Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Česku se prodává Škoda 440 Karosa. Odhad ceny je přes 10 milionů

Škoda 440 Karosa
Škoda 440 Karosa
Škoda 440 Karosa
Škoda 440 Karosa
12 Fotogalerie
Lukáš Volšický
Diskuze (24)

Vzácný laminátový roadster Škoda 440 Spartak z padesátých let hledá nový domov. Je jediný na světě a v minulosti prošel zdokumentovanou renovací.

V padesátých letech se v automobilismu začalo experimentovat s novými lehkými materiály. V USA byl zahájen prodej sportovního Chevroletu Corvette s laminátovým tělem a stejný kompozit se objevil i v Československu. V září 1956 se na výstavě československého strojírenství v Brně představil inovativní sportovní roadster zakládající na populární škodovce, který přitáhl obrovskou pozornost, ale nakonec se vyrobil v jediném kousku.

Karosa ve Vysokém Mýtě, bývalá karosárna Sodomka, totiž v padesátých letech postavila unikátní prototyp sportovního roadsteru na šasi lidové Škody 440 Spartak. Navrhl jej Ing. arch. Otakar Diblík s cílem, aby nová lehčí karoserie byla technologicky co nejvíce jednoduchá. Celá karoserie se tak skládala z pouhých sedmi laminátových dílů, osmým pak byla odnímatelná střecha s plexi prosklením.

Úplně nová koncepce s odnímatelnou pevnou střechou však byla problémová. Vzpomínky pamětníků uvádějí, že střecha neměla dostatečně dimenzované úchyty pro upevnění, kvůli nimž během zkušebních jízd několikrát odlétla. V nejvíce namáhaných místech byla karoserie vyztužena plechem i dalšími kovovými prvky a montáž karoserie k podvozku si vyžádala upravenou plechovou podlahu.

Video placeholder
Toto video je zdarma dostupné pro registrované.
Registrovat
Martin Vaculík a Škoda Popular OHV • Zdroj: auto.cz

Ve Vysokém Mýtě nakonec vznikl jeden jediný kus Škody 440 Karosa, která byla posledním osobním vozem postaveným karosárnou Sodomka. A právě teď je československý unikát na prodej a vy si jej můžete odvézt do své garáže.

Aktuálně se nachází ve sbírce Cabrio Gallery nedaleko Hradce Králové a objevil se na populárním českém inzertním serveru. Jediný vývojový prototyp svého druhu je dodnes plně pojízdný, má veteránskou testaci platnou do roku 2029 a v minulosti prošel zdokumentovanou renovací. Technicky zakládá na spartaku s čtyřválcem OHV se zdvihovým objemem 1089 cm3 a maximálním výkonem 29 kW (40 koní).

Z inzerátu se však nedozvíme požadovanou prodejní cenu, kterou chce stávající majitel řešit s novým zájemcem až u vozu. U takto unikátního veteránu je totiž jen otázkou, kolik za něj kdo nakonec zaplatí. Prodejce současně uvádí, že soudní znalec z Technického muzea v Brně odhadl hodnotu vozu v relaci přesahující sedm nul, ale konkrétní částku blíže nespecifikuje. Kolik byste za tuto vzácnost zaplatili by? Napište nám do komentářů.

Vstoupit do diskuze (24)