Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Unikátní hybrid PAL-V už získal certifikaci jako auto a téměř i jako letadlo

Ondřej Mára Ondřej Mára 2. 3. 2021 • 23:50
31
5
Zobrazit náhledy (31)
Létající auto PAL-V Liberty Létající auto PAL-V Liberty Létající auto PAL-V Liberty PAL-V PAL-V PAL-V PAL-V PAL-V Pal-V PAL-V PAL-V PAL-V PAL-V PAL-V PAL-V PAL-V PAL-V PAL-V PAL-V Liberty PAL-V Liberty PAL-V PAL-V PAL-V PAL-V PAL-V PAL-V

Lidstvo sní o létajících autech už dlouhá desetiletí, zatím z toho ale nikdy nic pořádného nebylo. Projekt PAL-V se ale téhle praxi pomalu začíná vymykat. Půjde o první skutečně vyráběné a prodávané létající auto se všemi potřebnými certifikacemi?

O projektu PAL-V, což je vírník schopný proměnit se na dosti atypický automobil, jsme poprvé psali již v roce 2015. Od té doby se holandská společnost pochlubila několika dalšími evolucemi svého unikátního stroje, během nichž zlepšovala parametry, upravovala design a nakonec v roce 2018 představila i produkční verzi s označením PAL-V Liberty, o jejímž provozu už měly uvažovat i kuvajtské aerolinie.

Ještě předtím však společnost musela svůj stroj nechat certifikovat. Jako první přitom Pal-V v září minulého roku úspěšně prošel procesem evropské silniční certifikace, díky čemuž tedy může legálně na evropské silnice. Jenže s létáním je to podstatně těžší.

video

Dobrou zprávou však je, že k získání tohoto certifikátu už PAL-V nemá daleko. Holandská společnost se totiž pochlubila, že splnila kompletní certifikaci Evropské agentury pro bezpečnost letectví EASA (European Union Aviation Safety Agency), čímž si otevřela cestu k úspěchu. Pokud půjde vše dobře, mohla by EASA již v roce 2022 vydat certifikát, který bude platný i pro USA a Čínu.

Při pohledu na výsledky naší práce jsem hrdý. Nyní můžeme urychlit dokončení demonstrační fáze o dodržování předpisů. Je těžké vystihnout množství práce potřebné k certifikaci letadla,“ uvedl v prohlášení Cees Borsboom, šéf PAL-V zodpovědný právě za leteckou stránku stroje.

Více než 10 let analyzování, testovacích dat, testovacích letů a testovacích jízd nás dovedlo k tomuto významnému milníku. Souběžně jsme již zahájili demonstraci o shodě, abychom získali typový certifikát, po jehož získání budou následovat dodávky vozidel našim zákazníkům.

Připomeňme, že PAL-V je vírník (vzhledem připomíná vrtulník, ale funguje jako letadlo a neumí viset ve vzduchu) schopný fungovat jako automobil. Je vybaven dvojicí motorů, které mu umožňují dosáhnout maximální rychlost až 160 km/h na zemi nebo 140 km/h ve vzduchu. V nabídce je několik verzí, přičemž základní edice Pioneer stojí od 499.000 euro (přes 13.000.000 Kč).

Související články

Témata
Avatar - palix
3. 3. 2021 08:13
Mačkopes
Je to rovnaké ako slovenský "aeromobil" (či ako sa to volá). Ani auto, ani lietadlo. Za tú cenu si môže človek kúpiť samostatne aj dobré auto, aj lepšie lietadlo (nejaké ultraľahké).
Nakoniec - kombinovať auto s lietadlom je zbytočné. Koľko ľudí má reálne pilotskú licenciu? To už radšej skombinovať auto s loďou...
Nakoniec je celkom dobré, že lietať zatiaľ nemôže každý z nás - to by sme sa báli chodiť po ulici, aby na nás nespadol nejaký dopravný prostriedok :-!
Avatar - lyon667
2. 3. 2021 13:47
Re: Motory
Výrobce ale udává kombinovaný výkon v letovém režimu 200 HP, což odpovídá zapojení obou motorů: https://www.pal-v.com/…en/explore-pal-v#…

PS: Virník je dle definice rovněž letadlo. Nicméně není letoun. ;-)
Avatar - Uživatel_5340709
2. 3. 2021 13:20
Re: Motory
Jeden motor je na pojezd, druhý žene pouze tlačnou vrtuli. Nic víc nepotřebuješ.
Avatar - Uživatel_5340709
2. 3. 2021 13:18
Letadlo?
Maximálně může zístkat certifikaci jako vírník.
Avatar - lyon667
2. 3. 2021 11:26
Motory
Zajímalo by mě, jak mají vyřešen pohon jedné vrtule ze dvou Rotaxů současně. 912iS je sice stříkačka, ale pokud nejsou dokonale synchronizované, musí v převodovém ústrojí vznikat dost velké momenty (pokud tedy ten druhý nepoužívají výhradně jako prerotátor nosného rotoru, což u takhle těžké autogyry nedává smysl, výkon by chyběl na tlačné vrtuli).

V pojezdovém režimu se zase, jak uvádí specifikace, používá jen jedna pohonná jednotka. Umístěná vzadu, bez ofuku vrtulí a v režimu ne zrovna vhodném pro letecký motor - asi bych se trochu bál o životnost.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku