW-Gruppe9,8 %11,9 %2,1
Stellantis11,3 %11,8 %0,5
Kia8,4 %11,6 %3,3
Daimler12,3 %11,4 %-0,9
Toyota7,2 %11,1 %3,9
Jaguar Land Rover-1,9 %11 %12,9
Subaru6,4 %9,5 %3,1
Hyundai6,9 %9,3 %2,4
Tesla16,8 %9,2 %-7,6
Isuzu7,7 %9,1 %1,4
Suzuki7,1 %8,5 %1,4
Mitsubishi7,6 %7,2 %-0,4
koncern Volkswagen (včetně Porsche)7,9 %7 %-0,9
BYD5,1 %6,3 %1,2
Honda5,7 %5,8 %0,1
GM6,6 %5,4 %-1,2
Volvo6,8 %5 %-1,8
Mazda4,1 %5 %0,8
Renault4,7 %4,7 %0
Nissan3,5 %4,6 %1,1
Ford4 %3,1 %-0,9
Great Wall4,8 %1,6 %-3,2
Aston Martin-10,3 %-6,8 %3,5

V přehledu najdeme i zástupce druhé nejlidnatější země světa v podobě značek BYD a Great Wall. Ty jsou ovšem zatím až ve spodní části srovnání.

Vstoupit do diskuze (4)