Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Úpravy motoru 1.6 TDI kvůli Dieselgate: Co přinese ucpávka? Třeba vyšší spotřebu...

redakce AUTO.CZ
Diskuze (98)
Jak jsme již dnes avizovali, Volkswagen ukázal, jakým způsobem bude postupovat při řešení skandálu se svými motory, které nevyhovují emisní normě. U 1.6 TDI jde o větší zásah kvůli přidání síťky do sání. Co ta dokáže ovlivnit?

Oficiální řešení skandálu Volkswagenu s podvodným emisním softwarem již známe. Aby automobilka splnila podmínky, se kterými byl motor homologován, provede patřičné úpravy. U jednotky 2.0 TDI EA189 to bude jednodušší – při návštěvě autorizovaného servisu vám během zhruba půlhodiny nahrají do vozu nový software a tím to pro vás končí.

Složitější je to však v případě agregátu 1.6 TDI. Tam se kromě softwaru objeví i jakási síťka, které Volkswagen říká „usměrňovač proudu vzduchu“. Oficiálně se jedná o zařízení, které zklidní víření před senzorem hmotnosti nasávaného vzduchu (váha vzduchu) a tím zpřesní jeho funkci. V reálu ale jde zejména o restrikci, která bude mít na motor převážně neblahý vliv. Čím konkrétně? To již vysvětlí technický poradce Světa Motorů, Martin Vaculík.

Narovnávač proudění, nebo ucpávka v sání?

Dlouhodobě píšu, že pokud máme při snižování reálně vypouštěných oxidů dusíku vycházet ze stávající mechaniky motoru, máme v principu jen dvě fyzikální možnosti: snížit ve spalovacích prostorech přebytek kyslíku, nebo teplotu. A jsou opět dvě konkrétní ladičské cesty, jak toho lze dosáhnout.

1) Přiškrcením sání

Ano, i diesely mají dnes škrticí klapku a nepoužívají jí pouze pro vypnutí motoru bez kompresních záškubů. Když omezíte přístup vzduchu do motoru, snížíte jeho přebytek ve válcích a také tlak v sání, takže začne účinněji fungovat recirkulace výfukových plynů zpět do sání. Takže nejenom klesne přebytek kyslíku, ale klesnou i ty teploty spalování (to dělají právě recirkulované výfukové plyny).

Nižší teploty znamenají nižší účinnost a samotné škrcení motoru pak čerpací ztráty. Motor, který se rozhodne NOx snižovat tímto způsobem, bude mít při stejném výkonu vyšší spotřebu.

2) Zvýšením množství recirkulovaných výfukových plynů

Existují i určité softwarové možnosti, jak zvýšit množství recirkulovaných výfukových plynů ve válcích. Krom častějších otvírání (při vyšší zátěži se plynům stejně nebude chtít proudit) i cílená regulace turbodmychadla - přiklápění rozváděcích lopatek k rotoru i v režimech, kdy nepotřebujeme vyšší výkon. Tím zvýšíme protitlak ve sběrném výfukovém potrubí, z nějž původní vysokotlaká podoba ventilu EGR plyny nabírá. Takže motor, který se v bodě 1 nemohl nadechnout, zde nemůže vydechnout. Opět jde o nárůst čerpacích ztrát, no a samozřejmě snížení účinnosti, když do válců přivedeme víc výfukových plynů. Krom toho s množstvím spalin ve válcích roste i opotřebení motorového oleje (kontaminace sazemi, okyselování a sklony k leptání gumových těsnění) či se rychleji tvoří karbonové úsady v sání a na ventilech. Takže zvýšená činnost EGR škodí nejen okamžitým, ale i dlouhodobým provozním parametrům.

Existovala by ještě třetí cesta: Lépe rozprášit palivo tak, aby v okamžiku, kdy se spalovacími prostory začne šířit plamen, byl všude co nejstálejší poměr nafty vůči vzduchu. Právě v místech, kde je nafty relativně méně, se totiž NOx tvoří nejvíce. Kdyby VW dalo lidem do opotřebených vozů nové vstřikovače, nikdo by se nezlobil.

Z tohoto pohledu jsem těžce rozčarován z konkrétní podoby opatření na snížení NOx u motorů 2.0 a 1.6 TDI. U dvoulitru bude upravený software kombinovat metody 1 i 2. No a u šestnáctistovky, pokud je jediná dodaná ilustrace aspoň trochu věrná, omezí ten usměrňovač proudění průsvit sání tak ze čtyřiceti procent. Na samotný výkon přeplňovaného motoru to nebude mít ještě vliv, tyto jednotky regulací na požadovaný výkon výrazně zaostávají za skutečnými fyzikálními maximy. Ale jinak jde o jednoznačný bod 1 - přiškrcení sání se všemi následnými efekty. Čili ano, ten usměrňovač možná umožní váze vzduchu pracovat přesněji, ale jinak je to prostě ucpávka v sání. Takže se s největší pravděpodobností budeme muset smířit s vyšší spotřebou paliva.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (98)
27. 11. 2020 14:28
Měřit všem stejně
Když jsem si před více lety říkal, jak dokáže TSi černě zahulit při prudké akceleraci, zdaleka jsem netušil jaký je to problém a že je v roce 2018 dostihne taky filtr GPF. Najednou se zjistilo, že to bez něho nepůjde a co ty miliony aut 10 let zpět co se TSi dělá??? To už nikdo neřeší :-(
27. 11. 2020 13:42
Prostě to byl podvod
A v servisu vám pak přehrají SW aniž by to řekli, jako to udělali kolegovi. Filtr se teď vypaluje po 300Km. Ještě ho tím připravili o legální chip, přišel na to až jízdou domů. Odpověď byla "úprava v souladu s požadavky výrobce. " Auto už není v záruce :-(
Je evidentní, že žádná takto dodatečná úprava není přínosem pro životnost motoru, už jen zvýšením účinku EGR a počtu vypalování. Za toto by měla být pro zákazníka skutečně kompenzace ze strany výrobce. Přeji úspěšnou žalobu všem, kterých se to týká. :yes:
Avatar - Barry Lyndon
26. 11. 2015 15:52
Re: Odstoupení od smlouvy?
to tě samozřejmě šlechtí, čuáku.
Avatar - Hittman
26. 11. 2015 15:45
Re: Příběh končí
Typuji tu na Škodu, vydělává (na rozdíl od Seatu, z kterého se stane již dříve avizovaná low-end značka VW) a vlastně nejvíce z koncernu konkuruje VW modelům...
Avatar - Hittman
26. 11. 2015 15:43
Re: BAZINGA!
Zákazníci zřejmně byli a jsou spokojeni, protože jejich motory doteď jely lépe a měli nižší spotřebu, což po tomto opatření ke snížení produkovaných emisí a udušení motoru už tak pravda nebude.