V Číně stále věří osmiválci. Great Wall jej po motorce zabuduje i do aut
Autosalon v Šanghaji byl dle očekávání zaměřený primárně na elektromobily a hybridy. Na stánku automobilky Great Wall se však dalo narazit také na dva nové osmiválcové motory. Jeden určený pro motorku a druhý pro drahé automobily.
U novinek z Číny už automaticky očekáváme jen zmínky o nových bateriích nebo elektromotorech. V zemi ale stále čile probíhá vývoj spalovacích motorů, ostatně nedávno se několik automobilek předhánělo v dosažené tepelné účinnosti. Většinou ale jde o čtyřválce o objemu 1,5 litru, občas o dvoulitr.
Soukromá automobilka Great Wall (GWM) z města Baoding ovšem na autosalonu v Šanghaji ukázala hned dva nové osmiválce. Jeden z nich v motorce pod novou značkou Souo, kterou na stánku ukázala hned v několika provedeních. O motorce s plochým dvoulitrovým osmiválcem od Great Wall se už ovšem ví delší dobu, firma ji stihla představit už loni. Kromě toho se ale ukázal také zcela nový osmiválec pro automobily.
Na stánku tak mezi novými offroady stál na stojánku vystavený dvakrát přeplňovaný hliníkový osmiválec DOHC o objemu 4 litry, spárovaný s automatickou převodovkou. Jeho dvě turbodmychadla jsou umístěna ve 90° úhlu tak, aby byla blíže k sacím portům. To pomáhá snižovat turbo lag a díky menší šířce motoru se ulehčuje jeho zabudování do vozu. Výkon ani další specifikace už však popisky ani vystavující nesdělili.
Nový osmiválec má být každopádně určen primárně pro vozy s plug-in hybridním pohonem a GWM jej plánuje použít v modelech nové značky s pravděpodobným názvem Confidence Auto. Automobilka dnes vyrábí primárně SUV a offroady, a to pod několika značkami, včetně prémiového Wey. S Confidence chce zřejmě zamířit výše, o čemž se už delší dobu spekuluje. Místo offroadů má být nová značka zaměřena na sedany a sportovní vozy a primárně využívat hybridní pohony. K vývoji chce Great Wall získat zkušené lidi z evropských prémiových značek.

Není to mimochodem první pokus, už dříve firma uvedla luxusní elektrickou značku Saloon, která ale skončila dříve, než se její první model Mecha Dragon vůbec dostal do prodeje. Australští novináři ale od automobilky dostali potvrzení, že nový osmiválec zamíří i do offroadů značky Tank, určených i pro exportní trhy.
V Evropě je Great Wall aktivní také, dokonce byla první čínskou značku prodávanou na našem kontinentu. Dnes zde zkouší štěstí hlavně se značkami Ora a Wey, které prodává v některých zemích EU pod jednotným názvem GWM. Loni však vzhledem k nízkým prodejům zastavila expanzi na další evropské trhy a další budoucnost zde je nejistá.
Zdroj: Drive, Zdroj foto: GWM a Michal Dokoupil, Zdroj videa: GWM