Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda 130 RS: Legendární Porsche z Východu slaví 40 let

Škoda 110
Škoda 110
Škoda 110
Škoda 110
15 Fotogalerie
Diskuze (98)
Vozy z Mladé Boleslavi startují v závodech už 114 let. Jednou z největších legend je Škoda 130 RS, která poprvé závodila před čtyřmi desetiletími.

Škoda 130 RS slaví čtyřicet let. V roce 1975 se jeden z nejúspěšnějších speciálů své kategorie poprvé ukázal na závodních tratích. Automobil přezdívaný Porsche Východu slavil úspěchy v sedmdesátých i osmdesátých letech. Ve svém prvním závodě – Velké ceně Brna – v květnu 1975 skončil na čtvrté příčce.

Auto bylo výsledkem prací na prototypech 180 RS a 200 RS, které mladoboleslavská značka chtěla nasazovat v kategoriích nad 1,3 litru, kde dosud nestartovala. Kvůli novým závodním normám ale nebylo možné vozy homologovat, a tak Škoda musela postavit speciál s menším agregátem.

O pohon 130 RS se staral 1,3litrový motor, který byl u okruhové verze naladěný až na výkon 140 koní (103 kW). Díky němu 130 RS zvládla jet až rychlostí 220 km/h. Kapalinou chlazený zážehový čtyřválec s ventilovým rozvodem OHV byl speciálně upraven pro závodní účely, mimo jiné mu nechyběly dva dvojité karburátory Weber, osmikanálová hlava válců nebo mazání se suchou klikovou skříní.

Blok motoru byl zhotoven z hliníkové slitiny, hlava válců ze šedé litiny. Uložen byl až za zadní nápravou, což bylo stejné řešení jako u modelů Porsche – proto se Škodě 130 RS přezdívalo Porsche z Východu. Jednotka spolupracovala se čtyřstupňovou převodovkou. Existovala i verze s pětirychlostní skříní, ta ale byla používána jen v rámci testování do roku 1976, neprošla by totiž závodní homologací.

Závodní speciál vážil jen 720 kilogramů (suchá hmotnost), váhu se podařilo srazit dolů díky vybraným dílům z hliníkové slitiny, mezi nimi nechyběla střecha, kapota nebo dveře. Ne všechny vzniklé exempláře ale dostaly všechny tyto hliníkové prvky. Blatníky a kryt motoru byly vyrobeny ze sklolaminátu.

Vpředu využila Škoda přední nápravu z prototypu 200 RS, zadní náprava používala šikmá ramena. Skelet vozu pocházející ze sériového modelu 110 R dostal robustní ochranný rám.

Škoda 130 RS kombinovala lehkou konstrukci, pečlivé naladění a na svoji dobu moderní techniku, což jí přineslo mnohé úspěchy. Autu se dařilo jak v okruhových šampionátech, tak v rallye. Za jeho volantem usedaly takové legendy jako Břetislav Enge, Zdeněk Vojtěch nebo John Haugland, který o 130 RS prohlásil, že bylo lepší závodní náčiní než tehdejší Porsche 911.

Největším úspěchem bylo celkové vítězství 130 RS v mistrovství Evropy cestovních vozů v roce 1981, rok předtím získala značka Škoda vynikající třetí místo. Na prestižní Rallye Monte Carlo v roce 1977 vůz obsadil ve své kategorii do 1.300 cm3 první dvě místa. Vítězné vozy řídily posádky Blahna/Hlávka a Zapadlo/Motal. O rok později následovalo vítězství ve Švédské rallye, v roce 1980 ovládla 130 RS domácí Barum rallye, kde okupovala prvních pět míst v cíli.

„Vytvořit toto závodní auto nebylo v tehdejším komunistickém Československu jednoduché a skutečnost, že se to podařilo, je důkazem technologické kompetence a zapálenosti tehdejších vývojářů a techniků firmy Škoda,“ tvrdí Michal Velebný, koordinátor restaurátorské dílny Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.

Úspěšná kariéra 130 RS skončila v roce 1983, kdy s konečnou platností vypršela již prodloužená homologace FIA. Nástupcem auta se stal model 130 LR odvozený od sériové Škody 742. Ten už ale na závodních tratích tolik úspěšný nebyl.

Vstoupit do diskuze (98)