Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Česku je vyvíjena vodíková lokomotiva, o stavbě prototypu se teprve rozhodne

Ondřej Mára
Diskuze (12)

Podobně jako automobilky, také výrobci lokomotiv hledají alternativní pohony – včetně vodíku.

Lokomotivám jsme se na Auto.cz sice nikdy příliš nevěnovali, tiskovou zprávu české společnosti CZ LOKO jsme ale přehlédnout nemohli. Český výrobce lokomotiv se totiž pochlubil zahájením vývoje lokomotivy na vodíkový pohon, která je prozatím pracovně označovaná jako HydrogenShunter 1000.

Celý projekt je nyní pouze ve fázi studie proveditelnosti, která rozhodne o stavbě prototypu. Podle již zveřejněných informací by však lokomotiva měla mít výkon až 800 kW a k dobíjení trakčních baterií by měla využívat vodíkové články.

Společnost navíc před časem vyzvala veřejnost, aby pomohla vybrat jméno pro vodíkovou lokomotivu. Uzávěrka hlasování proběhla 30.11. a výsledek je nerozhodný – stejný počet hlasů dostala jména HydrogenShunter i H2 Shunter. O vítězi tak má být rozhodnuto do vánočních svátků.

Vodík přitom není jediným alternativním palivem/pohonem, o který se společnost CZ LOKO zajímá. Mezi další rozvíjené ekologické projekty patří také bateriová lokomotivy E-Shunter 300 pro lehký posun, DualShunter 2000 pro provoz na závislé i nezávislé trakci a plug-in hybridní Hybrid Shunter 1000 pro posun.

Zelená dohoda pro Evropu, prosazující snížení uhlíkové stopy, je pro nás velkou výzvou.  Již vyvíjíme dva typy duálních a dva typy hybridních lokomotiv. Dál tento trend sledujeme a podrobně analyzujeme výhody a nevýhody těchto nekonvekčních řešení. A vodík je dalším z nich, protože Green Deal přináší zásadní změnu chování celého unijního trhu. Bohužel, dynamika změn je mnohem výraznější než schopnost trhu se jim přizpůsobit,“ uvedl Jan Kutálek, obchodní ředitel CZ LOKO.

Na bližší informace k projektu HydrogenShunter 1000 si ještě budeme muset počkat, lokomotiva DualShunter 2000, určená pro lehkou i středně těžkou traťovou službu a posun, ale kombinuje napájení z troleje a spalovací motor, díky čemuž se může pohybovat i po trati bez troleje. Do provozu by přitom měla být uvedena v roce 2023 v Itálii a o dva roky později se má objevit i v Česku.

Plug-in hybridní lokomotivu HybridSunter 1000 pro posun pak mají pohánět až tři bateriové kontejnerové moduly s celkovou využitelnou kapacitou až 600 kWh, přičemž zálohu tvoří spalovací motor pro dobíjení baterií. Stroj by se měl na trhu objevit v roce 2026 a své uplatnění by měl najít jen na specifických typech provozu, kde není vyžadováno nepřetržité nasazení.

Video se připravuje ...

V minulosti se navíc česká společnost věnovala i vývoji lokomotivy poháněné stlačeným zemním plynem (CNG), což byl projekt, který se dostal až do fáze stavby prototypů. Ty prošly zkouškami a ověřily se jejich možnosti, po konzultaci s železničními dopravci se ale masové využití ukázalo jako nereálné a projekt byl nakonec ukončení.

Po nedávném ohlášení vývoje vodíkového nákladního vozu v ÚJV Řež, který bude postaven na tatrováckém podvozku, jsou zprávy o vývoji vodíkové lokomotivy dalším povzbudivým svědectvím o schopnostech českého průmyslu přizpůsobit se nadcházejícím změnám ve světě nejen osobní, ale také nákladní přepravy.

Ondřej Mára
Diskuze (12)

Doporučujeme

2. 12. 2021 12:13
Re: Ty jo
Celá boží Rus je v útlumu, jen Putin je naspeedovanej ..
Avatar - Barrichello
2. 12. 2021 09:32
Re: Ty jo
Ty jsi taky zločinec :-) :-)
1. 12. 2021 22:16
Re: Ty jo
Tak ty si inak vypatlaný...
Avatar - petr petrumr
1. 12. 2021 18:57
Re: Ty jo
neznám, nevím a nechci o těch zločincách diskutovat.
Avatar - KANKUNEN
1. 12. 2021 16:57
Re: Má to smysl?
Infrastruktura už je, naleješ do toho vodu a z trolejí si vezmeš elektřinu, pojede to na vodík vyrobený z vody. Akorát to požere 4x více.