Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ultravzácný sedan Lagonda Taraf se představil v roce 2015 a stál neskutečné peníze

Tomáš Dusil
Diskuze (1)
Od roku 2015 do prosince 2016 vzniklo necelých 150 kusů vozu Lagonda Taraf. To z něj dělá jeden z nejexkluzivnějších sedanů nejen posledních let.

Lagonda byla původně samostatnou automobilkou založenou v roce 1906. Dva roky po skončení druhé světové války ji koupil David Brown (jeho jméno evokuje dvojice písmen DB, používaná v označování vozů Aston Martin), někdejší majitel konkurenční značky Aston Martin, čímž zároveň došlo ke spojení obou výrobců. Obnovení jména Lagonda přišlo v roce 1953 s autem původně vytvořeným u Bentley, ale s motorem Aston Martin. V nabídce bylo do roku 1958. Jméno Lagonda se znovu objevilo až v roce 1964 na luxusním sedanu Rapide. Zůstalo ale jen u konceptu. Průlom pod vlajkou Aston Martinu se podařil až v roce 1976 s vozem Aston Martin Lagonda, hranatým sedanem s technikou Astonu Martin V8 a futuristickou kabinou, kde se výrobce již tehdy pokoušel nabídnout dotyková tlačítka. Po četných změnách zaměřených nejen na zjednodušení původních řešení elektronické výstroje ale i vzhled se Lagonda v malokusové výrobě udržela až do roku 1990.

Návrat po čtvrt století

Od té doby jméno Lagonda nefigurovalo ve výrobním programu Aston Martinu po dlouhých 25 let. Až v roce 2015 se objevil model Taraf. Technicky a částečně i tvarově vycházel z Aston Martin Rapide, respektive DB9. Vzhledem k tomu, že Taraf je čtyřdveřovou limuzínou, má blíže spíše k Rapide. Ve srovnání s ním byl Taraf s délkou 5397 mm o 378 mm delší. Rozvor 3190 mm se prodloužil o rovných 200 mm. K pohonu luxusní limuzíny byl zvolen dvanáctiválcový motor o objemu 6,0 litru a výkonu 397 kW. Luxusní britský sedan dokázal dle údajů výrobce zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy a maximální rychlost ležela na hranici 312 km/h.

Kabina vozu byla zčásti sdílena s vozem Aston Martin DB9, což je patrné zejména z tvaru palubní desky. Auto bylo koncipováno jako čtyřmístné, neboť zadní sedadla byla rozdělena mohutnou středovou konzolou. Toto řešení bylo a je u nejluxusnějších automobilů běžné, neboť cestující sedící uprostřed si beztak moc pohodlí neužije.

Kupodivu ti, jež se posadili do druhé řady sedadel, údajně neměli k dispozici nijak přehnanou výbavu. Vlastně jediné, co mohli ovládat, byla klimatizace. Lagonda Tarff tak údajně postrádá zábavný infotainment pro zadní sedadla. Dokonce údajně chybějí i masážní sedačky. Tedy prvky, které srovnatelný Rolls-Royce, Bentley či Maybach nabízí.

Plány a skutečnost

V roce 2015 bylo nové auto k mání za cenu 685.000 liber nebo 900.000 dolarů, to je přes dvacet milionů korun. Aston Martin plánoval vyrobit 250 kusů. Jenže jelikož prodeje vozu neplnily původní očekávání, byl plánovaný počet vyrobených aut snížen na 200. Nakonec se vyrobilo méně než 150 aut. Z pohledu obchodního tak Taraf představoval fiasko. Jeho výroba ale nebyla zase tak nákladná, vzhledem ke sdílení techniky s jinými Aston Martiny. Dnes se jedná o budoucí klasické auto, jehož cena patrně příliš klesat nebude, pokud vůbec…

Tomáš Dusil
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - euro89
27. 2. 2019 19:07
Strop
Nadherny auto, ten design nema konkurenci! :yes: Uplne jsem na Taraf zapomnel, ze to slo do prodeje... vetsinou, kdyz se me nekdo, kdo vi o me vasni pro oldtimery a zna muj nazor na moderni auta, zepta, zda opravdu neni zadne moderni auto, ktere bych chtel, tak odpovidam, ze po roce 2000 vznikly jen dve auta, ktera mam na seznamu snu - Lancia Thesis a Morgan Aeromax. A oni jsou vlastne tri, jen jsem Taraf mel v podvedomi jako zapomenutou studii a ne auto, ktere se prodavalo.
Zajimalo by me, kde tech cca. 150 kousku jezdi... tohle je jedno z aut, ktere znam jen z obrazku a to je co rict vzhledem k tomu, ze se casto pohybuji v okoli Engadinu, kde clovek potkava nejruznejsi exklusivni auta. Napr. Levante, Stelvio QV nebo Bentaygu jsem tam potkal driv, nez vubec zacal jejich oficialni prodej. V zime tam vidam Rolls-Royce s nosicem na lyze, v lete zase potkam klidne tri McLareny za den. Ale Lagondu Taraf mi jeste nebylo prano spatrit na vlastni oci.