Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Uhodli byste, kdo vyráběl tohle elegantní auto? Domov mělo v NDR 50. let

Martin Tolar Martin Tolar 23. 3. 2019
15
Zobrazit náhledy (15)
Wartburg 313-1 Sport Wartburg 313-1 Sport Wartburg 313-1 Sport Wartburg 313-1 Sport Wartburg 313-1 Sport Wartburg 313-1 Sport Wartburg 313-1 Sport Wartburg 313-1 Sport Wartburg 313-1 Sport Wartburg 313-1 Sport

Když se řekně Wartburg, asi si představíte takovou tu hranatou škatuli. Jenže některé starší modely byly i krásné.

Před hranatým typickým modelem 353 vyráběl Wartburg velmi elegantní a krásné modely 311, 312 a 313. Shodou okolností je sedan 311 dodnes jediným modelem této automobilky, který jsem řídil - a není to vůbec nepříjemná vzpomínka.

Ještě elegantnější je sportovně laděný model 313 Sport. Ten totiž nebyl rodinným sedanem, ale spíše sportovní verzí, což bylo v socialistických zemích obecně dost netradiční. Přesto v Německé demokratické republice výroba sportovního modelu prošla, i když netrvala dlouho. Wartburg vyráběl model 313/1 Sport  jen mezi roky 1957 až 1960.

Karoserie byla základnímu sedanu dost podobná, aby vůz jednak zapadnul k ostatním modelům, ale také proto, aby se daly v maximální možné míře využívat stejné díly, tedy třeba světlomety, masky a podobně. Otevřená karoserie (šlo o auto s odnímatelnou pevnou střechou) byla jen dvoudveřová a ukrývala interiér v uspořádání 2+2. Hmotnost auta je 970 kilogramů.

Wartburg i v tomto modelu sázel na dvoudobou tříválcovou devítistovku, kterou vybavil dvěma karburátory BVF. Maximálních 50 koní je v 4500 otáčkách, nejvyšší točivý moment 90 Nm leží v 3750 otáčkách.

S manuální čtyřstupňovou převodovkou trvalo zrychlení na stovku propastných 25 sekund, maximální rychlost je jen 140 m/h. Ale jsme v 50. letech východního bloku... Navíc s primitivním podvozkem spoléhajícím na tuhou zadní nápravu a odpružení příčnými listovými pery stejně nebyla jízda asi vyloženě předvídatelná. A na všech kolech samozřejmě byly bubnové brzdy. 

Nic z toho ale současné majitele asi nezajímá, jde totiž o velmi vzácnou verzi lidového Wartburgu. Za ty tři roky v Eisenachu postavili pouhých 473 exemplářů (podle jiných zdrojů jen 469), díky čemuž je jejich cena značná. Třetina byla navíc vyvezena do USA.

Jediný exemplář na prodej, který jsme momentálně našli, je součástí sbírky v Maďarsku. Abyste se k němu ale dostali, musíte si koupit všech 12 Wartburgů v kolekci za 4 a čtvrt milionu korun. Není to málo a navíc kupé je podle fotek v dost zuboženém předrenovačním stavu. Ale i tolik může dnes stát auto z východního bloku, pokud je dostatečně vzácné.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku