Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda 440 Karosa
Škoda 440 Karosa
Škoda 440 Karosa
Škoda 440 Karosa
12 Fotogalerie

V Česku se prodává Škoda 440 Karosa. Odhad ceny je přes 10 milionů

Lukáš Volšický

Vzácný laminátový roadster Škoda 440 Spartak z padesátých let hledá nový domov. Je jediný na světě a v minulosti prošel zdokumentovanou renovací.

V padesátých letech se v automobilismu začalo experimentovat s novými lehkými materiály. V USA byl zahájen prodej sportovního Chevroletu Corvette s laminátovým tělem a stejný kompozit se objevil i v Československu. V září 1956 se na výstavě československého strojírenství v Brně představil inovativní sportovní roadster zakládající na populární škodovce, který přitáhl obrovskou pozornost, ale nakonec se vyrobil v jediném kousku.

Karosa ve Vysokém Mýtě, bývalá karosárna Sodomka, totiž v padesátých letech postavila unikátní prototyp sportovního roadsteru na šasi lidové Škody 440 Spartak. Navrhl jej Ing. arch. Otakar Diblík s cílem, aby nová lehčí karoserie byla technologicky co nejvíce jednoduchá. Celá karoserie se tak skládala z pouhých sedmi laminátových dílů, osmým pak byla odnímatelná střecha s plexi prosklením.

Úplně nová koncepce s odnímatelnou pevnou střechou však byla problémová. Vzpomínky pamětníků uvádějí, že střecha neměla dostatečně dimenzované úchyty pro upevnění, kvůli nimž během zkušebních jízd několikrát odlétla. V nejvíce namáhaných místech byla karoserie vyztužena plechem i dalšími kovovými prvky a montáž karoserie k podvozku si vyžádala upravenou plechovou podlahu.

Video placeholder
Toto video je zdarma dostupné pro registrované.
Martin Vaculík a Škoda Popular OHV • auto.cz

Ve Vysokém Mýtě nakonec vznikl jeden jediný kus Škody 440 Karosa, která byla posledním osobním vozem postaveným karosárnou Sodomka. A právě teď je československý unikát na prodej a vy si jej můžete odvézt do své garáže.

Aktuálně se nachází ve sbírce Cabrio Gallery nedaleko Hradce Králové a objevil se na populárním českém inzertním serveru. Jediný vývojový prototyp svého druhu je dodnes plně pojízdný, má veteránskou testaci platnou do roku 2029 a v minulosti prošel zdokumentovanou renovací. Technicky zakládá na spartaku s čtyřválcem OHV se zdvihovým objemem 1089 cm3 a maximálním výkonem 29 kW (40 koní).

Z inzerátu se však nedozvíme požadovanou prodejní cenu, kterou chce stávající majitel řešit s novým zájemcem až u vozu. U takto unikátního veteránu je totiž jen otázkou, kolik za něj kdo nakonec zaplatí. Prodejce současně uvádí, že soudní znalec z Technického muzea v Brně odhadl hodnotu vozu v relaci přesahující sedm nul, ale konkrétní částku blíže nespecifikuje. Kolik byste za tuto vzácnost zaplatili by? Napište nám do komentářů.