Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

UAZ v nové době: Terénní specialista žije dál

David Bureš David Bureš 14. 9. 2016
153
9
Zobrazit náhledy (153)
UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ UAZ
Ruská automobilka UAZ přežila rozpad SSSR, a přestože už není tak důležitá jako kdysi, žije dál. Navíc pracuje na zcela novém modelu.

Historie UAZu (Uljanovský automobilový závod) se datuje do roku 1941, kdy v návaznosti na německou invazi do SSSR bylo sovětským ministerstvem obrany rozhodnuto o přesunu výroby moskevského závodu ZiS do města Uljanovsk. První vozy – nákladní ZiS-5 – pak v Uljanovsku vznikly v květnu 1942.

Produkce aut v Uljanovsku pokračuje i v následujících letech, kdy už bylo jasné, že Němci Sovětský svaz nedobijí. Závod se však přeorientovává na menší vozy, když začíná produkovat GAZ AA, zatímco produkce ZISu-5 se přesouvá do města Miass na Uralu.

Spolupráce s GAZem (Gorkého automobilový závod) neustává ani po válce. V roce 1956 se začíná v Uljanovsku vyrábět patrně nejznámější dílo jeho historie, GAZ 69, který se do té doby (od roku 1954) vyráběl v městě Gorkij (dnes Nižnij Novgorod), přímo v automobilce GAZ. Od té doby se UAZ na terénní modely pro armádu specializuje, přičemž GAZ 69 se z Uljanovsku vyváží i do zahraničí, celkem do 22 států světa.

Specialistou na armádní automobily UAZ zůstává i v době rozpadu Sovětského svazu, kdy vyrábí dvě modelové řady UAZ 3151 na UAZ 3741. První byla do poloviny osmdesátých letech známá jako UAZ 469, jednalo se o terénní vůz, jež na začátku sedmdesátých let nahradil GAZ 69. Druhá pak byla terénní dodávka, tzv. „Buchanka,“ neboli UAZ 452 vyráběný od poloviny šedesátých let, kdy se stal přepracovanou verzí tehdejšího UAZu 450. Oba přitom zůstávají ve výroby dodnes, což o vývoji UAZu v posledních desetiletích leccos vypovídá.

Techniku sice bylo nutné inovovat – kdysi moderní vozy byly na počátku devadesátých let možná stále schopné v terénu, zároveň ale už zoufale zastaralé – jenže UAZ neměl na výraznou modernizaci finanční prostředky. To dokazuje třeba případ dua UAZ 3171/3172 (podle velikosti) z roku 1992, které bylo poněkud kompromisním řešením.

Tato dvojice měla sice na svoji dobu vcelku moderně pojatou karoserii, útroby byly ale shodné s dosavadním UAZem 3151. Potenciální nástupce 3151 se světlostí 330 mm a možností uzavření všech tří diferenciálů se nakonec do sériové výroby ani nedostal, o stávající 3151 byl v některých kruzích stále zájem, a tak UAZ pokračoval v jeho výrobě – v roce 1997 dokonce přichází 3153, prodloužená verze 3151. Nedostatek financí tak automobilka řešila tím, že se zaměřila na klienty žádající doslova rustikální automobil. Těch možná nebylo tolik, na obživu firmy to ale nějak stačilo.

V UAZu se ale myšlenky na nový vůz přece jen nevzdávaly, výsledkem čehož byl nakonec v roce 1997 UAZ 3160. Ten navazoval na koncepci prototypů 3171/3172, což znamenalo využití techniky stávajícího UAZu 3151 v modernějším hávu. Automobil dlouhý 4,63 metru si tak sice uchoval stálý pohon všech kol, ten však ukryl v nové karoserii navržené společně s VAZem. Ta byla sice pětidveřová, krátký rozvor ale byl pro využitelnost zadních dveří značně kompromisní. I proto v roce 2000 následuje prodloužený 3162 „Simbir.“

Začátek nového milénia byl pro UAZ vůbec důležitý. Automobilka rovněž finišuje vývoj dodávky UAZ 3165, která uveze až 15 osob, a mění majitele. Většinovým vlastníkem se v rámci privatizace stává podnik Severstal podnikající v ocelářství a důlním průmyslu, který investuje do modernizace výroby a produktů.

V roce 2003 díky tomu přichází na trh UAZ Hunter, výrazně modernizovaná verze stávající 3151, a o rok později UAZ Patriot, který nahradil simbir. Jestliže první novinka zůstává ryzím offroadem, ta druhá se designově přiblížila dnes módním SUV. Ve srovnání s tradičními zástupci segmentu je ale mnohem schopnější v terénu – také patriot si totiž uchoval osvědčenou techniku v podobě stálého pohonu všech kol.

A právě s modely hunter a patriot, byť průběžně modernizovanými, UAZ vydržel dodnes. Portfolio značky je navíc díky různým modifikacím poměrně široké. Od patriotu je od roku 2008 odvozen také pick-up, což znamená různé nástavby. V produkci navíc zůstává i slavná „Buchanka.“ UAZ 452 je vedle osobní verze a dodávky dostupný také ve formě sanitního vozu nebo dokonce školního autobusu. Vedle domovského Ruska se navíc vozy UAZu montují také třeba ve Vietnamu, v minulosti se dokonce krátce stavěly i v USA.

Navzdory už poměrně historickému portfoliu se zdá, že se UAZu celkem daří. Automobilka dokonce pracuje na zcela novém voze, který proti stávající nabídce bude velice odlišný. UAZ 3170 bude totiž postaveno na zcela nové platformě s nezávislým zavěšením, což je proti dnešním žebřinovým rámům velký rozdíl. Jak už to ale tak u ruských výrobců bývá, na nové SUV (dle některých zdrojů crossover) si ještě počkáme. UAZ 3170 se totiž začne prodávat nejdříve v roce 2019. Do té doby se musíme smířit se stávající nabídkou, která ani pro české zákazníky není tak nezajímavá, jak by se mohlo zdát. Za prvních šest měsíců letošního roku se v Česku totiž prodalo 33 uazů, což není úplně špatné číslo s ohledem na značku, která se u nás vlastně nijak neprezentuje.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Panamira
41 UAZů
Panamira
| 15. 9. 2016
Děkuji, aspoň nějaký kontakt s realitou.
41 UAZů
hostík
| 15. 9. 2016
a co bys tak chtěl vědět? Je to naprostá mechanická klasika, obě nápravy tuhé, rám a podvozek to "sdílí" s vojenskou verzí. Ti co byli na vojně si rádi přečtou, že to má pořád přepínač levá/pravá nádrž. Já mam jednu nádrž vyndanou a místo ní je pod autem 60l flaška na plyn. Nemám uzávěrky diferáků, zatím se mi nestalo, že by to bylo potřeba. Přední náprava se připojuje mechanicky a pozor! auto nemá mezinápravový diferák, tudíž se s tím nedá defakto jezdit po asfaltu. Karoserie je dost prostorná, až tak, že do kufru dám europaletu. Motor jsem chtěl jejich benzin a zatim spokojenost, 2,7l atmočtyřválec slouží jako za starých časů motory z žigulíků... koupil jsem si trochu lépe vybavenou verzi - klimoška, střešní okno a lepší sedačky... trochu jsem to i přezul... jo a bere si tak 12-16l plynu, s plnou károu tak 18-20 ...
[odkaz]
Avatar - petr164
41 UAZů
petr164
| 14. 9. 2016
A jak proti korozi? Odpovím si sám: klasicky jako za starých dob - dutiny resistinem, nedemontovatelné povrchy nástřikem, díly pozinkováním. Dnes nástřik polyuretanem, pozink dělá více firem. Pochopitelně nejprve nechat vykvést fosfátovou vrstvu odrezovačem, žádné bezoplachové nesmysly. Pamatovat na pružnost kovu a nevytvrzovat na tvrdo.
Avatar - 3_diamanty
41 UAZů
3_diamanty
| 14. 9. 2016
to je zaujimave cislo .... :yes:
Avatar - Panamira
41 UAZů
Panamira
| 14. 9. 2016
Hostíku trochu se rozepiš. Předem díky

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku