Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Česku jsou k mání i obrněné ojetiny. Prohlédněte si šest nejzajímavějších

Mirek Mazal
Diskuze (2)

Početná komunita automobilových bazaristů vesměs obchoduje s totožným zbožím. Chybí jim zásah do jiných sfér, což využívají specialisté s nabídkou těžkotonážních obrněných mašin. Kdysi mohly zabíjet.

Česká republika je rájem ojetých automobilů. Bazary na každém kroku lákají na slevové akce zaručeně prověřeného sortimentu, který je hromadně inzerován také na webových stránkách nabízejících přímo, nebo zprostředkovaně prohlídku vytouženého exempláře z druhé ruky. Tuzemské silnice jsou zásobované místními i dovezenými vozidly po prvním, druhém i třetím majiteli, nejen z tohoto důvodu vozový park české kotliny stárne.

Výběr je opravdu rozmanitý, nicméně téměř všem prodejcům chybí portfolio pro velké kluky, obrazně řečeno. Téměř nikdo z překupníků nemá vystavenou armádní techniku s pancéřováním. Obchodování s vyřazeným arzenálem vyžaduje speciální přístup včetně nevšedních administrativních záležitostí, možná proto jsou bazary vojenských obrněnců ojedinělou záležitostí.

Jeden takový podnik sídlí například ve Středočeském kraji. Středisko vyzývá zákazníky o poptávku vyjadřující vážný zájem následovaný odpovědí čili nabídkou na konkrétní vůz. Zaměstnanci netradičního autobazaru slibují vyřízení všech byrokratických překážek a bonusem je ochota servisovat stroje před a po prodeji konečnému uživateli, v tomto případě často sběrateli maskované techniky.

Na výběr toho není málo, ale výstavu za drátěným plotem s vlaječkami nelze očekávat. Vyřazená výbava vojsk je uskladněna pod zámkem a je potřeba předem domluvit prohlídku, kde se obě strany dohodnou na neuváděné cenovce. K vidění neboli zakoupení jsou připraveny desítky schopných kusů těžkotonážních modelů, za zmínku stojí nejméně šest takových.

1.  OT-64 SKOT

Střední kolový obrněný transportér čili SKOT byl nasazen do služby v roce 1964. V Polsku a Československu sloužil výborným způsobem díky pohonu 8x8 s možností plavby a dofuku všech pneumatik za jízdy. Prodejce nabízí variantu s kulometnou věží, nebo méně akční bezvěžové provedení. Třináctitunové monstrum OT-64 v základu křižovalo bojiště pomocí vznětového osmiválce Tatra T-928 o objemu 11,8 litru s výkonem 132,5 kW (180 koní) a 720 Nm při 1200 ot./min. Maximální rychlost činí 95 km/h.

2. ShKH vz. 77

Tento jazykolam pro změnu skrývá označení samohybné kanónové houfnice vzor 77 s přídomkem Dana (Dělo automobilní nabíjené automaticky). Na výběr je více než 10 kusů původem z české a slovenské armády. Palebná podpora vojsk jezdí na podvozku Tatra, maximální rychlost je 80 km/h díky dvanáctiválci Tatra T3-930.52V-12 disponujícím výkonem 265 kW (360 koní) při 2200 ot./min a 990 Nm po dosažení 1300 ot./min. S dálkovým granátem se mohl bát protivník vzdálený dálce až 20 kilometrů.

3. RM-70 GRAD

Čtyřiadvacetitunový mobilní reaktivní raketomet kombinuje kopřivnické šasi T-815 se sovětskou výzbrojí BM-21 GRAD. Překupník inzeruje více než 10 kusů k prohlídce či zakoupení. Bývalá zbraň Armády České republiky (AČR) je kupředu hnána rovněž vzduchem chlazeným V12 na naftu o objemu 17,64 litru. Agregát Tatra T3-930 disponuje energií 190 kW (255 koní) při 2000 ot./min a 990 Nm při 1300 ot./min. Jedna ze čtyřiceti raket mohla zdevastovat cíl ve vzdálenosti 40 kilometrů, poté se pojízdný raketomet dokázal přemístit na novou palebnou pozici rychlostí až 40 km/h.

4. BRDM-2

Sovětská „Bronirovannaja Razvedyvatjelno-Dozornaja Mašina“ z 60. let 20. století připomíná vliv SSSR. Čtyřkolový průzkumník je na prodej v několika exemplářích, sběratelé si mohou přijet pro náhradní díly i pro zprovozněné kusy. BRDM vyvíjel rychlost 100 km/h zásluhou vodou chlazeného osmiválce GAZ-41 s benzínovým výkonem 104 kW (139 koní). Na obranu sloužil kulomet, který je ve výslužbě nefunkční stejně jako zbraně všech nabízených automobilů.

5. BRDM-2 9P133

Sovětský stíhač tanků neboli průzkumný obojživelný transportér s pohonem obou náprav, zajímavá je přítomnost páru kol uprostřed obrněného těla stoje, aby se obratný vůz mohl lépe proplétat zákopy a terénem. Proti BRDM-2 chybí věž a uvnitř zůstalo méně místa. Nad hlavou dvoučlenné posádky našlo nové uplatnění odpalovací zařízení se zásobou raket 9M14P Maljutka, zbytek vozidla zůstával stejný.

6. BTR-60 PU-12

Sovětská osmikolová součást vzdušné obrany si našla nového majitele. Bude jistě další v portfoliu specializovaného autobazaru, zatímco někdo investoval do verze velitelského uspořádání osazeného rozšířenou spojovací technikou bez střelecké pozice. Nejschopnější typ radiostanice dokázala přenášet rozkazy jednotkám odloučeným 30 km daleko. BTR-60 bylo využito v čele odolných transportérů sovětské armády. Přes 10 tun železa táhla vpřed dvojice motorů GAZ 49B po šesti zážehových válcích o celkovém výkonu 132 kW (177 koní) po vytočení na 3600 ot/min.

Foto: armytechnika.cz

Mirek Mazal
Diskuze (2)

Doporučujeme

29. 9. 2020 18:45
Pár nepřesností
Motor v Daně má krouťák 1295 Nm, ne 990 a Grad je postavený na T813, ne na T815