V Česku je na prodej okruhová Škoda 130 RS. Má zajímavý původ
Škoda 130 RS je určitě nejslavnějším a nejobdivovanějším českým závodním strojem. A rozhodně existuje spousta lidí, kteří by ji chtěli vlastnit.
Jenže to není tak jednoduché, podle dostupných informací v AZNP (Automobilové závody, národní podnik) během let 1975 až 1980 vzniklo jen 38 exemplářů, většina jich samozřejmě nepřežila náročný závodní život. Tovární Škoda 130 RS je tedy ohromná vzácnost.
Pokud dnes na nějaké "ereso" narazíte, s velkou pravděpodobností půjde o repliku, která vznikla dávno po ukončení výroby původního závoďáku.
Jenže pak je ještě jedna rodina škodovek 130 RS, které lze považovat za dobové originály, byť nejde o tovární vozy. V 70. letech si totiž soutěžní speciály stavěly také sportovní organizace Svazarmu - podle dostupných zdrojů takových vozů vzniklo 24 (přesné číslo se však může lišit).
Fungovalo to tak, že se vzal skelet karoserie z běžné Škody 110 R a kolem něj s pomocí originálních továrních dílů pro 130 RS vznikla závodní varianta, která tak byla do velké míry stejná jako tovární vůz. Měla ale třeba ocelovou střechu, kdežto tovární provedení využívalo hliníkovou slitinu.
A právě jedna taková svazarmovská Škoda 130 RS se objevila v české inzerci. Vyrobena byla v roce 1978 jako okruhový speciál.
Podle současného majitele, který vůz vlastní zhruba 5 let, má stroj původní techniku a před několika roky prošel renovací - ta je prý kompletně zdokumentovaná.
K autu jsou také historické fotky a různé další dokumenty, které popisují jeho závodní kariéru.
O pohon se samozřejmě stará 1,3litrový motor, který býval u okruhové verze naladěný až na výkon 140 koní (103 kW). Díky němu 130 RS zvládla jet až rychlostí 220 km/h.
A cena? V inzerátu se píše o 1.180.000 Kč, ale prodejce se nebrání "rozumné dohodě".