Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Úpravce postavil moderní Chevrolet Corvair. Je působivý i s motorem na špatném místě

Jan Zajíc Jan Zajíc 10. 11. 2022 • 07:14
37
1
Zobrazit náhledy (37)
Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair Chevrolet Corvair

Francouzská společnost NewRide se pochlubila dokončením zajímavého projektu. Představila moderní interpretaci Chevroletu Corvair.

Chevrolet Corvair je vůz, který má důležité místo v automobilové historii. Vyráběl se ve dvou generacích a několika karosářských verzích v letech 1959 až 1969, cílil přitom na americké zájemce o kompaktní a cenově dostupné auto. Corvair byl zajímavý už koncepcí, o pohon se totiž staral vzduchem chlazený plochý šestiválec uložený vzadu. Za zmínku stojí také nezávislé zavěšení kol, odpružení vinutými pružinami a kyvadlová zadní náprava.

V prvních letech produkce se kompaktní Chevrolet prodával slušně, jenže také se začaly množit zprávy o nápadně vysokém počtu nehod, způsobených nekontrolovaným smykem zadní části auta. Corvair měl vzhledem ke koncepci samozřejmě specifické jízdní vlastnosti, majitelé navíc nedbali na doporučení výrobce hustit přední pneumatiky na nízký tlak 0,15 až 0,3 MPa a hustili je na výrazně vyšší tlak.

Video se připravuje ...

Zvěsti o množství nehod se dostaly k právníkovi jménem Ralph Nader, který v roce 1965 publikoval knihu Nebezpečný v každé rychlosti (Unsafe at any Speed), v níž Chevrolet Corvair drtivě rozcupoval. Automobilka přitom ještě před vydáním knihy Corvair v reakci na zprávy o množství nehod vybavila příčným listovým perem na zadní nápravě a zkrutným stabilizátorem vpředu.

V roce 1965 dokonce Chevrolet představil druhou generaci, výrazně vylepšenou a v dobových testech z pohledu ovladatelnosti a jízdního projevu vychvalovanou. Jenže už bylo pozdě. Kniha jméno Corvair tak pošpinila, že se prodeje propadly z 247.092 kusů v roce 1965 na 109.880 exemplářů o rok později a 27.253 vozů v roce 1967. Konec výroby přišel v roce 1969, celkem vzniklo 1.835.170 automobilů.

A mimochodem, v roce 1972 organizace NHTSA (National Traffic Safety Administration), která vlastně vznikla díky ohlasu na knihu Nebezpečný v každé rychlosti, Corvair "očistila" a výhrady uvedené v Naderově dílu odmítla. Už bylo samozřejmě pozdě, se zajímavým Corvairem byl amen. Chevrolet už se k němu nevrátil

Nedávno tak však zajímavým způsobem učinila zmíněná francouzská společnost NewRide, která stvořila vlastní interpretaci moderního Corvairu. Inspirovala se přitom zejména u druhé generace, na níž design výrazně navazuje. Podobnost je zřejmá z provedení světel a charakteristických proporcí s dlouhou zádí, v níž se u originálu ukrýval motor.

Francouzská verze však vychází z moderního Camara modelového roku 2018, takže má motor uložený vpředu. Jde navíc o vidlicový osmiválec, konkrétně 6,2litrovou jednotku s označením LT1.

Hlavním odkazem je tedy skutečně design. Nové panely karoserie jsou vyrobeny z uhlíkových vláken, přední světla pocházejí z Dodge Challenger Hellcat, zpětná zrcátka z Volkswagenu Polo a zadní svítilny z Ferrari 812 Superfast. Nárazníky jsou zakázkové. A jistě jste si také všimli, že vůz stojí na vzduchovém podvozku.

Firma moderní Corvair přivezla na výstavu Sema do Las Vegas a podle zpráv z amerických médií plánuje otevřít pobočku v Kalifornii, kde chce svůj výtvor nabídnout případným zájemcům. A chystá prý také kabriolet a kombík.

Doporučujeme

Témata
11. 11. 2022 09:06
retro ?
Zajímavé auto. V poslední době je různých "retro" pokusů více, ale málo co se svému vzoru alespoň přibližuje. Starý Corvair znám, a moc společného tedy nemají. Připomíná mi ho pouze ze předu. Zadní část auta je hodně jiná, a o pohonu ani nemluvím.