Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Už jste viděli Uran? Ruské SUV s 16litrovou V6 vzniklo v jediném exempláři

Uran
Uran
Uran
Uran
23 Fotogalerie
Diskuze (18)

Na konci 90. let minulého století se v Rusku zrodilo jedno hodně zajímavé SUV. Jmenovalo se Uran.

Fascinující je na něm snad všechno: okolnosti vzniku, technika, vzhled, podoba interiéru a dokonce i jeho tvůrce.

A u něj bychom mohli začít. Autorem je totiž jistý Genadij Chainov, který v té době už měl se stavbou unikátních aut vcelku bohaté zkušenosti. V galerii si například můžete prohlédnout jeho pokus o sportovní auto jménem Laura. Vzniklo v 80. letech v Sovětském svazu ve dvou exemplářích a s Chainovem na něm spolupracoval Dmitrij Parfjonov.

Oba pánové pak podle některých zdrojů měli prsty také v konceptu Ochta. Futuristicky vyhlížející "MPV" pro sedm cestujících vzniklo v roce 1988 jako projekt Centrálního automobilového výzkumného institutu (NAMI). Na sériovou výrobu však bohužel nedošlo.

V 90. letech pak Chainov založil společnost Dragon Motor Company, která se věnovala, jak asi tušíte, produkci vlastních automobilů. Šlo o vozy na zakázku, za nimiž bylo hodně ruční práce. Pár ukázek produkce malé dílny opět najdete v galerii. Je škoda, že o činnosti Chainovy firmy neexistuje mnoho informací.

Platí to vlastně i o autě, o němž je tento článek především - o už zmíněném Uranu. Rodit se začal na konci 90. let, kdy myšlenka obrovského terénního vozu s luxusním interiérem a nezvykle velkým motorem údajně zaujala jistého movitého zákazníka z Moskvy. Líbily se mu i návrhy, takže si auto objednal.

A Chainov se pustil do práce. Jako základ zvolil prostorový rám vlastní výroby, který doplnila ocelová konstrukce, na níž se připevnily díly karoserie ze sklolaminátu. Uran dostal také nezávislé zavěšení všech kol a pneumatické odpružení z autobusu.

Možná nejzajímavější je ovšem motor. Šestiválcový diesel totiž pocházel ze stroje s označením BMP-1, což znamená Bojevaja Mašina Pechoty. Šlo tedy o bojové vozidlo pěchoty. Sověti ho vyvinuli v šedesátých letech.

Vznětový agregát o objemu 16 litrů s označením UTD-20 vážil přes 600 kilogramů a dodával výkon okolo 300 koní a točivý moment 1000 N.m. Spojen byl s manuální převodovkou ze ZILu-131. Palivo mu dodávaly dvě 120litrové nádrže.

Přestože vůz využíval armádní techniku, byl navržen jako luxusní automobil. Interiér je proto plný světlé kůže a dřeva. Chainov Uran dokončil zřejmě v roce 2004, zajímavé ale je, že zákazník o něj nakonec ztratil zájem. Podle dostupných informací proto, že vstoupil do politiky a jako zástupce lidu nechtěl být spojován s tak opulentním strojem...

Vstoupit do diskuze (18)