Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

UAZ Hunter zachraňuje jihoamerický trh. V Rusku o něj není zájem

UAZ Hunter Expedition
UAZ Hunter Expedition
UAZ Hunter Expedition
UAZ Hunter Expedition
13 Fotogalerie
Diskuze (8)

Lada 4x4 alias Niva nadále patří mezi nejprodávanější vozy na ruském trhu. Její konkurent v podobě UAZu Hunter je v zcela jiné pozici.

UAZ Hunter je dnes už stálicí nabídky ruských Uljanovských automobilových závodů. Jméno Hunter sice nese teprve od roku 2003, ve skutečnosti to ale není nic jiného, než rozsáhle modernizovaný UAZ 469, tedy původně armádní offroad vyráběný od roku 1972. Přestože na ruském trhu nejsou tak staré vozy ničím neobvyklým (vzpomeňme na stále prodávanou Buchanku nebo Nivu), o Hunter už není takový zájem jako kdysi.

Jestli si totiž myslíte, že jeho prodeje táhne ruský trh, jste na omylu. Jestliže ještě v roce 2014 se v domovském Rusku podle tamějších prodejců UAZu udalo 3.740 exemplářů Huntera, v roce 2018 už se tam prodalo jen 1.445 kusů a loni dokonce pouze 1.059 kousků.

Trend přitom podle dosavadních statistik pokračuje i v letošním roce. Sami dealeři hovoří o 156 prodaných Hunterů v prvním čtvrtletí roku, zatímco před rokem jich bylo 249. Oficiální statistiky pak zmiňují 173 registrovaných exemplářů s tím, že jen osm z nich bylo vyrobeno v letošním roce. Jen dvě auta z těchto osmi koupili soukromí vlastníci.

Prodeje UAZ Hunter tak dnes primárně těží ze zájmu na jihoamerických trzích, kde se prodá většina ze zhruba 4.000 ročně vyrobených kusů tohoto offroadu. Pro tamější odbytiště dokonce vznikla speciální varianta s plátěnou střechou.

UAZ Hunter je tak údajně na domácím ruském trhu ve velkém ohrožení, protože při takhle nízkých prodejích se ho přestává vyplácet nabízet. Řešením by možná byla zástavba automatické převodovky, která pomohla odbytu dalšího modelu v nabídce UAZu, Patriotu, kdysi už ale taková verze bez většího úspěchu vznikla. V Libanonu byl totiž vůz nabízen se čtyřstupňovým automatem od Aisinu.

Naproti tomu konkurenční Lada 4x4 je v jiné pozici. Její prodeje sice na ruském trhu letos také klesají, o 13,9 %, 6.651 registrovaných kusů za první čtvrtletí roku z ní ale pořád dělají 16. nejprodávanější auto v Rusku. Ladě tak spíše dělá starosti crossover Xray, přestože je mnohem modernější než 4x4 a přizpůsobený dnešním ruským zvyklostem, jeho prodeje za tři měsíce roku klesají o 19,9 %. S 5.170 registrovanými kusy se tak prodává hůře než stařičký offroad. Důvodem může být to, že se až příliš podobá hatchbacku, nebo to, že se je tu vážná konkurence z vlastní dílny, Vesta SW Cross nebo Granta Cross.    

Vstoupit do diskuze (8)