Tyhle automobilky na zákaznících vydělávají nejvíc. První místo nepřekvapí
Čím dražší výrobek, tím většinou i vyšší marže. Tohle pravidlo platí také v automobilovém průmyslu, kde se nejvíce daří luxusním značkám.
Následující přehled není úplně konkrétní, jelikož se většinou váže primárně k jednotlivým koncernům, v tabulce ovšem najdeme i některé samostatné značky. Procenta představují takzvanou operativní marži, což je poměr operativního zisku ku hodnotě čistých tržeb (čisté tržby = hrubé tržby - bonusy, slevy, diskontní slevy).
Z 24 sledovaných výrobců automobilů včetně koncernů loni zaznamenali nárůst tržeb všichni, jedinou výjimkou bylo Isuzu. Nejvyšší přírůstek zaznamenala skupina Volkswagen s 15 procenty. Na druhé příčce se umístila Toyota s jedenácti procenty, třetí skončil koncern Stellantis (+6 %).
Pro firmy je však možná ještě důležitější zmíněná operativní marže. A tady je už situace trochu jiná. Na prvních třech místech jsou podle dat JATO Dynamics zástupci luxusního a prémiového segmentu, kteří profitují z vlastní vysoké přidané hodnoty. Špatně si ovšem nevede ani skupina Stellantis na čtvrtém místě, jež zahrnuje „lidové“ značky, jako například Fiat a Citroën, ale také Maserati a Jeep.
Operativní marže | |||
2022 | 2023 | Meziroční změna (v procentních bodech) | |
Ferrari | 24 % | 27 % | 3,0 |
Porsche | 18 % | 18 % | 0 |
BMW-Gruppe | 9,8 % | 11,9 % | 2,1 |
Stellantis | 11,3 % | 11,8 % | 0,5 |
Kia | 8,4 % | 11,6 % | 3,3 |
Daimler | 12,3 % | 11,4 % | -0,9 |
Toyota | 7,2 % | 11,1 % | 3,9 |
Jaguar Land Rover | -1,9 % | 11 % | 12,9 |
Subaru | 6,4 % | 9,5 % | 3,1 |
Hyundai | 6,9 % | 9,3 % | 2,4 |
Tesla | 16,8 % | 9,2 % | -7,6 |
Isuzu | 7,7 % | 9,1 % | 1,4 |
Suzuki | 7,1 % | 8,5 % | 1,4 |
Mitsubishi | 7,6 % | 7,2 % | -0,4 |
koncern Volkswagen (včetně Porsche) | 7,9 % | 7 % | -0,9 |
BYD | 5,1 % | 6,3 % | 1,2 |
Honda | 5,7 % | 5,8 % | 0,1 |
GM | 6,6 % | 5,4 % | -1,2 |
Volvo | 6,8 % | 5 % | -1,8 |
Mazda | 4,1 % | 5 % | 0,8 |
Renault | 4,7 % | 4,7 % | 0 |
Nissan | 3,5 % | 4,6 % | 1,1 |
Ford | 4 % | 3,1 % | -0,9 |
Great Wall | 4,8 % | 1,6 % | -3,2 |
Aston Martin | -10,3 % | -6,8 % | 3,5 |
V přehledu najdeme i zástupce druhé nejlidnatější země světa v podobě značek BYD a Great Wall. Ty jsou ovšem zatím až ve spodní části srovnání.